Uddannelses- og Forskningsudvalget 2021-22
UFU Alm.del
Offentligt
2581012_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 4. april 2022 har udvalget efter ønske fra Katrine Robsøe (RV) stillet mig
følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 128
Vil ministeren oplyse, hvor mange uddannelsespladser der henholdsvis åbner og
lukker som følge af de to politiske aftaler ”Aftale om reduktion af engelsksprogede
videregående uddannelser” og ”Flere og bedre uddannelsesmuligheder i hele
Danmark” af 25. juni 2021 og tillægsaftale af 22. marts 2022? Opgørelsen bedes
angivet i skemaform og inddelt efter byer og landsdele, og hvor det under hver by
anføres, hvor mange pladser der henholdsvis åbnes og lukkes. Det bedes oplyst,
hvilke uddannelser og hvor mange pladser det drejer sig om, og som skyldes de
politiske aftaler. Det bedes tydeligt angivet, hvilken uddannelsesinstitution den åb-
nede eller lukkede uddannelse hører under. Der bedes kun medtaget uddannel-
ser, der er fundet finansiering til at oprette eller som uddannelsesinstitutionerne er
pålagt at oprette, og det bedes markeret, hvilke uddannelser der endnu ikke er
godkendt af Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddan-
nelser (RUVU).
Svar
Regeringen, Venstre, SF. Konservative, Dansk Folkeparti, Nye Borgerlige og Kri-
stendemokraterne indgik i juni 2021
Aftale om flere og bedre uddannelsesmulighe-
der i hele Danmark og Aftale om reduktion af engelsksprogede uddannelser,
som
hver især har betydning for udbuddet af uddannelsespladser på de videregående
uddannelser i Danmark i de kommende år.
Aftale om flere og bedre uddannelsesmuligheder i hele Danmark
og den efterføl-
gende tillægsaftale har til hensigt at styrke udbuddet af videregående uddannelser
uden for de fire største byer frem mod 2030.
Med aftalen etableres der varigt bedre økonomiske rammer for at drive uddan-
nelse uden for de største byer. De bedre økonomiske rammer svarer til ekstra 413
mio. kr. årligt fuldt indfaset. Herudover er der ekstraordinært afsat 805 mio. kr. i
etablerings- og udviklingsmidler til 41 uddannelsesinitiativer uden for de største
byer. Der er således ikke nye uddannelsesudbud, som følger af aftalen, der ikke
er finansieret, eller som institutionerne er pålagt at etablere.
24. maj 2022
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
315150
Side 1/8
UFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 128: Spm. om, hvor mange uddannelsespladser der henholdsvis åbner og lukker som følge af de to politiske aftaler Aftale om reduktion af engelsksprogede videregående uddannelser og Flere og bedre uddannelsesmuligheder i hele Danmark af 25. juni 2021 og tillægsaftale af 22. marts 2022, til uddannelses- og forskningsministeren
2581012_0002.png
Uddannelsesinstitutionerne har
som grundlag for de politiske drøftelser om til-
lægsaftalen
udarbejdet indspil til, hvordan de hver især kan bidrage til en bedre
uddannelsesbalance i Danmark. Indspillene kan findes på Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriets hjemmeside og skitserer, hvilke overvejelser de forskelige ud-
dannelsesinstitutioner gør sig om tilpasningen af deres uddannelser frem mod
2030:
https://ufm.dk/uddannelse/temaer-og-indsatsomrader/bedre-muligheder-for-
uddannelse-i-hele-danmark/implementering-af-flere-og-bedre-uddannelsesmulig-
heder-i-hele-danmark
På baggrund af institutionernes indspil har aftalekredsen besluttet, at der samlet
skal tilpasses uddannelsespladser i de fire største byer frem mod 2030 med i alt
6,4 procent i forhold til tilgangen af studerende i 2019. Det svarer ca. til 4.350 ud-
dannelsespladser. Realiseres alle institutionernes indmeldte indspil frem mod
2030, vil dette derudover indebære, at yderligere op mod 2.000 nye uddannelses-
pladser forventeligt etableres uden for de fire største byer.
Hertil kommer, at der som følge af den politiske aftale er fastsat en særskilt ambi-
tion for uddannelserne til pædagog, lærer, sygeplejerske og socialrådgiver, der
indbefatter, at der forventes 1.800 nye uddannelsespladser på de fire uddannelser
uden for de største byer frem mod 2030. Ud af disse udflyttes 800 uddannelses-
pladser fra de fire største byer, mens der forventeligt oprettes 1.000 nye pladser i
hele landet i forlængelse af den politiske aftale.
