Uddannelses- og Forskningsudvalget 2021-22
UFU Alm.del
Offentligt
2589142_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 2. maj 2022 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 160
Vil ministeriet opgøre resultaterne af læringsbarometerundersøgelserne for den
seneste dataindsamling for spørgsmålene, der vedrører praksis, praktik, relevans,
underviserinteraktion og feedback? Svaret bedes opgjort både samlet, for hver ud-
dannelsestype, for hver af de fem fagområder på universiteterne og for hver af de
fire store velfærdsuddannelser.
Svar
I besvarelsen af spørgsmålet er der foretaget en vurdering af, hvilke spørgsmål,
der vedrører praksis, praktik, relevans, underviserinteraktion og feedback. De
spørgsmål, der vises resultater fra, fremgår af tabel 1 i bilag.
I det følgende gennemgås resultaterne for 2021 tematisk.
Praksis og praktik
Spørgsmål vedrørende praksis og praktik indgår under særskilt under temaet
”praksisbasering” i Læringsbarometer. Spørgsmålene om praksisbasering af ud-
dannelserne blev udfærdiget som led i udviklingen af Læringsbarometeret i 2018. I
2021 blev der saneret i spørgerammen til Danmarks Studieundersøgelse. Det be-
tyder bl.a., at spørgsmålene om praksisbasering i 2021 var et tilvalg for institutio-
nerne, og ikke alle institutioner har udsendt spørgsmålene om praksisbasering til
deres studerende. Derfor indgår i 2021 kun 14 institutioner i svargrundlaget for
spørgsmålene om praksisbasering.
I tabel 1 fremgår resultaterne af fire identificerede spørgsmål om praksis og prak-
tik, både samlet og opdelt på hhv. uddannelsestyper, hovedområder og uddannel-
ser til sygeplejerske, folkeskolelærer, pædagog og socialrådgiver. Der er svaret på
en skala fra 1-5,
hvor 1 angiver ”Meget uenig” og 5 angiver ”Meget enig”.
7. juni 2022
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
317640
Side 1/6
UFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 160: Spm. om en opgørelse over resultaterne af læringsbarometerundersøgelserne for den seneste dataindsamling for spørgsmålene der vedrører praksis, praktik, relevans, underviserinteraktion og feedback, uddannelses- og forskningsministeren
2589142_0002.png
Tabel 1
Praksis og praktik, opgjort som gennemsnit, for uddannelsestyper, universiteters hovedom-
råder og udvalgte uddannelser, skala fra 1 til 5, 2021.
Uddannelsen har
givet en fornem-
melse af, hvor-
dan fagpersoner
arbejder på om-
rådet
3,7
Praktikophold har
givet en bedre
forståelse af sam-
menhæng mellem
teori og praksis
4,2
I undervisningen
inddrages viden
fra praksis
Samlet
Uddannelsestyper
Erhvervsakademiuddannelser
Professionsbachelorer
Akademisk bachelor
Kandidatuddannelser
3,9
4,0
3,6
3,8
3,8
Mulighed for at
øve kompetencer
og færdigheder i
undervisningen
3,6
3,8
3,6
3,6
3,2
3,7
3,8
3,5
3,7
3,8
4,2
4,2
4,4
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Hovedområder universiteter (bach. og kand.)
Teknik
Sundhed
Samfund
Natur
Humaniora
4,1
4,1
3,6
3,6
3,5
3,6
3,4
3,4
3,7
3,6
3,6
3,8
3,5
3,5
3,6
4,4
4,5
4,3
4,3
4,2
Professionsrettede uddannelser
Sygeplejerske
Folkeskolelærer
Pædagog
Socialrådgiver
3,8
3,5
3,8
4,0
3,4
3,4
3,6
3,4
4,0
3,5
3,9
3,8
4,3
4,0
4,4
4,1
Anm.:
Kilde:
De studerende er blevet stillet spørgsmål som fremgår af tabel 1 i bilag. Svarskalaen er fra 1)
Meget uenig til 5) Meget enig. Spørgsmålet om praktikophold er kun stillet til studerende, der
har angivet at de har været i et praktikophold, projektorienteret forløb, klinik eller tilsvarende.
Uddannelses- og Forskningsministeriet, 2022.
Relevans
Spørgsmål vedrørende relevans indgår i indikatoren
Interesse og motivation
i Læ-
ringsbarometer.
I tabel 2 fremgår resultaterne af fem identificerede spørgsmål om relevans af un-
dervisningen, både samlet og opdelt på hhv. uddannelsestyper, hovedområder og
uddannelser til sygeplejerske, folkeskolelærer, pædagog og socialrådgiver. Der er
svaret på en skala fra 1-5.
Side 2/6
UFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 160: Spm. om en opgørelse over resultaterne af læringsbarometerundersøgelserne for den seneste dataindsamling for spørgsmålene der vedrører praksis, praktik, relevans, underviserinteraktion og feedback, uddannelses- og forskningsministeren
2589142_0003.png
Tabel 2
Relevans, opgjort som gennemsnit, for uddannelsestyper, universiteters hovedområder og
udvalgte uddannelser, skala fra 1 til 5, 2021.
