Uddannelses- og Forskningsudvalget 2021-22
UFU Alm.del
Offentligt
2487219_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
24. november 2021
I brev af 27. oktober 2021 har udvalget efter ønske fra Jens Henrik Thulesen Dahl
(DF) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 13
Vil ministeren kommentere på, at der er afsat over 25 milliarder kroner til forsk-
nings- og udviklingsaktiviteter for 2022 på det offentlige budget, hvilket svarer
nogenlunde til det samme store årlige beløb siden 2019, som samlet beløber sig til
næsten 100 milliarder kroner i perioden 2019 til 2022 til offentligt finansierede
forsknings- og udviklingsaktiviteter, og vil ministeren i forlængelse heraf redegøre
for, hvad samfundet har fået ud af de svimlende store forskningsinvesteringer?
Svar
Danmark er et af de lande, der investerer mest i offentlig forskning, og dansk
forskning klarer sig rigtig godt i internationale sammenligninger.
Skiftende regeringer har siden midten af 00’erne og med brede flertal bag sig
haft
som målsætning at anvende mindst én procent af BNP på offentlig forskning. Må-
let har været opfyldt siden 2010. Det betyder, at der i 2022 vil blive afsat omkring
25 milliarder kroner på finansloven.
Der er netop indgået en politisk aftale om fordeling af forskningsreserven mv. i
2022 om udmøntning af 2,9 mia. kr. med alle partier i Folketinget, herunder også
Dansk Folkeparti.
Investeringerne i dansk forskning er både på kort og lang sigt en investering i vo-
res fremtid og i et forskningsbaseret grundlag for væsentlige funktioner i vores
samfund, som f.eks. sundhedsvæsenet og uddannelsessystemet, og for vores
erhvervsliv, herunder den grønne omstilling og digitaliseringen.
Investeringerne i forskning er bl.a. grundlaget for, at Danmarks generelle innovati-
onsevne vurderes at ligge ganske højt. EU-Kommissionen placerer således Dan-
mark som "innovationsleder" sammen med lande som Sverige, Finland og Holland
i det såkaldte European Innovation Scoreboard.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
271062
Side 1/2
UFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om, ministeren vil kommentere på, at der er afsat over 25 milliarder kroner til forsknings- og udviklingsaktiviteter for 2022 på det offentlige budget, til uddannelses- og forskningsministeren
2487219_0002.png
Der er bred enighed i forskningslitteraturen om, at offentlige forskningsinvesterin-
ger generelt bidrager positivt til samfundet. Offentlig forskning omfatter mange
forskellige typer af forskningsprojekter, og både forskningsprojekter og resultater-
nes gennemslag på samfundet kan tage mange år, hvilket gør det vanskeligt at
opgøre størrelsen af en samlet effekt af de offentlige forskningsinvesteringer.
Der er stor variation i, hvad forskningslitteraturen finder af afkast af offentlige
forskningsinvesteringer, idet effekten fra offentlige forskningsinvesteringer vil af-
hænge af bl.a. det konkrete design, hovedområde og størrelsen af investeringen.
Et studie af 15.000 universiteter fordelt på 1.500 regioner i 78 lande viser eksem-
pelvis, at en 10 pct. stigning i universiteter per capita giver en stigning i fremtidig
BNP-vækst på 0,4 pct. per capita
1
.
Ud over rent økonomiske afkast kan offentlig forskning også give andre vigtige
afkast. Det gælder bl.a. i forhold til at løse samfundsudfordringer i relation til f.eks.
klima og miljø, sundhed, social sammenhængskraft mv. Der er utallige veje, hvor-
igennem offentlig forskning spredes til privat forskning, understøtter innovation og
vækst i erhvervslivet og giver øvrige samfundsbidrag. Forskningsbaseret uddan-
nelse, publikationer, samarbejde med virksomheder og offentlige aktører, mobilitet
af forskere, patenter m.v. er blandt de vigtigste spredningsveje.
Nogle helt konkrete data om dansk forskningsproduktion viser at den er omfatten-
de og har en høj kvalitet. I perioden 2015-2019 publicerede danske forskere såle-
des mere end 22.000 publikationer pr. mio. indbygger. Det er i toppen blandt
OECD-landene
kun overgået af Schweiz og Island.
Samtidig var cirka en femtedel af alle danske videnskabelige publikationer blandt
de 10 procent mest citerede publikationer i verden i perioden fra 2015 til 2019. Det
indikerer, at en stor del af den danske forskning har en høj videnskabelig gen-
nemslagskraft.
Hvad angår andelen af videnskabelige publikationer, der er publiceret i samarbej-
de med erhvervslivet, ligger Danmark med 11,2 pct. helt i top blandt OECD-
landene i perioden 2015-2019.
Investeringerne i forskning bidrager bl.a. også til uddannelse af ph.d.er og dermed
til uddannelse af fremtidens forskere og højtuddannede medarbejdere til både den
private og offentlige sektor. Antallet af fuldførte ph.d.er var 2.101 i 2019 og 1.865 i
2020.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Med venlig hilsen
Jesper Petersen
1
Valero og Van Reenen
(2019): ”The
economic impact of universities: Evidence from
across the globe”, Economics of Education Review, vol. 68, Februar 2019
Side 2/2