Uddannelses- og Forskningsudvalget 2021-22
UFU Alm.del
Offentligt
2589140_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 2. maj har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 161
Vil ministeren opgøre resultater vedr. studerendes trivsel, stress, ensomhed mv.
fra de spørgeskemaundersøgelser, som Uddannelses- og Forskningsministeriet
har gennemført blandt studerende de seneste år (f.eks. uddannelseszoom og stu-
dieundersøgelsen), fordelt på de enkelte dataindsamlinger, køn og institutions-
type.
Svar
Uddannelses- og Forskningsministeriet har gennemført tre nationale spørgeske-
maundersøgelser blandt studerende siden 2018: Uddannelseszoom og Lærings-
barometer i efteråret 2018 og igen i 2020, og Danmarks Studieundersøgelse i ef-
teråret 2021. Danmarks Studieundersøgelse indeholder spørgsmål fra Uddannel-
seszoom og Læringsbarometeret. I spørgeskemaindsamlingerne i 2020 og 2021
indgår derudover et trivselsmodul samt et spørgeskemabatteri om undervisnings-
miljø udarbejdet i samarbejde med Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM).
For at kunne besvare spørgsmålet er der foretaget en vurdering af, hvilke spørgs-
mål i undersøgelserne, der omhandler trivsel, stress og ensomhed. De spørgsmål,
der vises resultater fra, fremgår af tabel 1 i bilag.
I tabel 1 til 4 fremgår resultaterne for de udvalgte spørgsmål, opdelt på år, køn og
institutionstype.
I tabel 1 fremgår resultater for de studerendes generelle trivsel på studiet. Her har
de studerende svaret på en skala fra 1 til 5,
hvor 1 angiver ”Meget uenig” og 5 an-
giver ”Meget enig”.
7. juni 2022
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
317640
Side 1/7
UFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 161: Spm. om en opgørelse over resultater vedr. studerendes trivsel, stress, ensomhed mv. fra de spørgeskemaundersøgelser, som Uddannelses- og Forskningsministeriet har gennemført blandt studerende de seneste år, til uddannelses- og forskningsministeren
2589140_0002.png
Tabel 1
Generel trivsel, gennemsnit fordelt på køn og institutionstyper, skala fra 1 til 5, 2018, 2020
og 2021.
2018
2020
2021
Kvinder Mænd Samlet Kvinder Mænd Samlet Kvinder Mænd Samlet
Jeg har været glad for at deltage i undervisningen indtil nu
Erhvervsakademier
Professionshøjskoler
Universiteter
Maritime videregående ud-
dannelsesinstitutioner
Kunstneriske videregående
uddannelsesinstitutioner
4,1
4,2
4,3
4,1
4,1
4,1
4,3
4,2
4,1
4,2
4,1
4,2
4,2
4,1
4,1
4,1
4,1
4,1
4,2
4,2
4,1
4,1
4,2
4,1
4,3
4,1
4,1
4,2
4,1
4,2
4,1
4,1
4,1
4,1
4,2
4,1
4,1
4,1
4,2
4,4
4,1
4,1
4,1
4,2
4,3
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
4,0
4,0
4,0
4,1
4,4
4,1
4,1
4,0
4,2
4,4
4,0
4,0
4,0
4,2
4,4
Jeg kan få hjælp og støtte fra mine medstuderende, når jeg har brug for det
Erhvervsakademier
Professionshøjskoler
Universiteter
Maritime videregående ud-
dannelsesinstitutioner
Kunstneriske videregående
uddannelsesinstitutioner
4,2
4,4
4,2
4,2
4,1
4,2
4,4
4,4
4,2
4,2
4,2
4,4
4,4
4,2
4,1
4,1
4,1
4,1
4,1
4,3
4,1
4,1
4,1
4,2
4,4
4,1
4,1
4,1
4,2
4,3
Jeg har en gruppe af medstuderende som jeg føler mig tryg ved
Erhvervsakademier
Professionshøjskoler
