Uddannelses- og Forskningsudvalget 2021-22
UFU Alm.del
Offentligt
2603341_0001.png
30. juni 2022
Bilag 1: Beskrivelse af støttede projekter
Ansøgningsrunde 1: Kompetenceudvikling og inspirerende STEM-undervisning i skolen
Projekttitel
Digital strategi fra
begynderklasse til og
med 8. klasse
Fødevareproduktion 2.0
STEM-undervisning,
praksisfaglighed og
fagligt løft
Making på BillundSkolen
STEM på klimaløsninger
Læringsambassaden
Teknologinørder spyr ild
Piger, STEM i!
Udvikling og forankring af
elevernes og personalets
STEM kompetencer
SCIENCE for ALLE
Teknologiforståelse og
designprocesser
Kompetenceløft til
tværfagligt samarbejde
og elevforudsætninger i
IT-faget
FN’s verdensmål og
teknologi
Projektejer
Bagsværd Kostskole
og Gymnasium
TECHCOLLEGE
Skovvangskolen
BillundSkolen
Campus Bornholm
Kultur- og Familie-
forvaltningen, Skive
Kommune
Nyborg Kommune
Randers Realskole
Sct Hans skole
Aalborg tekniske
gymnasium
Mårslet Skole
IBC International
Business College
(HHX)
Skanderborg
Kommune
Projektbeskrivelse
Kendskab til kodning for elever fra begynderklasse til og med 8. klasse i løbet af 2019.
Projektet inddrager de nyeste teknologier inden for lokal og bæredygtig fødevareproduktion i undervisningen.
Understøtte kompetenceudvikling inden for STEM-området i den naturfaglige medarbejdergruppe.
Øge de unges motivation for science og teknologi, samt mulighederne for at arbejde med anvendelses- og
undersøgelsesbaseret undervisning
både i grundskolen og på ungdomsuddannelserne
Fokus på udvikling af tværfaglig og virkelighedsnær STEM-undervisning og STEM-gymnasielæreres
kompetenceudvikling inden for klimaforandring og klimaløsninger.
Frikøbe lærere, der kan "tage kollegerne i hånden" og afprøve den nyeste teknologi og tilhørende læringsforløb
samt afholde kurser for lærere på alle kommunens skoler.
Flere lærere skal kunne undervise med fokus på teknologiforståelse, så flere elever møder undervisning, der gør
dem nysgerrige og kompetente inden for STEM.
Efteruddanne STEM-lærere i kønsinklusion, så de kan målrette undervisningen mod begge køn.
Kompetenceforløb for personalet og udvikling af undervisningspraksis, så samtlige lærere og pædagoger opnår
større indsigt i STEM-kompetencerne.
Fokus på udvikling af en ny og innovativ tilgang til de klassiske naturvidenskabelige (science) fag og elevers
motivation til fysik, herunder at højne piger interesse for fysik.
Alle elever (fra 0.-10. klasse) får mulighed for at udvikle deres teknologiforståelse og programmeringssprog -
gennem opkvalificering af alle medarbejderes kompetencer i at arbejde med digital teknologi og designprocesser
samt indkøb af materialer og digitale teknologier for at understøtte dette.
Styrke undervisernes kompetencer til at arbejde tværfagligt med IT og styrke elevernes faglige evne til IT-kodning
Udvikle bæredygtige lokale teknologiske strategier, understøtte et kompetenceløft på skolerne, udvikle elevernes
teknologiske færdigheder og indsigt
samt lokal konkurrence i anvendelse af Lego Mindstorm med udgangspunkt i
FN’s verdensmål.
Side 1 af 10
UFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 189: Spm. om at oversende en liste over projekter, som er støttet af Teknologipagten, til erhvervsministeren
2603341_0002.png
30. juni 2022
Ansøgningsrunde 2: Evaluering/effektmåling 2018
Projekttitel
crossingIT
Kompetencetilpasningsfo
rløb
Universitarium
DA Åben Virksomhed
Projektejer
Det Blå Gymnasium
Tønder
Professionshøjskolen
Absalon
Aalborg Universitet
Dansk
Arbejdsgiverforening
Projektbeskrivelse
Fremme færdigheder i kodning og programmering hos unge i 7 kommuner i Region Syddanmark. Folkeskolelærere
og erhvervsgymnasiernes undervisere skal kunne undervise i og med programmering i deres fag og tværfagligt.
