Uddannelses- og Forskningsudvalget 2021-22
UFU Alm.del
Offentligt
2589157_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 2. maj 2022 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 166
Ministeren bedes angive et skøn for betydningen for de offentlige finanser,
hvis deltagerbetalingen fjernes på diplom- og akademiuddannelser for
personer med en erhvervsuddannelse som højest fuldførte uddannelse.
Svaret bedes præcisere antallet af personer berørt, bagvedliggende
antagelser, adfærdsforventning og hhv. direkte og indirekte effekter af
forslaget.
Svar
Udgifterne til tilskud til deltidsuddannelser på akademi- og diplomuddannelser ud-
gjorde 238,3 mio. kr. (2022-pl) i 2020. Udgifterne dækker alle deltagere på aka-
demi- og diplomuddannelserne uanset deres højest fuldførte uddannelse. Udgif-
terne i 2020 vurderes at være lavere end normale år som følge af COVID-19-pan-
demien.
En fjernelse af deltagerbetaling på akademi- og diplomuddannelsen for personer
med en erhvervsfaglig uddannelse skønnes at koste yderligere 237 mio. kr. (2022-
pl) årligt oveni i de eksisterende udgifter til akademi- og diplomuddannelserne.
Skønnet er forbundet med væsentlig usikkerhed, da det bl.a. er baseret på, hvad
det ville koste, såfremt uddannelsesaktiviteten var den samme som i 2019/2020,
jf. besvarelsen af UFU alm. del spørgsmål 165. Der er i beregningen taget ud-
gangspunkt i en skønnet deltagerbetaling på gennemsnitligt 75.000 kr. for 60
ECTS.
Fjernelsen af deltagerbetalingen på uddannelserne forventes alt andet lige at øge
uddannelsesaktiviteten. Det antages bl.a. på baggrund af erfaringerne
fra ’VEU-
milliarden’, hvor udvalgte akademiuddannelser fik
forhøjet taksttilskud mhp. ned-
sat deltagerbetaling, hvilket bidrog til en øget uddannelsesaktivitet, særligt for fag-
lærte.
1
Der er dog ikke grundlag for mere præcise fremskrivninger af, hvor meget
nedsat deltagerbetaling betyder for aktiviteten.
7. juni 2022
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
317640
1
Jf.
Evaluering af VEU-milliarden
af Rambøll (2020).
Side 1/2
UFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 166: Spm. om betydningen for de offentlige finanser, hvis deltagerbetalingen fjernes på diplom- og akademiuddannelser for personer med en erhvervsuddannelse som højest fuldførte uddannelse, til uddannelses- og forskningsministeren
2589157_0002.png
Såfremt der er en aktivitetsstigning, og erhvervsfrekvensen sænkes under delta-
gelse i videregående voksen- og efteruddannelse kan der være en negativ ar-
bejdsudbudseffekt forbundet med forslaget. Det er dog usikkert, hvor stor denne
effekt vil være, da både den potentielle aktivitetsstigning og det potentielle fald i
erhvervsfrekvensen er ukendt.
Samtidig kan efteruddannelse have positive afledte effekter for den enkelte og
samfundet. Analyser fra bl.a. VIVE og DEA viser, at faglærte ved deltagelse i aka-
demi- og diplomuddannelser generelt opnår løngevinster som følge af højere pro-
duktivitet eller øget kvalitet i opgaveløsningen i organisationer og private virksom-
heder.
2
Det kan f.eks. være den faglærte, som tilegner sig vigtige kompetencer in-
den for energieffektivisering, der kan fremme den grønne omstilling eller social- og
sundhedsassistenten, som opkvalificerer sig til at varetage nye opgaver til gavn for
borgere, der har brug for pleje og hjælp i hverdagen.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Med venlig hilsen
Jesper Petersen
2
Jf. rapporterne
Effektevaluering af voksen- og efteruddannelsesindsatsen
af VIVE (2017)
samt
Løneffekter af videregående voksen- og efteruddannelse
af DEA (2020).
Side 2/2