Uddannelses- og Forskningsudvalget 2021-22
UFU Alm.del
Offentligt
2615125_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 2. august 2022 har udvalget efter ønske fra Gitte Willumsen (KF) stillet
mig følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 214
Vil ministeren oplyse, hvad karakterkvotienten bliver for alle videregående uddan-
nelser i tabelform, hvis optaget i kvote 2 øges til minimum 25 pct. på alle uddan-
nelser med afsæt i de nuværende søgemønstre og seneste tilgængelige data?
Svar
Regeringens forslag om en større andel pladser i kvote 2 vil, alt andet lige, betyde
højere grænsekvotienter i kvote 1, men vil også samtidig betyde, at den enkelte
ansøger får en større chance for optag i kvote 2, da antallet af pladser her udvi-
des.
Forslaget ville i 2021
1
ikke have nogen betydning for grænsekvotienten på største-
delen (636) af udbuddene med optag i kvote 1. 152 udbud ville have haft højere
grænsekvotienter i kvote 1 og 31 en lavere grænsekvotient. Derudover ville 12 ud-
bud skifte til/fra alle optaget. Det er især bacheloruddannelserne, der påvirkes.
Når grænsekvotienterne falder på nogle udbud og stiger på andre, skyldes det, at
der også ændres på, hvilke uddannelser ansøgerne optages på. Generelt er der
en sammenhæng mellem de udbud, hvor græsekvotienten stiger, og hvor antallet
af pladser udbudt i kvote 2 øges. Således stiger grænsekvotienten typisk for de
udbud, hvor den enkeltes mulighed for optag via kvote 2 også stiger.
I tabel 1 ses grænsekvotienten pr. uddannelsesudbud i 2021 og et skøn for græn-
sekvotienterne, hvis regeringens forslag var indført i 2021. Tabellen vises for de
195 uddannelsesudbud, hvor der skønnes en ændring i grænsekvotienten som
følge af forslaget. Opgørelsen er baseret på en simulering af en maksimal græn-
sekvotient på 10, og at minimum 25 pct. af pladserne på hvert uddannelsesudbud
var afsat til kvote 2. Den er baseret på optagelsen i 2021 under antagelse af, at
søgemønstrene er uændret. Der må generelt påregnes en usikkerhed i simulerin-
gerne, da der er tale om et kontrafaktisk scenarie.
29. august 2022
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
334733
1
Beregningerne i notatet er baseret på 2021-optaget, da data for 2022-optaget endnu ikke
er tilgængeligt for denne type beregninger. De overordnede tendenser forventes dog at
være sammenlignelige for de to optagelsesår.
Side 1/8
UFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 214: Spm. om, hvad karakterkvotienten bliver for alle videregående uddannelser, hvis optaget i kvote 2 øges til minimum 25 pct. på alle uddannelser med afsæt i de nuværende søgemønstre og seneste tilgængelige data, til uddannelses- og forskningsministeren
2615125_0002.png
Tabel 1
Simulerede grænsekvotienter med og uden regeringens forslag for uddannelsesudbud,
hvor der sker en ændring i grænsekvotienten, 2021
Grænsekvotient
uden forslag
Copenhagen Business School - Handelshøjsko-
len
Business Administration and Digital Management
Business Asian Language and Culture - Interna-
tional Business in Asia, Chinese/English
Business, Asian Language and Culture - Interna-
tional Business in Asia, Japanese/English
Erhvervsøkonomi, HA
Erhvervsøkonomi-erhvervsret
Erhvervsøkonomi-filosofi
Erhvervsøkonomi-matematik
Danmarks Tekniske Universitet
Civilingeniør - Byggeteknologi
Civilingeniør - Bygningsdesign
Civilingeniør - Bæredygtigt energidesign
Civilingeniør - Cyberteknologi
Civilingeniør - Design og innovation