Jeg tror, at jeg
kommer til at
bruge det, jeg
lærer, når jeg
har færdig-
gjort min ud-
dannelse
4,1
Det me-
Har været
ste af
glad for at det, jeg
deltage i har lært,
undervis-
er inte-
ningen ressant
4,1
4,1
Uddannelsen
sætter det
lærte ind i en
større sam-
menhæng
Samlet
Uddannelsestyper
Erhvervsakademiuddannel-
ser
Professionsbachelorer
Akademisk bachelor
Kandidatuddannelser
4,0
4,0
4,0
4,1
4,0
Det me-
ste af
det vi
lærer, er
relevant
4,0
4,0
3,9
3,9
4,0
4,2
4,1
4,0
4,1
4,1
4,1
4,1
4,1
4,1
4,0
4,1
4,1
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Hovedområder universiteter (bach. og kand.)
Teknik
Sundhed
Samfund
Natur
Humaniora
Professionsrettede uddannelser
Sygeplejerske
Folkeskolelærer
Pædagog
Socialrådgiver
4,0
3,7
4,0
4,0
4,0
3,7
3,9
4,0
4,1
3,9
4,2
4,1
4,0
4,0
4,0
4,0
4,0
3,8
4,0
4,1
4,0
4,1
4,0
4,0
4,1
4,0
4,1
3,9
4,0
3,9
4,1
4,3
4,0
4,1
4,0
4,1
4,1
4,0
4,1
4,2
4,0
4,2
4,0
4,1
4,2
Anm.:
Kilde:
De studerende er blevet stillet spørgsmål som fremgår af tabel 1 i bilag. Svarskalaen er fra 1)
Meget uenig til 5) Meget enig.
Uddannelses- og Forskningsministeriet, 2022.
Underviserinteraktion
Spørgsmålene vedrørende underviserinteraktion stammer fra indikatoren
Undervi-
serinteraktion
i Læringsbarometer. Et enkelt spørgsmål (Underviserne hjælper os
med at forstå, hvordan man tænker og drager konklusioner på uddannelsen) hører
under indikatoren ”Læring for forståelse”, men er inkluderet i besvarelsen af spørgs-
målet.
I tabel 3 fremgår resultaterne af fem identificerede spørgsmål om underviserinter-
aktion, både samlet og opdelt på hhv. uddannelsestyper, hovedområder og ud-
dannelser til sygeplejerske, folkeskolelærer, pædagog og socialrådgiver. Der er
svaret på en skala fra 1-5.
Side 3/6
UFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 160: Spm. om en opgørelse over resultaterne af læringsbarometerundersøgelserne for den seneste dataindsamling for spørgsmålene der vedrører praksis, praktik, relevans, underviserinteraktion og feedback, uddannelses- og forskningsministeren
2589142_0004.png
Tabel 3
Underviserinteraktion, opgjort som gennemsnit, for uddannelsestyper, universiteters hoved-
områder og udvalgte uddannelser, skala fra 1 til 5, 2021.
Indflydelse
på, hvad un-
derviserne
lægger vægt
Samlet
Uddannelsestyper
Erhvervsakademiuddannel-
ser
Professionsbachelorer
Akademisk bachelor
Kandidatuddannelser
3,3
3,1
2,9
3,0
4,0
3,9
3,7
3,8
4,0
4,0
3,8
3,9
3,4
4,2
3,8
3,8
4,0
4,0
3,9
3,9
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
3,1
Gode mu-
ligheder
for at
drøfte med
undervi-
serne
3,9
Undervi-
serne hjæl- Undervi-
per med at
serne
forstå, hvor-
bruger
dan man tid på at
tænker…
hjælpe…
3,8
3,9
Undervi-
serne er
gode til at
inddrage
3,9
Hovedområder universiteter (bach. og kand.)
Teknik
Sundhed
Samfund
Natur
Humaniora
Professionsrettede uddannelser
Sygeplejerske
Folkeskolelærer
Pædagog
Socialrådgiver
3,0
3,1
3,1
2,9
3,9
3,9
3,9
3,9
3,9
3,9
3,9
3,9
3,8
3,7
3,8
3,8
3,9
3,9
3,9
3,9
3,1
2,5
2,8
3,0
3,1
3,6
3,6
3,7
3,7
4,0
4,0
3,6
3,8
3,9
4,0
3,8
3,9
3,6
3,7
3,8
3,9
3,7
3,8
4,0
4,0
Anm.:
Kilde:
De studerende er blevet stillet spørgsmål som fremgår af tabel 1 i bilag. Svarskalaen er fra 1)
Meget uenig til 5) Meget enig.
Uddannelses- og Forskningsministeriet, 2022.
Feedback
Spørgsmålene vedrørende feedback udgør indikatoren
Konstruktiv feedback,
der
er udviklet til Læringsbarometer.
