Uddannelses- og Forskningsudvalget 2021-22
UFU Alm.del
Offentligt
2589153_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 2. maj 2022 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 155
Ministeren bedes oplyse, hvad status er på Uddannelses- og Forskningsministeri-
ets projekt om uddannelsesudbud, der blev igangsat for at følge op på pkt. 15 og
17 fra universitetsudvalgets aftale om mere fleksible universitetsuddannelser?
Svar
Udvalg om bedre universitetsuddannelser offentliggjorde i marts 2018 sin samlede
rapport med 37 anbefalinger. Her indgik pkt.15, hvor udvalget anbefalede,
”At
uni-
versiteterne gennemgår uddannelsesudbuddet for at gøre uddannelseslandskabet
mere overskueligt” og pkt. 17, hvor udvalget
anbefalede, ”At universiteterne tilret-
telægger bredere indgange til bacheloruddannelserne, hvor det vurderes fagligt
relevant”.
Det er vurderet, at det er disse to anbefalinger, spørgsmålet henviser til.
I samarbejde med Danske Universiteter nedsatte Uddannelses- og Forskningsmi-
nisteriet i december 2019 en arbejdsgruppe bestående af Styrelsen for Forskning
og Uddannelse (nu Uddannelses- og Forskningsstyrelsen), Danske Universiteter
og universiteterne med henblik på at gennemføre et eftersyn af uddannelsesud-
buddet på universiteterne.
Eftersynet har til formål at undersøge, om uddannelsesudbuddet kan gøres mere
overskueligt på tværs af universiteterne. Arbejdet skal munde ud i forslag til initiati-
ver, som universiteterne og Uddannelses- og Forskningsministeriet kan iværk-
sætte, for at understøtte et mere overskueligt uddannelsesudbud.
I arbejdet indgår bl.a. en gennemgang af de eksisterende udbud på universite-
terne. Universiteterne opretter løbende nye uddannelser, men konsoliderer også
deres uddannelsesporteføljer ved at sammenlægge og lukke eksisterende uddan-
nelser. Hvis uddannelseslandskabet skal være overskueligt for ansøgere, stude-
rende og aftagere, stiller det krav til en høj grad af konsistens i den anvendte sy-
stematik for f.eks. navngivning og tildeling af titler, så uddannelserne er genkende-
lige og sammenlignelige. Når uddannelser skal prækvalificeres, sammenlægges
eller nedlægges indgår også en vurdering af evt. konsekvenser for beslægtede
7. juni 2022
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
317640
Side 1/2
UFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 156: Spm. om metode og tilgang i ministeriets projekt om uddannelsesudbud, til uddannelses- og forskningsministeren
2589153_0002.png
uddannelser. Arbejdsgruppen har derfor gennemført en kortlægning af uddannel-
sesnavne og titler og en analyse af udbuds- og uddannelsesregler.
En vej til at understøtte et mere overskueligt uddannelsesudbud er desuden at ka-
tegorisere beslægtede uddannelser. I dag er der ikke en fælles defineret forstå-
else af, hvordan ”beslægtede uddannelser” afgrænses.
I nogle tilfælde, når uddan-
nelser sammenholdes, indgår få uddannelser, f.eks. uddannelser som har samme
navn, mens der i andre tilfælde benyttes en bredere definition, som rummer
mange uddannelser, og hvor slægtsskabet er mere overordnet, f.eks. de tre takst-
grupper eller de fem hovedområder. Arbejdsgruppen har derfor gennemført en
analyse af beslægtede uddannelser, og Uddannelses- og Forskningsstyrelsen ar-
bejder desuden i øjeblikket på at konsolidere en kategorisering af beslægtede ud-
dannelser. Herudover udestår en analyse af forbedringspotentiale for udbudsad-
ministration i Uddannelses- og Forskningsministeriet og på universiteterne.
I eftersynet ses ikke på kriterier og rammer for sammenlægning af konkrete ud-
dannelser, da den konkrete tilrettelæggelse af uddannelser, herunder oprettelse,
nedlæggelse eller sammenlægning af uddannelser er en faglig beslutning, der lig-
ger på de enkelte universiteter.
Udvalg om bedre universitetsuddannelser anbefalede også, at universiteterne
skulle udvikle flere ”tværgående kandidatuddannelser”, der er særligt efterspurgte
på arbejdsmarkedet. Arbejdsgruppen har bl.a. set på faglig sammenhæng og fag-
lig progression i kandidatuddannelser, herunder hvad det betyder for det faglige
niveau på en kandidatuddannelse, at den skal rumme flere faglige retninger og/el-
ler et fagligt sporskifte.
Projektet forventes afsluttet i 2022.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Med venlig hilsen
Jesper Petersen
Side 2/2