Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 2. august 2022 har udvalget efter ønske fra Gitte Willumsen (KF) stillet
mig følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 214
Vil ministeren oplyse, hvad karakterkvotienten bliver for alle videregående uddan-
nelser i tabelform, hvis optaget i kvote 2 øges til minimum 25 pct. på alle uddan-
nelser med afsæt i de nuværende søgemønstre og seneste tilgængelige data?
Svar
Regeringens forslag om en større andel pladser i kvote 2 vil, alt andet lige, betyde
højere grænsekvotienter i kvote 1, men vil også samtidig betyde, at den enkelte
ansøger får en større chance for optag i kvote 2, da antallet af pladser her udvi-
des.
Forslaget ville i 2021
1
ikke have nogen betydning for grænsekvotienten på største-
delen (636) af udbuddene med optag i kvote 1. 152 udbud ville have haft højere
grænsekvotienter i kvote 1 og 31 en lavere grænsekvotient. Derudover ville 12 ud-
bud skifte til/fra alle optaget. Det er især bacheloruddannelserne, der påvirkes.
Når grænsekvotienterne falder på nogle udbud og stiger på andre, skyldes det, at
der også ændres på, hvilke uddannelser ansøgerne optages på. Generelt er der
en sammenhæng mellem de udbud, hvor græsekvotienten stiger, og hvor antallet
af pladser udbudt i kvote 2 øges. Således stiger grænsekvotienten typisk for de
udbud, hvor den enkeltes mulighed for optag via kvote 2 også stiger.
I tabel 1 ses grænsekvotienten pr. uddannelsesudbud i 2021 og et skøn for græn-
sekvotienterne, hvis regeringens forslag var indført i 2021. Tabellen vises for de
195 uddannelsesudbud, hvor der skønnes en ændring i grænsekvotienten som
følge af forslaget. Opgørelsen er baseret på en simulering af en maksimal græn-
sekvotient på 10, og at minimum 25 pct. af pladserne på hvert uddannelsesudbud
var afsat til kvote 2. Den er baseret på optagelsen i 2021 under antagelse af, at
søgemønstrene er uændret. Der må generelt påregnes en usikkerhed i simulerin-
gerne, da der er tale om et kontrafaktisk scenarie.
29. august 2022
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
334733
1
Beregningerne i notatet er baseret på 2021-optaget, da data for 2022-optaget endnu ikke
er tilgængeligt for denne type beregninger. De overordnede tendenser forventes dog at
være sammenlignelige for de to optagelsesår.
Side 1/8