Uddannelses- og Forskningsudvalget 2021-22
UFU Alm.del
Offentligt
2589146_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 2. maj 2022 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 159
Vil ministeriet opgøre resultaterne af læringsbarometerundersøgelserne fra de en-
kelte dataindsamlinger fordelt på de forskellige indikatorer? Svaret bedes opgjort
både samlet for de videregående uddannelser, for hver uddannelsestype, for hvert
af universiteternes fagområder og for hver af de fire store velfærdsuddannelser.
Svar
Læringsbarometerundersøgelsen er gennemført tre gange: I 2018, 2020 og i
2021. Undersøgelsen gennemføres igen næste gang i efteråret 2023 som led i
Danmarks Studieundersøgelse.
I Læringsbarometer spørges de studerende om, hvordan de oplever læringsmil-
jøet, og om deres læringstilgange. De ni indikatorer i Læringsbarometer er kon-
strueret ud fra 3-4 enkeltspørgsmål inden for det givne emne, hvor den samlede
score ligger på en skala fra 1 til 5,
hvor 1 angiver ”Meget uenig”, og 5 angiver ”Me-
get enig”.
I tabel 1 til 4 fremgår scoren for de forskellige indikatorer både samlet for de vide-
regående uddannelser og fordelt på hhv. uddannelsestype, fagområde og for ud-
dannelserne til sygeplejerske, folkeskolelærer, pædagog og socialrådgiver.
7. juni 2022
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
317640
Side 1/4
UFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om en opgørelse over resultaterne af læringsbarometerundersøgelserne fra de enkelte dataindsamlinger fordelt på de forskellige indikatorer, til uddannelses- og forskningsministeren
2589146_0002.png
Tabel 1
Samlet gennemsnit for de ni indikatorer i Læringsbarometer, skala fra 1 til 5, 2018, 2020 og
2021.
Gennemsnit 2018 Gennemsnit 2020 Gennemsnit 2021
Overensstemmelse
Konstruktiv feedback
Interesse og motivation
Støtte fra medstuderende
Underviserinteraktion
Læring for forståelse
Organiseret læring
Overfladelæring
Dybdelæring
Anm.:
3,8
3,3
4,1
4,2
3,8
3,9
3,8
3,4
3,9
3,8
3,4
4,1
4,2
3,8
3,9
3,8
3,4
3,9
3,9
3,3
4,1
4,0
3,8
3,9
3,8
3,4
3,8
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Kilde:
Kun aktive studerende på videregående uddannelser indgår i opgørelsen. Opgørelsen er la-
vet på alle svar, og ikke kun Læringsbarometer-stikprøven. Indikatoren for overfladelæring er
”vendt om”, så en højere værdi angiver, at der er høj grad af overfladelæring.
Uddannelses- og Forskningsministeriets beregninger på baggrund af survey indsamlet i efter-
året 2018, 2020 og 2021.
Tabel 2
Uddannelsestyper, gennemsnit for de ni indikatorer i Læringsbarometer, skala fra 1 til 5,
2018, 2020 og 2021.
2018
EA Ak. BA Prof. BA
Overens-
stemmelse
Konstruktiv
feedback
Interesse
og motiva-
tion
Støtte fra
medstude-
rende
Undervi-
serinterak-
tion
Læring for
forståelse
Organise-
ret læring
Overflade-
læring
Dybdelæ-
ring
3,8
3,4
4,1
4,1
3,9
3,9
3,8
3,4
3,9
3,9
3,4
4,2
4,1
3,7
3,8
3,9
3,4
3,9
3,8
3,3
4,1
4,2
3,8
3,9
3,9
3,4
3,9
KA
3,9
3,3
4,1
4,1
3,7
3,9
4,0
3,5
4,0
2020
EA Ak. BA Prof. BA
3,9
3,4
4,1
4,1
3,8
3,8
3,9
3,4
3,9
3,9
3,4
4,1
4,2
3,6
3,8
3,9
3,3
3,8
3,8
3,4
4,1
4,2
3,8
3,9
3,8
3,4
3,9
KA
3,9
3,3
4,1
4,1
3,7
4,0
3,9
3,4
3,9
2021
EA Ak. BA Prof. BA
4,0
3,4
4,1
4,1
3,9
3,8
3,8
3,4
3,8
3,9
3,3
4,1
4,0
3,7
3,8
3,8
3,3
3,8
KA
3,9 3,9
3,3 3,2
4,1 4,1
4,0 4,0
3,8 3,8
3,9 4,0
3,8 3,8
3,4 3,5
3,8 3,8
Anm.:
Kilde:
Kun aktive studerende på videregående uddannelser indgår i opgørelsen. Opgørelsen er la-
vet på alle svar, og ikke kun Læringsbarometer-stikprøven. Indikatoren for overfladelæring er
”vendt om”, så en højere værdi angiver, at der er høj grad af overfladelæring.
Uddannelses- og Forskningsministeriets beregninger på baggrund af survey indsamlet i efter-
året 2018, 2020 og 2021.
