Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 8. juni 2022 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 198
Mener ministeren - som der var forslag om på udvalgets åbne høring den 3. maj
2022 - at undervisningsfriheden bør indskrives i universitetsloven på lige fod med
forskningsfriheden, som nævnt i § 2, stk. 2?
Svar
Den akademiske frihed, med forskningsfrihed, ytringsfrihed og undervisningsfrihed
som centrale elementer, er en del af selve fundamentet for vores universiteter. Un-
dervisningsfrihed indebærer blandt andet, at underviseren har frihed
–
både fagligt
og pædagogisk
–
til at planlægge sin undervisning og til at udfordre de stude-
rende.
I det omfang det ikke allerede er tilfældet, vil jeg opfordre til, at man på universite-
ter og andre videregående uddannelsesinstitutioner er tydelig om principper og
værdier for den akademiske frihed og gør de deraf følgende præmisser for under-
visning og frie faglige diskussioner klart over for nye studerende fra start.
Undervisningsfrihed er ikke nævnt eksplicit i universitetsloven, men jeg betragter
undervisningsfrihed som en grundlæggende præmis for universiteternes virke og
tilsvarende for andre videregående uddannelsesinstitutioner.
30. juni 2022
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
325515
Det er min opfattelse, at der blandt universiteterne er en øget opmærksomhed på
blandt andet undervisningsfrihed. Senest har Syddansk Universitet (SDU) i juni
2022 offentliggjort en erklæring om forskningsfrihed, undervisningsfrihed og debat-
og ytringsfrihed. Her skriver SDU blandt andet, at undervisningen på universite-
terne grundlæggende kan udfordre og støde de studerendes idégrundlag, og at
det ikke i sig selv er problematisk. Og i april 2022 offentliggjorde Aarhus Universi-
tet en erklæring om ytringsfrihed for medarbejdere og ansatte på Aarhus Universi-
tet, som blandt andet fremhæver, at idéer og tanker skal kunne undersøges og
diskuteres i både den akademiske debat, forskningen og undervisningen - også
selv om disse for nogle kan forekomme at være ubehagelige, forkerte eller anstø-
delige.
Side 1/2