Det har været vigtigt for aftalekredsen, at der er et fornuftigt rekrutteringsgrundlag
for de nye uddannelsesudbud og efterspørgsel efter dimittenderne på arbejdsmar-
kedet. De nye uddannelsesudbud skal derfor vurderes af Det rådgivende udvalg
for vurdering af udbud af videregående uddannelser (RUVU) efter ansøgning fra
uddannelsesinstitutionerne, inden uddannelses- og forskningsministeren tager en-
delig stilling til, om de enkelte nye udbud skal godkendes.
Herudover lægger aftalekredsen vægt på, at uddannelsesinstitutionerne fortsat
har fleksibilitet til at tilpasse deres udbud af uddannelser og uddannelsespladser til
skift i efterspørgslen fra de uddannelsessøgende og arbejdsmarkedet.
Den politiske aftale er derfor udformet på et overordnet niveau i form af nogle poli-
tiske hensyn og målsætninger for uddannelsesudviklingen frem mod 2030. Der er
således ikke tale om indførelse af ny dimensionering, men at uddannelsesinstituti-
onerne inden for de overordnede rammer har mulighed for løbende at justere kur-
sen frem mod 2030 i dialog med Uddannelses- og Forskningsstyrelsen.
Aftalekredsen vil tilsvarende mødes to gange årligt for at følge udviklingen.
Uddannelses- og Forskningsministeriet er derfor ikke i stand til at udarbejde en
komplet opgørelse over, hvilke nye uddannelsespladser der i 2030 vil være opret-
tet, udflyttet eller nedskaleret. Jeg kan imidlertid oplyse, hvilke initiativer aftale-
kredsen har afsat særskilt finansiering til, herunder om initiativerne allerede på nu-
værende tidspunkt er godkendt efter ansøgning fra den respektive uddannelsesin-
stitution, jf.
tabel 1.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 2/8
UFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 128: Spm. om, hvor mange uddannelsespladser der henholdsvis åbner og lukker som følge af de to politiske aftaler Aftale om reduktion af engelsksprogede videregående uddannelser og Flere og bedre uddannelsesmuligheder i hele Danmark af 25. juni 2021 og tillægsaftale af 22. marts 2022, til uddannelses- og forskningsministeren
2581012_0003.png
For flere institutioners vedkommende kan der også ses en række yderligere ambi-
tioner og forventede oprettelser eller flytning af uddannelser i deres respektive ind-
spil til sektorplaner.
Tabel 1
Uddannelsesinitiativer, som modtager særskilt etableringstilskud med
Aftale om flere og
bedre uddannelsesmuligheder i hele Danmark
samt tillægsaftalen, mio. kr.
Uddannelse
Dyrlæge
Jura
Læge
Arkitekt
Maskiningeniør
Socialrådgiver
Bioanalytiker
Professionsbachelor-
uddannelse i skibs-
teknik og marin kon-
struktion
Maskinmester
Socialrådgiver
Produktionsteknolog
Maskinmester
Lærer
Ergoterapeut
Radiograf
Pædagog
Nye tekniske uddan-
nelser
Lærer
Nye velfærdsudbud
Jordemoder
Danseuddannelser
Musikuddannelser
Filmuddannelse
Datamatiker
Etablering på Køben-
havns Vestegn
Etablering i Hillerød
Ingeniøruddannelser
By
Foulum
Esbjerg
Køge
Kalundborg
Fredericia
Hjørring
Hjørring
Frederikshavn
Thisted
Horsens/Randers
Skjern
Sønderborg
Svendborg
Haderslev
Næstved
Holbæk
Lolland-Falster
Hillerød
Københavns Om-
egn / Nordsjælland
Slagelse
Holstebro
Holstebro
Fyn
Tønder
-
Hillerød
Risø/Kalund-
borg/Hirtshals
Institution
AU
SDU
KU
DKA
UCL
AAU
UCN
MARTEC
MARTEC
VIA
EAMV
FMS
UCL
UC SYD
Absalon
Absalon
Zea-
land/MSK
KP
KP
Absalon
-
-
UCL
EASV
KEA
CBA
DTU
RUC
9,0
3,0
4,0
4,0
30,0
3,0
9,1
19,2
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Etablerings-
tilskud
252,2
10,1
10,1
14,2
9
6,1
6,1
3
3
6,1
3
3
6,1
6,1
9,1
6,1
3
132,2**
Varige
tilskud
54,5*
-
-
17,2
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
15**
Ansøgt og
godkendt
Endnu ikke
ansøgt
Godkendt
Endnu ikke
ansøgt
Endnu ikke
ansøgt
Endnu ikke
ansøgt
Endnu ikke
ansøgt
Godkendt
Godkendt
Godkendt
Endnu ikke
ansøgt
Endnu ikke
ansøgt
Godkendt
Godkendt
Godkendt