Universiteter
Maritime videregående ud-
dannelsesinstitutioner
Kunstneriske videregående
uddannelsesinstitutioner
Ikke indsamlet i 2018
4,1
4,2
4,1
4,2
4,2
4,1
4,2
4,1
4,2
4,3
4,1
4,2
4,1
4,2
4,3
4,2
4,2
4,1
4,2
4,3
4,2
4,2
4,2
4,3
4,4
4,2
4,2
4,1
4,3
4,3
Jeg kan komme i tvivl om hvorvidt jeg hører til på min uddannelse*
Erhvervsakademier
Professionshøjskoler
Universiteter
Maritime videregående ud-
dannelsesinstitutioner
Kunstneriske videregående
uddannelsesinstitutioner
Ikke indsamlet i 2018
2,5
2,5
2,6
2,4
2,4
2,6
2,5
2,8
2,4
2,8
2,5
2,5
2,7
2,4
2,7
2,5
2,5
2,8
2,4
2,5
3,0
2,6
2,6
2,4
2,7
2,5
2,4
2,7
2,4
2,7
Jeg føler mig generelt rigtig godt tilpas på min uddannelse
Erhvervsakademier
Professionshøjskoler
Universiteter
Maritime videregående ud-
dannelsesinstitutioner
Kunstneriske videregående
uddannelsesinstitutioner
4,0
4,1
4,0
4,0
4,1
3,7
3,7
4,1
4,1
4,2
4,0
4,1
4,1
4,1
4,1
4,0
4,0
3,9
4,1
3,9
4,0
4,1
4,0
4,0
4,1
4,0
4,0
4,0
4,0
4,0
3,9
3,9
3,9
3,9
3,8
4,0
4,0
3,9
4,0
4,0
3,9
3,9
3,9
4,0
3,9
Side 2/7
UFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 161: Spm. om en opgørelse over resultater vedr. studerendes trivsel, stress, ensomhed mv. fra de spørgeskemaundersøgelser, som Uddannelses- og Forskningsministeriet har gennemført blandt studerende de seneste år, til uddannelses- og forskningsministeren
2589140_0003.png
Anm.:
Kilde:
Spørgsmålsformuleringen lyder: Hvor enig eller uenig er du i følgende udsagn? Svarmulighe-
derne er: 1) Helt uenig, 2) Uenig, 3) Hverken enig eller uenig, 4) Enig, 5) Helt enig, 6) Ved
ikke /Ikke relevant.
* Gennemsnittet er beregnet ud fra, at ”Helt enig” har værdien 5. I dette
specifikke tilfælde er et højere gennemsnit udtryk for, at flere kan komme i tvivl om de hører
til.
Uddannelses- og Forskningsministeriet, 2022.
I tabel 2 fremgår resultater for studerendes stresssymptomer og oplevet ensom-
hed. Tallene viser, hvor stor en
andel af de studerende, der har svaret ”Ofte” eller
”Altid” til spørgsmål om stresssymptomer
og oplevet ensomhed.
Tabel 2
Stresssymptomer og ensomhed, andel der har svaret
”Ofte”
eller
”Altid”,
opdelt på køn og
institutionstyper, procent, 2018, 2020 og 2021.
2018
Kvinder Mænd
2020
Samlet Kvinder Mænd
2021
Samlet Kvinder Mænd
Samlet
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Har du oplevet stærke stresssymptomer i forbindelse med dit studie op til eksamen?
Erhvervsakademier
Professionshøjskoler
Universiteter
Maritime videregående
uddannelsesinstitutio-
ner
Kunstneriske videregå-
ende uddannelsesinsti-
tutioner
Erhvervsakademier
Professionshøjskoler
Universiteter
Maritime videregående
uddannelsesinstitutio-
ner
Kunstneriske videregå-
ende uddannelsesinsti-
tutioner
Erhvervsakademier
Professionshøjskoler
Universiteter
Maritime videregående
uddannelsesinstitutio-
ner
Kunstneriske videregå-
ende uddannelsesinsti-
tutioner
Anm.:
36,3
41,1
45,1
35,1
55,3
20,1
23,4
28,5
31,6
44,7
28,0
36,2
38,2
31,7
51,9
37,5
41,6
46,3
27,4
52,3
21,1
23,1
29,5
27,2
42,9
29,2
36,9
39,6
27,2
49,6
38,0
41,9
46,0
40,9
54,4
18,9
25,0
27,9
28,4
38,5
28,5
38,6
38,4
29,0
50,0
Har du oplevet stærke stresssymptomer i forbindelse med dit studie i dagligdagen?
