30. juni 2022
Bilag 1: Beskrivelse af støttede projekter
Ansøgningsrunde 1: Kompetenceudvikling og inspirerende STEM-undervisning i skolen
Projekttitel
Digital strategi fra
begynderklasse til og
med 8. klasse
Fødevareproduktion 2.0
STEM-undervisning,
praksisfaglighed og
fagligt løft
Making på BillundSkolen
STEM på klimaløsninger
Læringsambassaden
Teknologinørder spyr ild
Piger, STEM i!
Udvikling og forankring af
elevernes og personalets
STEM kompetencer
SCIENCE for ALLE
Teknologiforståelse og
designprocesser
Kompetenceløft til
tværfagligt samarbejde
og elevforudsætninger i
IT-faget
FN’s verdensmål og
teknologi
Projektejer
Bagsværd Kostskole
og Gymnasium
TECHCOLLEGE
Skovvangskolen
BillundSkolen
Campus Bornholm
Kultur- og Familie-
forvaltningen, Skive
Kommune
Nyborg Kommune
Randers Realskole
Sct Hans skole
Aalborg tekniske
gymnasium
Mårslet Skole
IBC International
Business College
(HHX)
Skanderborg
Kommune
Projektbeskrivelse
Kendskab til kodning for elever fra begynderklasse til og med 8. klasse i løbet af 2019.
Projektet inddrager de nyeste teknologier inden for lokal og bæredygtig fødevareproduktion i undervisningen.
Understøtte kompetenceudvikling inden for STEM-området i den naturfaglige medarbejdergruppe.
Øge de unges motivation for science og teknologi, samt mulighederne for at arbejde med anvendelses- og
undersøgelsesbaseret undervisning
–
både i grundskolen og på ungdomsuddannelserne
Fokus på udvikling af tværfaglig og virkelighedsnær STEM-undervisning og STEM-gymnasielæreres
kompetenceudvikling inden for klimaforandring og klimaløsninger.
Frikøbe lærere, der kan "tage kollegerne i hånden" og afprøve den nyeste teknologi og tilhørende læringsforløb
samt afholde kurser for lærere på alle kommunens skoler.
Flere lærere skal kunne undervise med fokus på teknologiforståelse, så flere elever møder undervisning, der gør
dem nysgerrige og kompetente inden for STEM.
Efteruddanne STEM-lærere i kønsinklusion, så de kan målrette undervisningen mod begge køn.
Kompetenceforløb for personalet og udvikling af undervisningspraksis, så samtlige lærere og pædagoger opnår
større indsigt i STEM-kompetencerne.
Fokus på udvikling af en ny og innovativ tilgang til de klassiske naturvidenskabelige (science) fag og elevers
motivation til fysik, herunder at højne piger interesse for fysik.
Alle elever (fra 0.-10. klasse) får mulighed for at udvikle deres teknologiforståelse og programmeringssprog -
gennem opkvalificering af alle medarbejderes kompetencer i at arbejde med digital teknologi og designprocesser
samt indkøb af materialer og digitale teknologier for at understøtte dette.
Styrke undervisernes kompetencer til at arbejde tværfagligt med IT og styrke elevernes faglige evne til IT-kodning
Udvikle bæredygtige lokale teknologiske strategier, understøtte et kompetenceløft på skolerne, udvikle elevernes
teknologiske færdigheder og indsigt
–
samt lokal konkurrence i anvendelse af Lego Mindstorm med udgangspunkt i
FN’s verdensmål.
Side 1 af 10