Evaluering af Kompetencetilpasningsforløbs resultater på et mere naturfagsdidaktisk og forskningsfagligt niveau.
Universitarium er et sommereksperimentarium i Aalborg som med interaktive, hands-on oplevelser skal skabe
interesse for STEM. Evalueringen skal undersøge, hvordan og i hvilket omfang et besøg på Universitarium øger
interessen for STEM.
DA Åben Virksomhed skal bidrage til, at børn og unge kan koble læring inden for fagene i grundskolen (matematik,
natur/teknologi, fysik/kemi, biologi, geografi) med, hvad de oplever og lærer i virksomhedsforlagt undervisning.
Ansøgningsrunde 3: Kommunikationskampagner 2018
Projekttitel
Hands-on
Engineer the Future
Medtech Careers
Projektejer
Fremtiden er faglært -
Hands-on
Engineer the Future
Medtech Careers
Projektbeskrivelse
Styrke den digitale kommunikationsindsats i kampagnen "Fremtiden er faglært" i ekstra tre måneder
Et strategisk boost i mediespend, så Engineer the Future er synlige i det offentlige rum på skærme på ungdomsud-
dannelser, i tog, mm.
Boosting af Medtech Careers kompagneindhold med ambassadørfilm, SoMe-film, jobportal og talentbank, for at nå
ud til en større del af målgruppen for at få dem ind i medtech-branchen.
Ansøgningsrunde 4: Teksperimentet 2019
Projekttitel
Teksperimentet
Projektejer
Høje Taastrup
Kommune
Herning Kommune
Furesø Kommune
Middelfart Kommune
Projektbeskrivelse
Deltagelse i Teksperimentet
Side 2 af 10
UFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 189: Spm. om at oversende en liste over projekter, som er støttet af Teknologipagten, til erhvervsministeren
2603341_0003.png
30. juni 2022
Ansøgningsrunde 5: Evaluering/effektmåling 2019
Projekttitel
Science Festival
Teknologiforståelse og
digital dannelse på
læreruddannelsen
Videnskabsklubben
Projektejer
Foreningen Lyngby-
Taarbæk Vidensby
Københavns
Professionshøjskole
Videnskabsklubben
Projektbeskrivelse
Science Festival er et årligt tilbagevendende projekt om skole-virksomhedssamarbejder, hvor de deltagende elever
og lærere introduceres for STEM-områdets praktiske anvendelsesmuligheder gennem arbejde med
virkelighedsnære problemstillinger sammen med virksomhedernes fagpersoner.
Evaluering af teknologiforståelse som obligatorisk modul for alle lærerstuderende.
Videnskabsklubben er et gratis naturvidenskabeligt nationalt 7 ugers fritidstilbud for børn og unge, som er udviklet af
forskere og videnskabsformidlere. Videnskabsklubben lægger vægt på elev-til-elev undervisning, mentorskab,
opnåelige rollemodeller, inkludering og medbestemmelse. Der er ingen lærere eller voksne til stede
Ansøgningsrunde 6: Brobygningsforløb
Projekttitel
Fremstillingsindustrien på
skoleskemaet
Hvem kan jeg blive og
hvordan kommer jeg der
hen?
Projektejer
DAMRC F.M.B.A
ErhvervsAkademi
MidtVest
Projektbeskrivelse
For at skabe større interesse og optag på STEM-uddannelserne vil DAMRC skabe et uddannelsesmodul til de
ældste klassetrin i folkeskolen, der består af en transportabel Pocket CNC-maskine og en 3D-printer med tilhørende
kompendie og undervisningsplan.
Udvikling og anvendelse af konkrete lærings- og motivations brobygningsforløb, som tiltrækker, inspirerer og
motiverer elever på tekniske ungdomsuddannelser til videreuddannelse og være medvirkende til at tydeliggøre
karriereveje.
Ansøgningsrunde 7: Piger og STEM
Projekttitel
Robot Galla
High5Girls 12 mdr Nov
2019 til Nov 2020
DigiPippi
Projektejer
Fablab
Spinderihallerne,
Vejle Kommune
High5Girls CVR
40075720
DigiPippi
Projektbeskrivelse
”Robot Galla” skal inspirere 300 teenagere, hovedsageligt piger, i at bygge "skøre og gakkede
robotter".