17,6
18,7
23,6
29,7
33,8
10,3
15,6
19,6
15,3
23,0
13,9
16,8
20,1
15,8
30,5
18,6
20,4
22,3
16,5
36,5
11
12,7
16,8
14,4
26,0
14,8
18,5
22,0
14,5
33,6
26,5
20,5
23,7
17,2
28,2
10,4
12,7
14,6
11,8
17,4
15,5
18,4
20,1
12,1
25,0
Har du oplevet at føle dig ensom på studiet?
9,6
8,9
13,6
18,2
12,3
7,1
7,2
10,3
4,5
7,7
8,3
8,4
12,2
5,0
10,9
12,3
12,2
17,4
12,4
18,2
7,8
9,5
13,9
6,5
8,1
10,0
11,5
16,0
6,9
15,4
12,5
13,2
18,2
7,4
12,2
8,8
10
15,2
4,8
11,3
10,7
12,3
17,0
4,9
11,9
Kilde:
Spørgsmålsformuleringen lyder: Hvor ofte gør følgende sig gældende for dig i forbindelse
med dit studie? Svarmulighederne er: 1) Aldrig, 2) Sjældent, 3) Nogle gange, 4) Ofte, 5) Altid,
6) ved ikke
Uddannelses- og Forskningsministeriet, 2022.
Side 3/7
UFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 161: Spm. om en opgørelse over resultater vedr. studerendes trivsel, stress, ensomhed mv. fra de spørgeskemaundersøgelser, som Uddannelses- og Forskningsministeriet har gennemført blandt studerende de seneste år, til uddannelses- og forskningsministeren
2589140_0004.png
I tabel 3 fremgår resultater for studerendes trivsel inden for de seneste to uger på
spørgetidspunktet. Tallene viser, hvor stor en andel af de studerende, der har sva-
ret ”Det meste af tiden” eller ”Hele tiden” til spørgsmål om positive oplevelser.
Tabel 3
WHO-items om trivsel
inden for de seneste to uger, andel der har svaret ”Det meste af ti-
den” eller ”Hele tiden”, opdelt på køn og institutionstyper,
procent, 2020 og 2021.
2020
Kvinder
Mænd
Samlet
Kvinder
2021
Mænd
Samlet
Har min dagligdag været fyldt med ting, der interesserer mig
Erhvervsakademier
Professionshøjskoler
Universiteter
Maritime videregående uddannelsesin-
stitutioner
Kunstneriske videregående uddannel-
sesinstitutioner
Har jeg følt mig rolig og afslappet
Erhvervsakademier
Professionshøjskoler
Universiteter
Maritime videregående uddannelsesin-
stitutioner
Kunstneriske videregående uddannel-
sesinstitutioner
Har jeg været glad og i godt humør
Erhvervsakademier
Professionshøjskoler
Universiteter
Maritime videregående uddannelsesin-
stitutioner
Kunstneriske videregående uddannel-
sesinstitutioner
Har jeg følt mig aktiv og energisk
Erhvervsakademier
Professionshøjskoler
Universiteter
Maritime videregående uddannelsesin-
stitutioner
Kunstneriske videregående uddannel-
sesinstitutioner
Er jeg vågnet frisk og udhvilet
Erhvervsakademier
Professionshøjskoler
Universiteter
Maritime videregående uddannelsesin-
stitutioner
25,1
26,5
21,6
31,6
30,5
27,3
24,3
34,4
27,8
26,7
22,7
34,2
19,9
21,3
16,4
20,8
25,4
23,2
20,1
30,2
22,6
21,8
17,9
29,7
32,3
33,8
24,0
39,8
26,9
40,8
38,0
30,6
40,5
33,3
36,5
34,9
26,6
40,4
28,7
26,4
27,1
18,7
31,3
19,5
36,7
32,9
26,8
37,7
27,6
31,4
28,6
21,9
37,4
21,8
53,7
58,7
64,2
64,3
49,7
61,0
60,8
53,8
65,4
53,0
57,4
59,3
51,0
65,3
50,6
50,0
52,0
44,4
64,5
41,8
58,9
55,5
48,9
64,6
52,2
54,4
52,9
46,2
64,4
44,8
37,5
40,4
28,5
44,9
30,9
51,5
50,5
39,3
52,4
43,4
44,6
43,0
32,8
51,9
34,4
31,7
32,2
21,0
33,3
20,5
47,2
43,2
32,0
46,2
30,0
39,3
35,2
25,4
45,5
23,3
44,0
46,4
40,0
63,3
54,8
44,5
44,2
42,0
46,5
56,6
44,2
45,8
40,8
47,6
55,3
39,8
40,5
38,4
41,7
47,5
43,7
40,8
41,4
45,8
51,7
41,8
40,6
39,6
45,6
48,7
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 4/7
UFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 161: Spm. om en opgørelse over resultater vedr. studerendes trivsel, stress, ensomhed mv. fra de spørgeskemaundersøgelser, som Uddannelses- og Forskningsministeriet har gennemført blandt studerende de seneste år, til uddannelses- og forskningsministeren
2589140_0005.png
Kunstneriske videregående uddannel-
sesinstitutioner
20,6
23,7
21,5
15,4
18,7
16,4
Anm.:
Kilde:
Spørgsmålsformuleringen lyder: ”De følgende spørgsmål
handler om, hvordan du har haft det
de seneste to uger, både på din uddannelse og i det hele taget. Angiv for hvert udsagn, hvor
ofte du har haft det på følgende måde. De sidste to uger…”.
