Uddannelses- og Forskningsudvalget 2021-22
UFU Alm.del
Offentligt
2592419_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af den 2. juni har udvalget efter ønske fra Katrine Robsøe (RV) stillet mig
følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, hvordan regeringen konkret vil understøtte, at der ud-
dannes flere inden for it, teknologi, data og kodning, som det fremgår af digitalise-
ringsstrategien fra maj måned
Svar
Danmark er et forgangsland, når det kommer til digitalisering. Det skal vi fortsætte
med at være. Derfor offentliggjorde regeringen den 5. maj en ambitiøs digitalise-
ringsstrategi med 61 initiativer, hvor der blandt andet er flere initiativer på uddan-
nelsesområdet
både på Børne- og Undervisningsministeriets og Uddannelses-
og Forskningsministeriets område.
Det er vigtigt med initiativer, der fokuserer på digitalisering og digitale kompeten-
cer bredt i uddannelsessystemet. Blandt andet fordi, digitale færdigheder er med
til at understøtte fødekæden til uddannelserne inden for it, teknologi, data og kod-
ning.
Strategien har desuden et stærkt fokus på digitale kompetencer i de videregående
uddannelser (både ordinære uddannelser og efter- og videreuddannelser) med det
formål at styrke kommende dimittender og arbejdsstyrkens digitale viden, forstå-
else og kompetencer. Det gælder for it-specialistuddannelserne, men også for de
uddannelser, der ikke normalt beskæftiger sig med digitalisering og it. Derfor har vi
med strategien foreslået at afsætte:
200 mio. kr. til teknologi i folkeskolens undervisning
20 mio. kr. til teknologi som faglighed hos underviserne
45 mio. kr. til digital løft på de videregående uddannelser
53 mio. kr. til styrket indsats for digital dannelse af børn og unge
10. juni 2022
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
324594
Økonomien for Digitaliseringsstrategien skal forhandles med Folketinget.
Side 1/2
UFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 188: Spm. om digitaliseringsstrategien fra maj, til uddannelses- og forskningsministeren
2592419_0002.png
Digitaliseringsstrategien står imidlertid ikke alene. Regeringen har gjort meget an-
det for at understøtte, at flere bliver uddannet inden for it, teknologi, data og kod-
ning.
Med henblik på at sikre tilstrækkeligt med studiepladser på de ikke-dimensione-
rede STEM-uddannelser, herunder it-uddannelserne, har regeringen og aftalepar-
tierne bag bevillingsreformen afsat 102 mio. kr. i 2019 til at udvide kapaciteten på
de ikke-dimensionerede STEM-uddannelser, herunder it-uddannelserne i perioden
2019-2022.
Derudover er der yderligere som en del af ’Aftale om flere uddannelsespladser på
de videregående uddannelser i lyset af COVID-19’
oprettet flere studiepladser på
bl.a. it-området i 2020 og 2021. Der blev tildelt i alt 200 mio. kr., som kom oven i
de faste bevillinger.
I forlængelse heraf har vi overordnet set en positiv udvikling i optaget til for eksem-
pel it-uddannelserne de senere år. Fra 2017 til 2021 er antallet af optagne på it-
uddannelserne steget med 13 pct. svarende til 779 personer, mens optagelsen på
de videregående uddannelser i samme periode steg med 3 pct.
Det forventes, at det øgede optag på it-uddannelserne vil medføre en stigning i
antallet af dimittender med it-kompetencer og dermed et øget arbejdsudbud med
disse kompetencer over de kommende år.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Med venlig hilsen
Jesper Petersen
Side 2/2