Uddannelses- og Forskningsudvalget 2021-22
UFU Alm.del
Offentligt
2583049_0001.png
Folketingets Uddannelses- og Forsk-
ningsudvalg
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2022 - 2405
Doknr.
515253
Dato
27-05-2022
Svar på spørgsmål fra Kasper Sand Kjær (S) stillet den 2. maj 2022
Spørgsmål nr. 151:
”Vil
ministeren redegøre for, hvilke muligheder og barrierer der i dag er for, at kom-
muner kan stille bolig, transport mv. gratis eller billigt til rådighed for studerende, der
ønsker at tage en uddannelse i kommunen?”
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for henholdsvis Bolig- og Planstyrelsen og Transportmi-
nisteriet.
Bolig- og Planstyrelsen kan oplyse følgende om den del af spørgsmålet, der vedrører
bolig:
”Kommunerne
kan i henhold til almenboligloven give boligorganisationer tilsagn om
støtte til etablering af almene ungdomsboliger til studerende og andre unge med særligt
behov for sådanne boliger (den berettigede personkreds).
Almenboligloven rummer således mulighed for at sikre studieboliger til uddannelsesø-
gende unge i kommunerne. Almene ungdomsboliger kan tilvejebringes ved nybyggeri,
ombygning eller på- og tilbygning. Herudover kan ungdomsboliger tilvejebringes ved at
ommærke almene familie- og ældreboliger til almene ungdomsboliger.”
Transportministeriet kan oplyse følgende om den del af spørgsmålet, der vedrører kol-
lektiv transport:
”Når
en kommune eller region ønsker at stille særlige transporttilbud til rådighed, her-
iblandt tilbyde billigere eller gratis offentlig transport for studerende i en nærmere be-
stemt kommune, vil der skulle foretages en ændring af tilskuddet fra kommunen eller
regionen til taksten for den relevante passagergruppe på lokale rejser i den pågæl-
dende kommune.
Lov nr. 582 af 24. juni 2005 om trafikselskaber § 5, stk. 1, nr. 2, hjemler, at de regio-
nale trafikselskaber har til opgave at fastsætte takter inden for trafikselskabets geogra-
fiske område.
Det fremgår af lovbemærkningerne, afsnit 3.4, til lov om trafikselskaber, at et trafiksel-
skab
opretter og fastlægger lokale ruter efter ønske fra de enkelte kommuner, ”idet
kommunerne selv finansierer de lokale ruter”.
Det er således de regionale trafikselskaber, som opretter og fastlægger busruter, men
dette sker på vegne af kommuner og regioner, som prioriterer og finansierer bustrafik-
ken i Danmark.
UFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 151: Spm. om, hvilke muligheder og barrierer der i dag er for, at kommuner kan stille bolig, transport mv. gratis eller billigt til rådighed for studerende, der ønsker at tage en uddannelse i kommunen, til indenrigs- og boligministeren
2583049_0002.png
En kommune kan derfor anmode det relevante regionale trafikselskab om at etablere
en lokal rute, og da det finansieres af kommunen, kan kommunen selv vælge om ruten
skal være gratis eller med rabat for de studerende, der ønsker en uddannelse i den på-
gældende kommune.
Hvis ordningen inkluderer brugen af jernbaner, vil der skulle indgås aftaler mellem de
relevante jernbanevirksomheder og det pågældende trafikselskab, idet kommunen, der
ønsker særordningen for de studerende, vil skulle finansiere prisnedsættelserne hos de
relevante trafikvirksomheder.”
Indenrigs- og Boligministeriet kan oplyse følgende om kommunalfuldmagtsreglerne:
I det omfang et spørgsmål om kommuners opgavevaretagelse ikke er reguleret i den
skrevne lovgivning, skal spørgsmålet afgøres efter almindelige kommunalretlige
grundsætninger om kommuners opgavevaretagelse, de såkaldte kommunalfuldmagts-
regler. I det omfang spørgsmålet ikke er reguleret i loven, vil vurderingen af, om en
kommune kan varetage en opgave med hjemmel i kommunalfuldmagten, tage ud-
gangspunkt i det såkaldte almennyttekriterium, som indebærer, at en kommune som
udgangspunkt kun kan gennemføre foranstaltninger, som har sammenhæng med det
kommunale fællesskabs behov, og som kommer alle kommunens borgere eller en sag-
ligt afgrænset kreds af kommunens borgere til gode. Der må ikke ske begunstigelse af
enkeltpersoner eller virksomheder. Det antages i forlængelse heraf, at der gælder et så-
kaldt opgavefordelingsprincip, hvorefter kommuner som udgangspunkt ikke kan vare-
tage eller bidrage økonomisk til opgaver, som er henlagt til andre offentlige myndighe-
der. Vurderingen af, om en kommune kan varetage en opgave med hjemmel i kommu-
nalfuldmagten beror på en konkret vurdering.
Med venlig hilsen
Christian Rabjerg Madsen
2