Side 2/4
UFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om en opgørelse over resultaterne af læringsbarometerundersøgelserne fra de enkelte dataindsamlinger fordelt på de forskellige indikatorer, til uddannelses- og forskningsministeren
2589146_0003.png
Tabel 3
Universiteternes hovedområder, gennemsnit for de ni indikatorer i Læringsbarometer, skala
fra 1 til 5, 2018, 2020 og 2021.
2018
2020
2021
Hu-
Hu-
Hu-
Sam- Sund Tek-
Sam- Sund- Tek-
Sam- Sund- Tek-
mani- Natur
mani- Natur
mani- Natur
fund hed nik
fund hed nik
fund hed nik
ora
ora
ora
Overens-
stem-
melse
Konstruk-
tiv feed-
back
Interesse
og moti-
vation
Støtte fra
medstu-
derende
Undervi-
serinter-
aktion
Læring for
forståelse
Organise-
ret læring
Overfla-
delæring
Dybdelæ-
ring
3,9
3,2
4,1
3,9
3,8
3,9
3,8
3,5
3,9
4,0
3,6
4,2
4,3
3,8
4,0
3,8
3,4
3,9
3,9
3,1
4,1
3,9
3,5
3,8
4,0
3,4
3,8
3,9
3,0
4,3
4,1
3,5
4,0
4,0
3,4
4,0
4,0
3,6
4,1
4,4
3,9
4,0
3,8
3,4
3,9
3,8
3,4
4,1
4,1
3,8
3,9
3,8
3,4
3,9
4,0
3,7
4,1
4,3
3,7
3,9
3,8
3,3
3,8
3,8
3,1
4,0
4,1
3,5
3,9
3,9
3,3
3,8
3,8
2,9
4,3
4,2
3,4
4,0
4,1
3,3
3,9
4,0
3,6
4,2
4,3
3,8
3,9
3,8
3,3
3,8
4,0
3,3
4,1
3,9
3,9
4,0
3,8
3,4
3,8
4,0
3,5
4,1
4,1
3,7
3,9
3,7
3,3
3,8
3,9
3,0
4,0
3,9
3,7
3,9
3,8
3,4
3,8
3,9
3,0
4,2
4,0
3,5
3,9
3,9
3,4
3,8
3,9
3,5
4,0
4,2
3,8
3,9
3,7
3,4
3,8
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Anm.:
Kilde:
Kun aktive studerende på videregående uddannelser indgår i opgørelsen. Opgørelsen er la-
vet på alle svar, og ikke kun Læringsbarometer-stikprøven. Indikatoren for overfladelæring er
”vendt om”, så en højere værdi angiver, at der er høj grad af overfladelæring.
Uddannelses- og Forskningsministeriets beregninger på baggrund af survey indsamlet i efter-
året 2018, 2020 og 2021.
Side 3/4
UFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om en opgørelse over resultaterne af læringsbarometerundersøgelserne fra de enkelte dataindsamlinger fordelt på de forskellige indikatorer, til uddannelses- og forskningsministeren
2589146_0004.png
Tabel 4
Udvalgte uddannelser, gennemsnit for de ni indikatorer i Læringsbarometer, skala fra 1 til 5,
2018, 2020 og 2021.
2018
2020
2021
Syge- Folke- Pæ- Social- Syge- Folke- Pæ- Social- Syge- Folke- Pæ- Social-
plejer- skolelæ- da- rådgi- plejer- skolelæ- da- rådgi- plejer- skolelæ- da- rådgi-
ske
rer
gog ver
ske
rer
gog ver
ske
rer
gog ver
Overens-
stemmelse
Konstruktiv
feedback
Interesse og
motivation
Støtte fra
medstude-
rende
Underviser-
interaktion
Læring for
forståelse
Organiseret
læring
Overflade-
læring
Dybdelæring
3,8
3,2
4,1
4,1
3,8
4,0
3,9
3,3
3,9
3,6
3,2
3,9
4,2
3,8
3,7
3,8
3,4
3,8
3,7
3,1
4,1
4,2
3,8
3,9
3,8
3,4
3,9
3,7
3,1
4,1
4,1
3,7
3,9
3,9
3,4
3,9
3,8
3,3
4,1
4,1
3,7
4,0
3,9
3,3
3,9
3,7
3,3
3,9
4,2
3,8
3,7
3,8
3,4
3,8
3,8
3,3
4,1
4,2
3,8
3,9
3,8
3,4
3,9
3,7
3,2
4,1
4,1
3,6
3,9
3,9
3,3
3,9
3,9
3,2
4,0
3,9
3,7
4,0
3,9
3,3
3,9
3,7
3,3
3,8
4,0
3,8
3,7
3,8
3,4
3,8
3,8
3,2
4,0
4,0
3,8
3,9
3,8
3,4
3,9
3,8
3,2
4,0
3,9
3,7
3,7
3,9
3,4
3,9
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Anm.:
Kilde:
Kun aktive studerende på videregående uddannelser indgår i opgørelsen. Opgørelsen er la-
vet på alle svar, og ikke kun Læringsbarometer-stikprøven. Indikatoren for overfladelæring er
”vendt om”, så en højere værdi angiver, at der er høj grad af overfladelæring.
Uddannelses- og Forskningsministeriets beregninger på baggrund af survey indsamlet i efter-
året 2018, 2020 og 2021.
Med venlig hilsen
Jesper Petersen
Side 4/4