Svarmulighederne er 1) På intet tidspunkt, 2) Lidt af tiden, 3) Lidt mindre end halvdelen af ti-
den, 4) Lidt mere end halvdelen af tiden, 5) Det meste af tiden, 6) Hele tiden. Tabellen angi-
ver, hvor stor en andel, der har svaret ”Det meste af tiden” eller ”Hele tiden”.
Spørgsmålene
er ikke indsamlet i 2018.
Uddannelses- og Forskningsministeriet. 2022.
I tabel 4 fremgår resultater for studerendes oplevelse af studiefællesskabet. Tal-
lene viser, hvor stor en andel af de studerende, der har svaret ”Regelmæssigt” el-
ler ”Aldrig” til, om de oplever at blive ignoreret eller
udelukket fra studiefællesska-
bet.
Tabel 4
Andel studerende, der regelmæssigt eller aldrig oplever at blive ignoreret eller udelukket fra
studiefællesskabet, opdelt på køn og institutionstyper, procent, 2020 og 2021.
2020
Kvinder
Regelmæssigt (dagligt, ugentligt eller månedligt)
Erhvervsakademier
Professionshøjskoler
Universiteter
Maritime videregående uddannelses-
institutioner
Kunstneriske videregående uddannel-
sesinstitutioner
Aldrig
Erhvervsakademier
Professionshøjskoler
Universiteter
Maritime videregående uddannelses-
institutioner
Kunstneriske videregående uddannel-
sesinstitutioner
74,2
73,9
73,8
67,3
74,3
81,7
79,1
79,7
83,6
85,5
77,9
75,2
76,2
82,5
77,4
72,8
71,9
70,8
81,8
73,2
78,7
77,5
77,9
83,4
75,6
75,5
73,2
73,2
83,3
74,0
9,4
9,0
9,0
18,4
9,7
6,0
6,9
6,4
5,4
4,4
7,7
8,5
8,0
6,5
8,2
8,4
10,3
10,6
10,9
9,1
6,6
7,3
8,0
4,4
4,9
7,5
9,6
9,7
4,8
7,7
Mænd
Samlet
Kvinder
2021
Mænd
Samlet
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Anm.:
Kilde:
Spørgsmålsformuleringen lyder: I hvilket omfang er du inden for de sidste 12 måneder blevet
udsat for følgende under din nuværende uddannelse? Ignoreret eller udelukket fra studiefæl-
lesskabet. Spørgsmålet er ikke indsamlet i 2018. I 2021 var spørgsmålet en del at et tilvalgs-
modul. 11 institutioner har valgt det til, og resultater for 2021 afspejler dermed kun besvarel-
ser fra 11 institutioner.
Uddannelses- og Forskningsministeriet, 2022.
I Uddannelses- og Forskningsministeriets arbejde med trivsel på de videregående
uddannelser anvendes trivselsindekset WHO-5. Indekset måler graden af positive
Side 5/7
UFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 161: Spm. om en opgørelse over resultater vedr. studerendes trivsel, stress, ensomhed mv. fra de spørgeskemaundersøgelser, som Uddannelses- og Forskningsministeriet har gennemført blandt studerende de seneste år, til uddannelses- og forskningsministeren
2589140_0006.png
oplevelser, studerende har angivet inden for en periode på to uger, og kan anven-
des som et mål for studerendes generelle trivsel eller velbefindende. Indekset kon-
strueres ud fra besvarelsen af fem spørgsmål om de seneste to uger på spørge-
tidspunktet. De studerende skal angive, hvor ofte de har haft det på følgende
måde:
- Har været glad og i godt humør
- Har følt mig rolig og afslappet
- Har følt mig aktiv og energisk
- Er vågnet frisk og udhvilet
- Har haft en dagligdag fyldt med ting, der interesserer mig
Svarkategorierne er: (1) På intet tidspunkt, (2) Lidt af tiden, (3) Lidt mindre end
halvdelen af tiden, (4) Lidt mere end halvdelen af tiden, (5) Det meste af tiden, (6)
Hele tiden.