I tabel 4 fremgår resultaterne af fire identificerede spørgsmål om feedback, både
samlet og opdelt på hhv. uddannelsestyper, hovedområder og uddannelser til sy-
geplejerske, folkeskolelærer, pædagog og socialrådgiver. Der er svaret på en
skala fra 1-5.
Side 4/6
UFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 160: Spm. om en opgørelse over resultaterne af læringsbarometerundersøgelserne for den seneste dataindsamling for spørgsmålene der vedrører praksis, praktik, relevans, underviserinteraktion og feedback, uddannelses- og forskningsministeren
2589142_0005.png
Tabel 4
Feedback, opgjort som gennemsnit, for uddannelsestyper, universiteters hovedområder og
udvalgte uddannelser, skala fra 1 til 5, 2021.
Jeg får nok
feedback på
det, jeg laver på
uddannelsen
Samlet
Uddannelsestyper
Erhvervsakademiuddannelser
Professionsbachelorer
Akademisk bachelor
Kandidatuddannelser
3,3
3,2
3,1
3,0
3,6
3,6
3,6
3,6
3,3
3,2
3,0
2,9
3,4
3,3
3,2
3,2
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
3,1
Feedback hjæl-
per mig til at ar-
bejde videre
3,6
Får løbende Det, jeg ikke helt har
feedback på forstået, bliver gjort
det, jeg la- mere tydeligt af den
ver
feedback, jeg får
3,1
3,3
Hovedområder universiteterne (bach. og kand.)
Teknik
Sundhed
Samfund
Natur
Humaniora
Professionsrettede uddannelser
Sygeplejerske
Folkeskolelærer
Pædagog
Socialrådgiver
3,0
3,2
3,0
3,1
3,5
3,5
3,5
3,5
3,0
3,2
3,1
3,1
3,2
3,2
3,2
3,3
3,4
2,8
2,7
3,4
3,1
3,8
3,3
3,4
3,7
3,7
3,4
2,5
2,6
3,4
3,1
3,5
2,9
3,0
3,4
3,4
Anm.:
Kilde:
De studerende er blevet stillet spørgsmål som fremgår af tabel 1 i bilag. Svarskalaen er fra 1)
Meget uenig til 5) Meget enig.
Uddannelses- og Forskningsministeriet, 2022.
Med venlig hilsen
Jesper Petersen
Side 5/6
UFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 160: Spm. om en opgørelse over resultaterne af læringsbarometerundersøgelserne for den seneste dataindsamling for spørgsmålene der vedrører praksis, praktik, relevans, underviserinteraktion og feedback, uddannelses- og forskningsministeren
2589142_0006.png
Bilag
Tabel 1
Spørgsmål vedr. praksis, praktik, relevans, underviserinteraktion og feedback i Danmarks
Studieundersøgelse (studerende), 2021
Tema
Spørgsmålsformuleringer
-
-
Praksis og praktik
-
-
I undervisningen inddrages viden fra praksis i et relevant omfang (f.eks. fra
gæsteforelæsere, cases, projektforløb eller eksempler fra praksis).
Undervisningen er tilrettelagt, så jeg har mulighed for at øve mine kompeten-
cer og færdigheder.
Uddannelsen har givet mig en fornemmelse af, hvordan fagpersoner arbejder
på området (f.eks. forskere, eksperter, fagprofessionelle, praktikere og lign.).
Mit praktikophold, klinikophold el.lign. har givet mig en bedre forståelse af
sammenhæng mellem teori og praksis.
-
-
Relevans
-
-
-
-
-
Underviserinterak-
tion
-
-
Uddannelsen hjælper mig til at sætte det, jeg har lært, ind i en større sam-
menhæng.
Jeg synes, at det meste af det vi lærer, er relevant for mig.
Jeg tror, at jeg kommer til at bruge det, jeg lærer, når jeg har færdiggjort min
uddannelse.
Jeg har været glad for at deltage i undervisningen indtil nu.
Jeg synes at det meste af det, jeg har lært, er interessant.
Underviserne bruger tid på at hjælpe os med at forstå det, der er vanskeligt.
Underviserne hjælper os med at forstå, hvordan man tænker og drager kon-
klusioner på uddannelsen.
Der er gode muligheder for at drøfte vigtige faglige emner med underviserne.
Underviserne er gode til at inddrage de studerende i undervisningen.
Mine undervisere er nemme at komme i kontakt med.
Jeg synes, jeg får nok feedback på det, jeg laver på uddannelsen (f.eks. indi-
viduel eller fælles feedback fra undervisere, medstuderende, eller vejledere).
-
Feedback
-
Den feedback, jeg får, hjælper mig til at arbejde videre med det, jeg skal
lære.
På min uddannelse får jeg løbende feedback på det, jeg laver.
Det, jeg ikke helt har forstået, bliver gjort mere tydeligt af den feedback, jeg
får.
Kilde:
Danmarks Studieundersøgelse, Uddannelses- og Forskningsministeriet, 2022.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
-
-
-
Side 6/6