Civilingeniør - Elektroteknologi
Civilingeniør - Fysik og nanoteknologi
Civilingeniør - Geofysik og Rumteknologi
Civilingeniør - Kemi og teknologi
Civilingeniør - Kunstig intelligens og data
Civilingeniør - Life Science og Teknologi
Civilingeniør - Matematik og teknologi
Civilingeniør - Medicin og teknologi
Civilingeniør - Produktion og konstruktion*
Civilingeniør - Softwareteknologi
Diplomingeniør - Arktisk byggeri og infrastruktur
Diplomingeniør - Eksport og teknologi
Diplomingeniør - It-elektronik
Diplomingeniør - Kemi og bioteknik
Diplomingeniør - Maskinteknik
Diplomingeniør - Proces og innovation
Diplomingeniør - Produktionsteknik
Diplomingeniør - Sundhedsteknologi
7,4
8,4
7,6
5,7
7,3
7,5
8,5
6,8
8,3
8,9
8,5
8,3
8,3
7,4
8,3
Alle optaget
5,6
5,9
5,7
2,8
6,5
6,6
5,7
8,0
8,8
7,9
6,1
8,0
7,7
9,1
7,3
8,4
9,7
9,1
9,4
8,8
8,4
8,7
3,3
5,5
5,8
5,8
Alle optaget
6,2
6,7
5,8
0,6
0,4
0,3
0,4
0,7
0,2
0,6
0,5
0,1
0,8
0,6
1,1
0,5
1,0
0,4
-
-0,1
-0,1
0,1
-
-0,3
0,1
0,1
10,0
8,6
8,7
8,0
8,2
8,3
8,2
9,9
8,7
8,9
8,2
8,4
8,4
8,4
-0,1
0,1
0,2
0,2
0,2
0,1
0,2
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Grænsekvotient
med forslag
Forskel
Side 2/8
UFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 214: Spm. om, hvad karakterkvotienten bliver for alle videregående uddannelser, hvis optaget i kvote 2 øges til minimum 25 pct. på alle uddannelser med afsæt i de nuværende søgemønstre og seneste tilgængelige data, til uddannelses- og forskningsministeren
2615125_0003.png
Grænsekvotient
uden forslag
Erhvervsakademi Aarhus
Bachelor of financial management and services
It-arkitektur
It-teknolog
Markedsføringsøkonom
Multimediedesigner
Økonomi og it
Erhvervsakademiet Copenhagen Business Academy
AP Graduate in Marketing Management
Laborant
Multimediedesigner
IT-Universitetet i København
Data Science
Digital design og interaktive teknologier
Global Business Informatics
Softwareudvikling
Københavns Erhvervsakademi (KEA)
Bachelor of Economics and Information Technology
Byggekoordinator
Bygningskonstruktør
Datamatiker
Københavns Professionshøjskole
Beredskab, katastrofe- og risikomanagement
Ergoterapeut (sommerstart)
Ergoterapeut (vinterstart)
Laborant
Offentlig administration
Radiograf
Sygeplejerske
Københavns Universitet
Asienstudier (japanstudier)
Asienstudier (kinastudier)
Asienstudier (koreastudier)
Audiologopædi
Biokemi
Biologi
Bioteknologi
7,6
6,0
8,6
9,2
7,3
7,8
7,2
8,3
7,3
6,2
4,1
6,8
8,0
8,3
5,5
3,7
7,7
5,9
8,3
8,9
7,5
8,2
5,7
7,8
6,9
8,8
4,3
6,5
5,6
5,7
5,8
Grænsekvotient
med forslag
Forskel
7,8
4,4
6,9
5,7
5,9
5,9
-1,0
0,1
0,4
0,1
0,2
0,1
5,6
7,9
7,0
-0,1
0,1
0,1
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
8,5
9,0
7,6
8,5
0,2
0,1
0,1
0,3
5,2
3,8
7,8
5,8
-0,3
0,1
0,1
-0,1
7,9
7,4
6,5
4,0
6,9
8,1
8,4
-0,4
0,1
0,3
-0,1
0,1
0,1
0,1
7,8
6,2
8,8
9,3
7,7
8,4
7,9
0,2
0,2
0,2
0,1
0,4
0,6
0,7
Side 3/8
UFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 214: Spm. om, hvad karakterkvotienten bliver for alle videregående uddannelser, hvis optaget i kvote 2 øges til minimum 25 pct. på alle uddannelser med afsæt i de nuværende søgemønstre og seneste tilgængelige data, til uddannelses- og forskningsministeren
2615125_0004.png
Grænsekvotient
uden forslag
Dansk
Datalogi-økonomi
Engelsk
Europæisk etnologi
Farmaci
Film- og medievidenskab
Filosofi
Folkesundhedsvidenskab
Forhistorisk arkæologi
Fransk sprog og kultur
Fysik
Fødevarer og ernæring
Historie
Husdyrvidenskab
Idræt og fysisk aktivitet
Jura
Kemi