I arbejdet med WHO-5 indekseres besvarelser på en skala fra 0-100 og kategori-
seres efterfølgende i tre grupper: Gennemsnitlig, lavere og væsentligt lavere.
I figur 1 og 2 vises fordelingen på de tre grupper i 2021-målingen for uddannelses-
institutioner og køn.
Figur 1
WHO-5, opdelt på institutionstyper, procent.
2021.
Pct.
100
90
80
70
63
57
74
58
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Figur 2
WHO-5, opdelt på køn, procent, 2021.
Pct.
100
90
80
66
70
60
66
57
60
50
40
30
20
10
0
50
40
20
14
21
16
24
16
19
10
18
24
30
20
10
0
20
14
Mænd
24
19
Kvinder
Gennemsnitlig (score 51-100)
Gennemsnitlig (score 51-100)
Lavere (score 36-50)
Væsentligt lavere (score 0-35)
Lavere (score 36-50)
Væsentligt lavere (score 0-35)
Kilde:
Uddannelses- og Forskningsministeriet,
2022.
Kilde:
Uddannelses- og Forskningsministeriet,
2022.
Med venlig hilsen
Jesper Petersen
Side 6/7
UFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 161: Spm. om en opgørelse over resultater vedr. studerendes trivsel, stress, ensomhed mv. fra de spørgeskemaundersøgelser, som Uddannelses- og Forskningsministeriet har gennemført blandt studerende de seneste år, til uddannelses- og forskningsministeren
2589140_0007.png
Bilag
Tabel 1
Spørgsmål om trivsel, stress og ensomhed i Danmarks Studieundersøgelse (Uddannelses-
zoom, Læringsbarometer, trivselsmodul og DCUM), 2018, 2020 og 2021
Spørgsmål
Jeg har været glad for at deltage i undervisningen indtil nu
Jeg kan få hjælp og støtte fra mine medstuderende, når jeg har
brug for det
Jeg har en gruppe af medstuderende, som jeg føler mig tryg ved
Jeg kan komme i tvivl om, hvorvidt jeg hører til på min uddannelse
Jeg føler mig generelt rigtig godt tilpas på min uddannelse
Har du oplevet stærke stresssymptomer i forbindelse med dit stu-
die op til eksamen?
Har du oplevet stærke stresssymptomer i forbindelse med dit stu-
die i dagligdagen?
Har du oplevet at føle dig ensom på studiet?
Angiv
[…],
hvor ofte du har haft det på følgende måde: De sidste
to uger: Har min dagligdag været fyldt med ting der interesserer
mig
Angiv
[…],
hvor ofte du har haft det på følgende måde: De sidste
to uger: Har jeg følt mig rolig og afslappet
Angiv
[…],
hvor ofte du har haft det på følgende måde: De sidste
to uger: Har jeg været glad og i godt humør
I hvilket omfang er du inden for de sidste 12 måneder blevet udsat (1) Dagligt - (2) Ugentligt - (3)
for følgende under din nuværende uddannelse: Ignoreret eller
udelukket fra studiefællesskabet
Kilde:
Månedligt - (4) Sjældnere - (5)
Aldrig
(1) På intet tidspunkt, (2) Lidt af
tiden, (3) Lidt mindre end halvde-
len af tiden, (4) Lidt mere end
halvdelen af tiden, (5) Det meste
af tiden, (6) Hele tiden
(1) Altid, (2) Ofte, (3) Nogle
gange, (4) Sjældent, (5) Aldrig,
(6) Ved ikke
(1) Helt uenig, (2) Uenig, (3)
Hverken enig eller uenig, (4)
Enig, (5) Helt enig, (6) Ved
ikke/ikke relevant
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Svarskala
Danmarks Studieundersøgelse, Uddannelses- og Forskningsministeriet, 2022.
Side 7/7