Vha frivillige kvindelige rollemodeller og mentorer tilbydes hackatons og mentorforløb for piger 13 - 18 år.
DigiPippi-metoden er en pædagogisk metode til undervisning af piger i alderen 7-13 år i IT og teknologi.
Ansøgningsrunde 8: Erhvervsuddannelser og STEM
Side 3 af 10
UFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 189: Spm. om at oversende en liste over projekter, som er støttet af Teknologipagten, til erhvervsministeren
2603341_0004.png
30. juni 2022
Projekttitel
Fremtidens håndværkere
og ingeniører gen-
anvender byggemate-
rialer
Boss Ladies
Flere elever på
EUX/EUD teknisk
Projektejer
Roskilde Tekniske
Skole
Foreningen Divers
Uddannelsescenter
Holstebro
Projektbeskrivelse
Et brobygningsprojekt mellem folkeskolernes 6.-8. klasser og EUX på Roskilde Tekniske Skole. Projektets formål er,
at skabe en øget interesse for de tekniske fag og håndværksfagene med fokus på FN´s Verdensmål og cirkulær
økonomi.
Med Boss Ladies udvikler og implementerer vi nye metoder i de brancher, hvor det har vist sig mest vanskeligt at
tiltrække og fastholde kvindeligt talent; de erhvervsfaglige STEM-uddannelser i bygge-, anlæg- og teknik.
Projektet går på to ben dels tiltrække flere elever fra efter-, folke- og friskoler til de tekniske EUX-uddannelser, dels
spore studenter ind på muligheden for en teknisk EUD-uddannelse i forlængelse af studentereksamen.
Ansøgningsrunde 9: Opkvalificering af undervisere
Projekttitel
IoT i skolens fag
Labsessioner om kunstig
intelligens og IoT
Opkvalificering af
undervisere.
IoT i folkeskolen
Projektejer
VIA University
College
Københavns
Professionshøjskole
Jordbrugets
UddannelsesCenter
Århus
Skolelederforeningen
Projektbeskrivelse
Styrke undervisernes kompetencer indenfor IoT gennem et forløb, der udover IoT-didaktik omhandler forankring,
organisering og udvikling på skolerne, således at IoT er noget, hele skolen forholder sig til.
Et obligatorisk modul om teknologiforståelse rulles ud på læreruddannelsen. Det kræver en markant opkvalificering
af underviserne, der skal tilegne sig en ny faglighed og udvikle didaktisk praksis, hvor studerende skaber med
teknologi.
Efteruddannelse af lærerstaben i markrobotter til pasning af afgrøder, herunder såning, plantning, ukrudtsregulering,
og gødskning samt droner til overvågning, management, udbringning af hjælpestoffer m.v. så de nye teknologier
hurtigt inddrages i undervisningen af vores gartnerelever og landmænd.
Skolelederforeningen og IT-Branchen er initiativtagere til et fremstød i folkeskolen, der skal understøtte IoT-baseret
undervisning på 7. klassetrin og give eleverne mulighed for at regne på, tage stilling til og innovere den verden, som
omgiver dem.
Ansøgningsrunde 10: Kommunikationskampagner 2019
Projekttitel
Hvem kan følge sin
største interesse? Det
kan du!
eHOOD
Projektejer
Syddansk
Erhvervsskole
Sincera pva. Konsor-
tium med Foreningen
Nydansker og Esport
Danmark
Astra
Projektbeskrivelse
Kampagne, der udbreder kendskabet til erhvervsuddannelserne til elever i grundskolens ældste klasser og deres
forældre gennem en film for hver af skolens fagretninger og EUX inden for STEM-uddannelserne.
Kampagnen skal sikre effektiv udbredelse af eHOOD projektet til andre kommuner med udsatte børn og unge i
belastede boligområder.
Besøgende kommer tæt på STEM bl.a. gennem en stor science fair, sceneshows og et hav af STEM-aktiviteter,
hvor gæsterne bliver involveret i virksomheders, universiteters og organisationers arbejder med STEM.
Science EXPO
Side 4 af 10
UFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 189: Spm. om at oversende en liste over projekter, som er støttet af Teknologipagten, til erhvervsministeren
2603341_0005.png
30. juni 2022
Teach First Danmarks
SCIENCE-strategi
Lead the Future
Flere IT specialister, tak!