Klassisk arkæologi*
Kommunikation og it
Kunsthistorie
Latin
Lingvistik
Litteraturvidenskab
Matematik-økonomi
Medicinalkemi
Mellemøstens sprog og samfund (assyriologi, nær-
orientalsk arkæologi, ægyptologi)
Pædagogik
Religionsvidenskab
Retorik
Samfundsfag
Sociologi
Sundhed og informatik
Tandplejer*
Teater- og performancestudier
Økonomi
Østeuropastudier
Professionshøjskolen Absalon
6,0
6,3
6,3
6,7
8,3
9,6
9,0
8,8
6,6
6,1
6,5
Alle optaget
7,1
7,4
7,3
9,2
6,1
7,3
7,8
9,3
6,5
9,0
9,5
9,8
7,2
6,0
8,7
6,6
9,0
9,6
9,8
7,0
9,0
8,4
6,4
6,0
Grænsekvotient
med forslag
Alle optaget
7,2
6,7
7,1
8,7
9,9
9,3
9,2
7,2
6,2
6,7
6,2
7,7
7,9
7,6
9,5
6,2
8,3
8,1
9,7
Alle optaget
9,5
10,0
10,0
7,3
6,9
8,8
6,9
9,3
9,8
10,0
7,2
9,1
8,9
6,6
Alle optaget
Forskel
-
0,9
0,4
0,4
0,4
0,3
0,3
0,4
0,6
0,1
0,2
-
0,6
0,5
0,3
0,3
0,1
1,0
0,3
0,4
-
0,5
0,5
0,2
0,1
0,9
0,1
0,3
0,3
0,2
0,2
0,2
0,1
0,5
0,2
-
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 4/8
UFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 214: Spm. om, hvad karakterkvotienten bliver for alle videregående uddannelser, hvis optaget i kvote 2 øges til minimum 25 pct. på alle uddannelser med afsæt i de nuværende søgemønstre og seneste tilgængelige data, til uddannelses- og forskningsministeren
2615125_0005.png
Grænsekvotient
uden forslag
Bioanalytiker
Fysioterapeut (Roskilde)
Fysioterapeut (Næstved)
Pædagog
Sygeplejerske
Professionshøjskolen UC Syddanmark
Sygeplejerske
Professionshøjskolen University College Nordjylland
Bygningskonstruktør
Markedsføringsøkonom
Pædagog
Sygeplejerske
Professionshøjskolen VIA University College
Bygningskonstruktør
Fysioterapeut
Pædagog
Socialrådgiver
Socialrådgiver (E-læring)
Roskilde Universitet
Humanistisk bacheloruddannelse + journalistik +
andet fag
Samfundsvidenskabelig bacheloruddannelse + jour-
nalistik + andet fag
Samfundsvidenskabelig international bachelorud-
dannelse
Syddansk Universitet
Audiologopædi
Biologi
Biomedicin
Erhvervsøkonomi, HA (Odense)
Erhvervsøkonomi, HA (Slagelse)*
Erhvervsøkonomi-jura
Historie
Jura
Klinisk biomekanik
Litteraturvidenskab
Matematik-økonomi
Medievidenskab
UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
8,1
7,2
8,3
5,1
4,7
8,0
4,1
8,9
9,9
7,8
5,3
8,1
8,4
8,3
4,6
7,0
9,2
2,8
6,8
6,1
3,1
5,3
3,6
5,4
3,2
5,9
7,7
7,5
5,2
6,1
Grænsekvotient
med forslag
6,0
7,8
7,6
5,1
6,4
Forskel
0,1
0,1
0,1
-0,1
0,3
3,4
0,2
3,4
5,2
3,9
5,3
0,3
-0,1
0,3
-0,1
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
6,9
9,1
2,7
6,7
6,3
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
0,2
8,5
8,4
4,5
0,1
0,1
-0,1
8,3
7,3
8,4
4,5
4,6
8,1
Alle optaget
9,0
9,8
7,0
Alle optaget
8,0
0,2
0,1
0,1
-0,6
-0,1
0,1
-
0,1
-0,1
-0,8
-
-0,1
Side 5/8
UFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 214: Spm. om, hvad karakterkvotienten bliver for alle videregående uddannelser, hvis optaget i kvote 2 øges til minimum 25 pct. på alle uddannelser med afsæt i de nuværende søgemønstre og seneste tilgængelige data, til uddannelses- og forskningsministeren
2615125_0006.png
Grænsekvotient
uden forslag
Finans
Finansøkonom
It-teknolog
Sygeplejerske
Zealand Sjællands Erhvervsakademi
Finansøkonom
Aalborg Universitet
Biologi
Civilingeniør - Arkitektur og design
Civilingeniør - Bioteknologi
Civilingeniør - By-, energi- og miljøplanlægning
Civilingeniør - Bæredygtigt design
Civilingeniør - Software
Engelsk
Erhvervsøkonomi, HA
Erhvervsøkonomi-jura
Historie
International virksomhedskommunikation i engelsk
Jura
Kommunikation og digitale medier (Aalborg)