Godkendt
Godkendt
Endnu ikke
ansøgt
Endnu ikke
ansøgt
Endnu ikke
ansøgt
Godkendt
-
-
Endnu ikke
ansøgt
Godkendt
-
-
Endnu ikke
ansøgt
Endnu ikke
ansøgt
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Kandidatuddannelse i
Sjælland
Sygepleje
Side 3/8
UFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 128: Spm. om, hvor mange uddannelsespladser der henholdsvis åbner og lukker som følge af de to politiske aftaler Aftale om reduktion af engelsksprogede videregående uddannelser og Flere og bedre uddannelsesmuligheder i hele Danmark af 25. juni 2021 og tillægsaftale af 22. marts 2022, til uddannelses- og forskningsministeren
2581012_0004.png
Understøttelse af ek-
sisterende campus-
ser (Esbjerg/Sla-
gelse/Sønder-
borg/Kolding)
Samarbejde om inge-
niørudbud i Svend-
borg
Maritim/Marinuddan-
nelse
Regionale aktiviteter
(Bl.a. værkstedssko-
ler)
Miljøteknologi
-
SDU
10,0
-
-
-
Helsingør
Sjælland
Vest for Storebælt
SIMAC/SDU
-
MSK
-
UCL
UC SYD
DMJX
UCN
AAU
VIA
-
KU/AU
3,0
3,0
3,0
3,0
3,0
3,0
3,0
3,0
10,0
6,0
20,0***
125,0
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Endnu ikke
ansøgt
Endnu ikke
ansøgt
-
Endnu ikke
ansøgt
-
Godkendt
Endnu ikke
ansøgt
-
-
Endnu ikke
ansøgt
-
-
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Opbygning af campus Svendborg
Opbygning af cam-
pus/pædagog
Understøttelse af nyt
regionalt udbud
Tønder
-
Opbygning af campus Hjørring
Opbygning af campus Hjørring
Nyt uddannelsesud-
bud
IT- og STEM-uddan-
nelser i Trekantsom-
rådet
Øget optag på tand-
lægeuddannelsen
Reserveret til under-
støttelse af større re-
gional forankring af
tandlægeuddannel-
sen i forlængelse af
udviklingsarbejde
Anm.:
Herning
-
København/Aarhus
-
-
40,0
-
-
* 12,2 mio. kr. af tilskuddet på 54,5 mio. kr. er i perioden 2022-2032.
**
Midlerne tildeles til initiativer på velfærdsområdet i Region Hovedstaden af Københavns
Professionshøjskole, herunder nye udbud i Nordsjælland/Omegnskommunerne.
***
Heraf anvendes 1,0 mio. kr. til udarbejdelse af kortlægning af efterspørgslen på dimitten-
der med IT og STEM-kompetencer og det eksisterende uddannelseslandskab i Trekantsom-
rådet.
Der er anvendt følgende forkortelser: Aarhus Universitet (AU), Syddansk Universitet (SDU),
Københavns Universitet (KU), Det Kongelige Akademi (DKA), UCL Erhvervsakademi og Pro-
fessionshøjskole (UCL), Aalborg Universitet (AAU), Professionshøjskolen UCN (UCN), Mari-
time and Polytechnic University College (MARTEC), Professionshøjskolen VIA (VIA), Er-
hvervsakademi MidtVest (EAMV), Fredericia Maskinmesterskole (FMS), Professionshøjsko-
len UC SYD (UC SYD), Professionshøjskolen Absalon (Absalon), Zealand Sjællands Er-
hvervsakademi (Zealand), Maskinmesterskolen i København (MSK), Københavns Professi-
onshøjskole (KP), Erhvervsakademi SydVest (EASV), Københavns Erhvervsakademi (KEA),
Copenhagen Business Academy (Cphbusiness), Danmarks Tekniske Universitet (DTU), Ros-
kilde Universitet (RUC), Svendborg International Maritime Academy (SIMAC), Danmarks Me-
die- og Journalisthøjskole (DMJX)
Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Kilde:
Side 4/8
UFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 128: Spm. om, hvor mange uddannelsespladser der henholdsvis åbner og lukker som følge af de to politiske aftaler Aftale om reduktion af engelsksprogede videregående uddannelser og Flere og bedre uddannelsesmuligheder i hele Danmark af 25. juni 2021 og tillægsaftale af 22. marts 2022, til uddannelses- og forskningsministeren
2581012_0005.png
I forhold til spørgsmålet om reduktion af engelsksprogede uddannelsespladser
kan jeg oplyse, at et bredt flertal af Folketingets partier sidste år indgik
Aftale om
reduktion af engelsksprogede videregående uddannelser
for at begrænse de sti-
gende SU-udgifter til vandrende arbejdstagere fra EU/EØS-lande.