Universitarium
High5Girls
Tektanken
Future People 3.0
Teach First Danmark
Above & Beyond
Institut for datalogi,
Aarhus Universitet
Aalborg Universitet
High5Girls nonprofit
forening
Naturvidenskabernes
Hus
It-vest -
samarbejdende
universiteter
Dygtige STEM-lærere til udsatte folkeskoler skal styrke elevernes læring i matematik og naturvidenskab
gennem
en SCIENCE-kampagne, der engagerer udvalgte universitetskandidater til at undervise og skabe begejstring for
matematik og naturvidenskab i børnehøjde.
Få flere unge kvinder til at vælge en STEM-uddannelse, da de giver lettere adgang til lederstillinger senere i
karrieren - gennem events, hvor kvindelige rollemodeller besøger uddannelsesinstitutioner rundt om i landet.
Til træning af et større og bredere antal ansøgere til Instituttets to uddannelser i datalogi og IT-produktudvikling
Universitariums vigtigste kommunikation er dialog med rollemodeller. Kampagnen sikrer, at dialog er mulig via høj
studenterbemanding, samt at gæsterne finder vej til Universitarium via såvel traditionel som SoMe markedsføring.
Udbrede kendskabet til High5Girls og gennemføre hackatons i hele Danmark. Konceptet er udviklet og testet i
Nordsjælland/ Helsingør ( på Danmarks Tekniske Museum) og skal nu udbredes i hele Danmark
Booste markedsføring af hhv
faglige virksomhedsforløb og Girls’ Day in
Science arrangementer i hele landet, så
flere lærere benytter forløbene, og flere elever inspireres til en fremtid med STEM.
Få flere unge til at tage første skridt mod en it-uddannelse på universitetet
især dem, der
ikke har overvejet ’noget
med it’
inviteres ind i det mangfoldige digitale uddannelsesunivers.
Ansøgningsrunde 11: Teksperimentet 2020
Projekttitel
Teksperimentet
(2020)
Projektejer
Odense Kommune
Guldborgsund
Kommune
Vejen Kommune
Projektbeskrivelse
Deltagelse i Teksperimentet
Ansøgningsrunde 12: Unge kvinder og STEM
Projekttitel
Free your mind -
samtalespil om
studievalg
Share your story - den
virtuelle Boss Lady
Co-coders college
Projektejer
Fremtidsfabrik
Foreningen Divérs
Co-coders
Projektbeskrivelse
Et samtalespil mellem unge og deres forældre - byggende på den vision, at alle talenter og interesser skal i spil i
deres studie- og karrierevalg og dermed bidrage til et mindre et kønsstereotypt arbejdsmarked - og ikke mindst til
flere dygtige kvinder i STEM.
En digital veninde, der styrker grundskolepigers motivation for erhvervsuddannelsernes STEM-fag og skaber et
digitalt fællesskab på sociale medier blandt unge kvinder på uddannelserne.
Kodningskurser på begynderniveau primært for piger på ungdomsuddannelser, men andre interesserede er også
velkomne.
Side 5 af 10
UFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 189: Spm. om at oversende en liste over projekter, som er støttet af Teknologipagten, til erhvervsministeren
2603341_0006.png
30. juni 2022
Piger i Cybersikkerhed
Flere kvindelig
rollemodeller i
projektbaseret STEM-
undervisning
IT-Landsholdet
Happy42
Skoleforvaltningen,
Aalborg Kommune
Technology Denmark
Samfundet har brug for talenter med interesse for IT-sikkerhed. Et dedikeret pige-forløb inden for it-sikkerhed som
leder op til DM 2020, for at sikre flere pigers deltagelse og ikke mindst interesse for it-sikkerhed som karrierevej.
Med projektet oplever elever i 7.- 9. klasse, at naturfag og STEM-området ikke kun er et fag for drenge, men også
kan være motiverende og attraktivt for piger.
IT-Landsholdet fremhæver kvindelige rollemodeller og inspirerer flere unge piger til at vælge en uddannelses- og
karrierevej inden for STEM.
Ansøgningsrunde 13:
Digital opkvalificering i SMV’er
Projekttitel
ITTA SMV
Digital transformation
som SMV'ere kan spejle
sig i
Digital Eksport gennem
Digital Learning ("DigEx")
Explore Digital
Opportunities
Tech for Ledere: Buzz i
Praksis
Projektejer
Dansk IT
Oxford Research
Affiinity ApS
Danmarks Tekniske
Universitet
CopenX
Projektbeskrivelse
Modellen afklarer virksomhederne og deres medarbejderes digitale kompetencebehov ved at pege på, hvor de har
mangler og behov for opkvalificering og binder dem sammen i et synergiskabende økosystem af private og offentlige
aktører på digitalkompetenceområdet.
Udvikle cases, der kan tydeliggøre erfaringer og gevinster ved at digitalisere virksomheder, så flere virksomheder
motiveres til at påbegynde deres digitale transformation.
Opkvalificere medarbejdernes digitale eksportkompetencer i SMVere gennem et læringsværkstøj, der giver
virksomhederne direkte kundefeedback på deres digitale markedsføringsmateriale, kanalvalg og salgsbudskaber.
Løfte SMV'ers teknologiparathed og forretningsperformance, ved 1) at bringe de digitale teknologier i SMV'ernes
øjenhøjde, 2) at præsentere cases fra succesfulde digitaliseringsinitiativer i sammenlignelige virksomheder, og 3) at
koble unge talenter og startups som motor for formidling og eksperimenter.
SMV-ledere kan træffe bedre strategiske beslutninger om anvendelsen af teknologi, hvis de opnår en mere
praksisnær forståelse, derfor lanceres et forløb med seks praksisnære moduler.
Ansøgningsrunde 14: Kommunikationskampagner
Projekttitel
Flere piger i STEM - 13 -
19 år
Den mangfoldige fysiker
LabSTEM Laboratorium
for integreret STEM-
undervisning og læring
Projektejer
High5Girls
Dansk fysisk selskab
Syddansk Universitet
Projektbeskrivelse
Kommunikationskampagnen har til formål at nå ud i hele Danmark gennem sociale medier, materiale til at vise på
skoler/ til rekruttering og materiale, som uddannelsesinstitutioner kan bruge til at fortælle om High5Girls.
Fokus på det netværksskabende arbejde gennem gratis webinarer for alle igangværende og alumner af landets
fysikuddannelser.
Skabe kendskab til LabSTEM hos fagprofessionelle (lærere og pædagoger), som spiller en afgørende rolle for at
skabe interesse for og viden om STEM hos børn og unge.
Side 6 af 10
UFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 189: Spm. om at oversende en liste over projekter, som er støttet af Teknologipagten, til erhvervsministeren
2603341_0007.png
30. juni 2022
Podcast: Tech og strategi
i øjenhøjde
Dansk IT
Podcast om muligheder og udfordringer med it - alt fra kunstig intelligens, internet of things og datasikkerhed til it-
ledelse, digital innovation og digital transformation.
Ansøgningsrunde 15: Evaluering/effektmåling 2020
Projekttitel
Fra Klimabekymret til
Klimakarriere
Byggebox
virkeligheds-
nære undervisnings-
miljøer om byggeri og
klimarenovering
Matematikcenter
Girls' Day in Science
Projektejer
CONCITO
DI Dansk Byggeri
Projektbeskrivelse
Tilpasse og udvikle et evalueringsværktøj, der skal kunne måle effekten af praksisnære og anvendelsesorienterede
STEM-undervisningsforløb samt beskrive, hvilke kompetencer de understøtter og i hvilken grad.
Etablerer og driver to undervisningsmiljøer ("Byggeboxe") med fokus på klimarenovering, energi og byggeri. 4.-7.
klasser kan besøge en Byggebox og lærere får stillet undervisningsmateriale til rådighed til forløb i natur/teknologi i
4.-6. klasse og tværfaglige forløb i 4.-7. klasse.
Projektet undersøger virkningen af Matematikcenters lektiehjælpsordning på elevers matematiske forståelse og
anvendelse af matematik, og hvordan Matematikcenters indsatser bidrager til en øget interesse for matematik.
Girls’ Day in Science er en landsdækkende
kampagnedag, hvor virksomheder, science centre og
uddannelsesinstitutioner over hele landet inviterer grundskole- og gymnasiepiger indenfor til at arbejde med
praktiske og virkelighedsnære aktiviteter.
Matematikcenter
Naturvidenskabernes
Hus
Ansøgningsrunde 16: Grøn omstilling og STEM-uddannelse
Projekttitel
Klimapraktik - Fra
Klimabekymret til
klimakarriere
Fremtidens unge EUX
klimahåndværkere…
Grøn omstilling - dit
uddannelsesvalg
Grønne sammen - vand
som ressource
Grønne uddannelsesstier
via EUX-elektriker-
uddannelse til ingeniør-
eller maskinmester-
uddannelse
Projektejer
CONCITO
Roskilde Tekniske
Skole
Danmarks Tekniske
Museum
Mercantec
Skive College
Projektbeskrivelse
Klimapraktik er et projekt hvor udskolingselever får indsigt i, hvordan STEM viden bruges i praksis i den grønne
omstilling.
Opbygge
et ”Oplevelses- og læringscenter”,
som inviterer udskolingselever til en ny type brobygning med fokus på
læringsoplevelse med udgangspunkt i den grønne omstilling. Centeret vil være opbygget af moduler, som eleverne
kan besøge og få viden om den nyeste klimarelaterede teknologi, bæredygtige materiale.
Udstillingen "SORT ENERGI OG GRØNNE HÅB" sætter fokus på, hvordan unge gennem deres uddannelsesvalg
aktivt kan bidrage til den grønne omstilling.
Projektet har til formål at øge kendskabet til struktøruddannelsen ved præsentere unge fra 6.-9.-klasse for temaet
"Vand som ressource".
Afdække og visualisere de jobprofiler på det grønne arbejdsmarked, hvor jobbet er bestridt af en person, hvis
uddannelsesmæssige baggrund til jobbet er startet med en håndværksuddannelse og derefter ingeniør eller
maskinmesteruddannelse.
Side 7 af 10
UFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 189: Spm. om at oversende en liste over projekter, som er støttet af Teknologipagten, til erhvervsministeren
2603341_0008.png
30. juni 2022
Ansøgningsrunde 17: Teksperimentet 2021
Projekttitel
Teksperimentet
(2021)
Projektejer
Esbjerg Kommune
Favrskov Kommune
Lejre Kommune
Aalborg Kommune
Projektbeskrivelse
Deltagelse i Teksperimentet
Ansøgningsrunde 18: Evaluering/effektmåling 2021
Projekttitel
Co-coders College
IT TIL ALLE (ITTA)
Evaluering af "Flere piger
i STEM - 13-19 år"
Fremtidens unge EUX
klimahåndværkere
Projektejer
Co-coders
Dansk IT
High5Girls
Roskilde Tekniske
Skole (RTS)
Projektbeskrivelse
Evaluering af Co-coders College for at opsamle viden og erfaring om hvilke aktiviteter, der har størst effekt i forhold
til at inspirere og motivere piger på ungdomsuddannelser til at søge ind på STEM-uddannelser eller søge en karriere
i IT-branchen.
Projektets aktiviteter gør, at SMV'erne bliver rustet til at komme med på den digitale vogn ved at blive bevidste om
deres kompetencegab og om, hvordan de kan styrkes. Projektet forventes at føre til et vedvarende og kontinuerligt
opdateret digitalt kompetenceløft
hos danske SMV’er.
Evalueringen af High5Girls
Evalueringen af
”Oplevelses-
og læringscenter”.
Ansøgningsrunde 19: Kommunikationskampagner 2021
Projekttitel
Tech for Ledere - buzz i
praksis
Projektejer
CopenX
Projektbeskrivelse
Uddannelsesforløb, der har til formål at styrke lederes STEM-kompetencer og øge deres forståelse og mulighed for
at drage fordel af nye teknologier.
Side 8 af 10
UFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 189: Spm. om at oversende en liste over projekter, som er støttet af Teknologipagten, til erhvervsministeren
2603341_0009.png
30. juni 2022
Future People 3.0
High5Girls Community:
Forandring i samfundet
Kvinder og STEM-
uddannelser
Forskning fortalt af
kvinder
Optimering og øget
impact af Teach First
Danmarks SCIENCE-
kampagne
Future People v. It-
vest - samarbejdende
universiteter
High5Girls non profit
MARTEC
Science Stories ApS
Teach First Danmark
Future People har til formål at få flere - og flere forskellige - unge til at søge en it-uddannelse på universitetet.
Udbrede kendskabet på skoler til High5Girls
Kampagnens formål er at tiltrække flere kvinder til STEM-uddannelser på MARTEC ved at tage udgangspunkt i
kvinders forbehold og ved brug af kvindelige rollemodeller i kampagnen.
Formålet er at støtte kvinders gennemslagskraft som STEM rollemodeller i medierne med udgangspunkt i podcast
produceret af Science Stories samt kampagne i sociale medier.
Teach First Danmarks SCIENCE-kampagne skal tiltrække flere lærere med STEM-baggrund, som kan skabe
inspirerende STEM-undervisning for elever på udsatte folkeskoler.
Ansøgningsrunde 20: Inspirerende STEM-undervisning for alle
Projekttitel
VR i Erhvervsskolen -
praksisnær undervisning
med Virtual Reality
Engineering,
computermodeller og
teknologiforståelse
STEAM på langs af
uddannelseskæden
Space Club SDU
Projektejer
CopenX
Engineer the Future
Skive Kommune
Syddansk Universitet
Projektbeskrivelse
Teste effekten af en VR-platform målrettet svagstrøms- /elektrikeruddannelsen, der skal indgå som del af i
undervisningen på udvalgte erhvervsskoler.
Engineering i samarbejde med teknologiforståelse kan booste og modernisere naturfagene og matematik ved at
introducere eleverne til autentisk problemløsning med modelforståelse, modeludvikling og brug af modelgenererede
data..
Fokus på overgangene mellem grundskolen, ungdomsuddannelserne og de videregående uddannelser. Via
STEAM-netværksgrupper arbejdes med en fællesforståelsesramme, som netværksgrupperne i samarbejde vil lave
undervisningsmaterialer på grundlag af.
Et fællesskab for undervisere og studerende på SDU der skal styrke både undervisningen i rumrelateret forskning
og teknologiudvikling på tværs af faggrænser for studerende på SDU og brobygning til regionens
ungdomsuddannelser.
Ansøgningsrunde 21: Boostmidler til PigerSTEM
Projekttitel
Co-coders College online
Projektejer
Co-coders
Projektbeskrivelse
Med Co-coders College's online aktiviteter dannes et fællesskab med ligesindede, som kan tiltrække og fastholde
flere kvinder i IT-miljøet og give flere kvinder en succesoplevelse ved at arbejde med teknologi og kodning.
Side 9 af 10
UFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 189: Spm. om at oversende en liste over projekter, som er støttet af Teknologipagten, til erhvervsministeren
2603341_0010.png
30. juni 2022
Boss Ladies' digitale
vidensbank
Boost af mentorordning
for kvindelige talenter i it
Passionerede
rollemodeller åbner
øjnene for en STEM-
fremtid
Styrkelse af salg med
henblik på forankring af
tech kurser i erhvervslivet
Foreningen Divérs
IT-Branchen
Naturvidenskabernes
Hus
ReDI School of Digital
Integration Denmark
Øge rekrutteringen og fastholdelsen af piger og kvinder til de STEM-faglige erhvervsuddannelser samt kvalificere
talentudviklingen af dem, der allerede har valgt en STEM-faglig erhvervsuddannelse. Vidensbanken henvender sig
til nøgleaktører, fx grundskolelærere, studie- og uddannelsesvejledere, faglærere på erhvervsskolerne m.v.
Målet med mentorordningen er at fremme diversiteten i it-branchen og motivere flere kvindelige talenter til at udvikle
og fastholde en karriere inden for it.
Styrke Girls' Day in Science på to måder: 1) Udvikle undervisningsmateriale til de deltagende piger med fokus på
den forskel, man kan skabe, som kvinde inden for STEM-fagene
så pigerne kan forberede sig til dagen, 2)
Afholdelse og facilitering af netværksmøde for deltagende virksomheder og rollemodeller - så rollemodellerne kan
videndele med hinanden samt kvalitetssikre arrangementerne.
Forankre kurser, mentor- og coaching-tilbud og øvrige karriereaktiviteter i tættere partnerskaber med det danske
erhvervsliv - især økonomisk. Sammen med store virksomheder skabes muligheder for eleveren og virksomhederne
får mulighed for at rekruttere den rette arbejdskraft,
Ansøgningsrunde 22: Teksperimentet 2022
Projekttitel
Teksperimentet
(2022)
Projektejer
Hørsholm Kommune
Ikast-Brande
Kommune
Ringsted Kommune
Projektbeskrivelse
Deltagelse i Teksperimentet
Side 10 af 10