Kommunikation og digitale medier (København)
Medicin med industriel specialisering*
Sociologi
Teknoantropologi
Aarhus Universitet
Antropologi
Arkæologi
Biologi
Civilingeniør - Bioteknologi
Datalogi*
Datavidenskab
Digital design - it, æstetik og interaktion
Dramaturgi
Economics and Business Administration
Engelsk
Erhvervsøkonomi med tilvalg
Erhvervsøkonomi, HA
9,7
7,2
6,6
6,8
5,0
6,1
6,4
6,7
8,2
6,6
8,4
7,4
7,5
7,0
6,9
4,5
7,4
6,1
4,7
6,6
6,8
5,7
4,9
9,0
6,5
8,6
8,5
7,3
5,1
4,9
4,5
4,3
5,2
6,8
Grænsekvotient
med forslag
4,4
4,2
5,1
6,7
Forskel
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
4,8
-0,1
7,6
7,7
7,0
5,2
8,8
6,3
5,3
6,8
7,2
6,2
4,7
9,3
6,6
8,7
8,6
7,8
6,2
0,1
0,7
0,1
0,7
1,4
0,2
0,6
0,2
0,4
0,5
-0,2
0,3
0,1
0,1
0,1
0,5
1,1
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
9,9
7,7
7,6
Alle optaget
6,1
Alle optaget
7,0
7,6
8,6
7,3
8,6
7,9
0,2
0,5
1,0
-
1,1
-
0,6
0,9
0,4
0,7
0,2
0,5
Side 6/8
UFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 214: Spm. om, hvad karakterkvotienten bliver for alle videregående uddannelser, hvis optaget i kvote 2 øges til minimum 25 pct. på alle uddannelser med afsæt i de nuværende søgemønstre og seneste tilgængelige data, til uddannelses- og forskningsministeren
2615125_0007.png
Grænsekvotient
uden forslag
Erhvervsøkonomi-erhvervsret
Filosofi
Folkesundhedsvidenskab
Fysik
Geoscience
Historie
Idéhistorie
Idrætsvidenskab
Informationsvidenskab
International virksomhedskommunikation i engelsk
Japanstudier
Jura
Kinastudier
Klassisk arkæologi
Klassisk filologi*
Kunsthistorie
Lingvistik
Litteraturhistorie
Matematik
Matematik-økonomi
Medicinalkemi
Medievidenskab
Molekylær medicin
Molekylærbiologi
Nordisk sprog og litteratur (dansk)
Politik og økonomi
Religionsvidenskab
Samfundsfag
Spansk og spanskamerikansk sprog, litteratur og
kultur
Statskundskab
Teologi
Uddannelsesvidenskab
Æstetik og kultur
Økonomi
7,9
7,9
8,0
7,0
7,0
7,7
8,0
7,7
6,9
6,0
8,0
8,7
6,9
6,5
6,4
7,5
8,7
7,4
Alle optaget
6,6
8,2
9,2
9,8
7,3
Alle optaget
7,1
7,9
8,9
5,5
9,4
2,1
5,2
8,3
7,2
Grænsekvotient
med forslag
8,1
8,3
8,7
7,7
6,6
8,0
8,2
8,0
7,4
6,7
8,1
9,1
7,4
7,9
7,9
7,7
9,2
8,4
6,1
7,5
8,8
9,3
10,0
8,1
3,8
7,7
8,4
9,0
6,3
9,8
3,3
4,7
8,4
8,2
Forskel
0,2
0,4
0,7
0,7
-0,4
0,3
0,2
0,3
0,5
0,7
0,1
0,4
0,5
1,4
1,5
0,2
0,5
1,0
-
0,9
0,6
0,1
0,2
0,8
-
0,6
0,5
0,1
0,8
0,4
1,2
-0,5
0,1
1,0
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 7/8
UFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 214: Spm. om, hvad karakterkvotienten bliver for alle videregående uddannelser, hvis optaget i kvote 2 øges til minimum 25 pct. på alle uddannelser med afsæt i de nuværende søgemønstre og seneste tilgængelige data, til uddannelses- og forskningsministeren
2615125_0008.png
Anm.:
Kilde:
Opgørelsen er baseret på en simulering af optaget i 2021, hvis regeringens forslag var indført
og søgeadfærden var uændret. Både grænsekvotienterne med og uden regeringens forslag
er simuleret, for at holde modelusikkerheden konstant. Dette giver på enkelte udbud (marke-
ret med *) afvigelser i grænsekvotienten i forhold til de offentliggjorte grænsekvotienter på
Uddannelses- og Forskningsministeriets hjemmeside. Tabellen viser 195 uddannelsesudbud,
hvor der sker en ændring i grænsekvotienten ifølge simuleringen.
Uddannelses- og Forskningsministeriet på baggrund af data fra Den Koordinerede Tilmelding
Med venlig hilsen
Jesper Petersen
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 8/8