Reduktionen af engelsksprogede uddannelser blev målrettet de engelsksprogede
erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser, hvor der går en stor andel
engelsksprogede studerende, som kun i ringe omfang finder beskæftigelse i Dan-
mark efter afsluttet uddannelse.
I forbindelse med aftalen var der enighed om at tage hensyn til de erhvervsaka-
demi- og professionsbacheloruddannelser, som lykkes med at uddanne engelsk-
sprogede studerende til beskæftigelse i Danmark, men også til uddannelser, som
f.eks. har en helt særlig unik karakter eller regional betydning. På den baggrund
blev ca. 650 uddannelsespladser undtaget fra lukning eller omlægning.
For langt de fleste lukkede engelsksprogede udbud findes der et tilsvarende ud-
bud på dansk, som de dansksprogede studerende kan tilgå, hvorved der må for-
ventes at komme flere uddannelsespladser på disse udbud, når aftalen slår igen-
nem i optaget af studerende til sommer. Som følge af aftalen reduceres ca. 3.912
engelsksprogede uddannelsespladser, mens nettoeffekten på det samlede antal
uddannelsespladser forventes at være ca. 2.962, svarende til antallet af engelsk-
sprogede studerende på lukkede engelsksprogede uddannelser, jf.
tabel 2.
Tabel 2
Engelsksprogede uddannelsespladser, der lukkes eller omlægges som følge af
Aftale om
reduktion af engelsksprogede videregående uddannelser
opgjort ift. tilgangen i 2019
Engelsksprogede
uddannelsesplad-
ser, der lukkes el-
ler omlægges
68
33
34
106
152
67
*
25
79
47
84
36
74
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Uddannelse
International Sales and Marketing (overbyg-
ning), prof.bach.
Bachelor of International Hospitality Manage-
ment (overbygning), prof.bach.
Design, Technology and Business
Multimedia Design
Architectural Technology and Construction
Management, prof.bach.
Business Economics and Information Technol-
ogy, prof.bach.
Jewellery, Technology and Business,
prof.bach.
Production Technology
Software Development (overbygning),
prof.bach.
Computer Science
Design and Business (overbygning), prof.bach.
Product Development and Integrative Technol-
ogy (overbygning), prof.bach.
Web Development (overbygning), prof.bach.
Institution
Cphbusiness
By
Køben-
havn
Køben-
Cphbusiness
havn
Køben-
KEA
havn
Køben-
KEA
havn
Køben-
KEA
havn
Køben-
KEA
havn
Køben-
KEA
havn
Køben-
KEA
havn
Køben-
KEA
havn
Køben-
KEA
havn
Køben-
KEA
havn
Køben-
KEA
havn
Køben-
KEA
havn
Side 5/8
UFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 128: Spm. om, hvor mange uddannelsespladser der henholdsvis åbner og lukker som følge af de to politiske aftaler Aftale om reduktion af engelsksprogede videregående uddannelser og Flere og bedre uddannelsesmuligheder i hele Danmark af 25. juni 2021 og tillægsaftale af 22. marts 2022, til uddannelses- og forskningsministeren
2581012_0006.png
Marketing Management
Service, Hospitality and Tourism Management
Sport Management (overbygning), prof.bach.
Innovation and entrepreneurship (overbyg-
ning), prof.bach.
Marketing Management
Digital Concept Development (overbygning),
prof.bach.
Multimedia Design
Logistics Management
Service, Hospitality and Tourism Management
International Sales and Marketing (overbyg-
ning), prof.bach.
Commerce Management
Computer Science
International Sales and Marketing (overbyg-
ning), prof.bach.
Web Development (overbygning), prof.bach.
Marketing Management
Bachelor of International Hospitality Manage-
ment (overbygning), prof.bach.
International Sales and Marketing (overbyg-
ning), prof.bach.
IT Technology
Product Development and Integrative Technol-
ogy (overbygning), prof.bach.
Innovation and entrepreneurship (overbyg-
ning), prof.bach.
Architectural Technology and Construction
Management, prof.bach.
Global Management and Manufacturing ,
ing.prof.bach.
Marketing Management
Service, