Uddannelses- og Forskningsudvalget 2021-22
UFU Alm.del
Offentligt
2601963_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Uddannelses- og Forskningsudvalg
Dato: 29-06-2022
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: DEPLMML
Sagsnr.: 2207599
Dok. nr.: 2308973
Folketingets Uddannelses- og Forskningsudvalg har den 17. maj 2022 stillet følgende
spørgsmål nr. 173 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 173:
”Ministeren
bedes kommentere materialet fra Osteopatiforeningens foretræde for
udvalget den 17. maj 2022, herunder redegøre for, om det er ministeren vurdering,
at der er behov for ny lovgivning på området, jf. UFU alm. del - bilag 105 og 120(in-
ternt).”
Svar:
Indledningsvis kan jeg oplyse, at det er Sundhedsministeriets overordnede opfattelse,
at Styrelsen for Patientsikkerheds praksis i forhold til autorisation af osteopater er
korrekt og afspejler den politiske hensigt med loven, herunder den etablerede over-
gangsordning og ansøgerens uddannelsesbaggrund for opnåelse af autorisation
Autorisationsprocessen for osteopater
bygger dels på EU’s anerkendelsesdirektiv og
dels de betingelser, der følger af bekendtgørelse nr. 981 af 28. juni 2018 om autorisa-
tion af osteopater, der er udstedt i medfør af autorisationslovens § 70 b, stk. 1 og 4.
Samlet set opnår størstedelen af ansøgerne autorisation (191 ud af 197). For de ansø-
gere, der ikke umiddelbart kan opfylde kravene i bekendtgørelsen for at opnå autori-
sation, blev der oprettet en overgangsordning på 5 år, således at det sikres, at disse
ansøgere vil have tid til at indrette sig på den nye regulering, f.eks. ved at efterud-
danne sig. En forlængelse heraf vil kræve lovgivningsændring.
Osteopatiforeningen har bl.a. anført, at bekendtgørelsen ikke indeholder et nærmere
defineret krav til de faglige kvalifikationer og slutkompetencer i osteopati, og at be-
kendtgørelsen ikke er i overensstemmelse med loven, da den ikke fastsætter krav til
uddannelsens eksamener som nævnt i autorisationslovens § 70 b.
Styrelsen for Patientsikkerhed har hertil bemærket, at bekendtgørelse om autorisa-
tion af osteopater indeholder krav til uddannelsesniveau og omfang og indhold af ud-
dannelsen, der kan føre til autorisation som osteopat. Til trods for at begrebet eksa-
mener ikke nævnes eksplicit i bekendtgørelsen, er det styrelsens opfattelse, at det lig-
ger implicit i bekendtgørelsen, at en gennemført uddannelse på minimum professi-
onsbachelorniveau eller en sundhedsfaglig uddannelse på minimum professionsba-
chelorniveau med en overbygning inden for osteopati må forudsætte et eksamensbe-
vis med aflagte eksamener, og dermed udgør et krav til uddannelsens eksamener
som nævnt i autorisationslovens § 70 b, stk. 4.
Foreningen har desuden anført, at der ikke foretages realkompetence- eller slutkom-
petencevurdering af ansøgerne.
UFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 173: Spm. om at kommentere materialet fra Osteopatiforeningens foretræde, til sundhedsministeren
2601963_0002.png
Styrelsen for Patientsikkerhed har hertil bemærket, at alle ansøgere underlægges en
individuel vurdering, hvor der lægges vægt på ansøgerens uddannelse og erhvervser-
faring
i det omfang dette kan medtages i vurderingen af ansøgeren. Det er derfor
styrelsens vurdering, at det er ansøgerens real- og/eller slutkompetencer, der vurde-
res.
Foreningen har endvidere anført, at styrelsen alene giver autorisation på baggrund af
tidligere gennemført uddannelse, og at autorisationsstatus afhænger af, om ansøge-
ren er uddannet fysioterapeut.
Hertil har Styrelsen for Patientsikkerhed bemærket, at styrelsen har udmøntet admi-
nistrationen på baggrund af lovbemærkningerne. Hertil kommer, at der også er ud-
stedt autorisation til ansøgere, som ikke er uddannet fysioterapeut.
Osteopatiforeningen har også anført, at Styrelsen for Patientsikkerhed ikke har over-
holdt reglerne om dispensation fra pligten til at få foretaget en vurdering af uden-
landske uddannelseskvalifikationer.
Styrelsen for Patientsikkerhed har bemærket hertil, at styrelsen oprindeligt var af den
overbevisning, at der forelå en generel fritagelse for pligtmæssig vurdering efter en
samlet ansøgning fra 2003, og at Styrelsen for Patientsikkerhed, da styrelsen blev op-
mærksomt på det modsatte, iværksatte en proces for at bringe det formelle i orden.
Styrelsen modtog således i april 2022 en fritagelse vedr. bl.a. osteopat-erhvervet.
Styrelsen for Patientsikkerhed finder ikke, at det har forringet ansøgernes retsstillin-
gen for de konkrete 3 ansøgere, som på baggrund af styrelsens vurderinger ikke
umiddelbart kunne opnå dansk autorisation, da vurderingerne er foretaget efter den
procedure, som styrelsen senere opnåede fritagelse for pligtmæssig vurdering på
baggrund af.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Lisa Maria Margrethe Larsen
Side 2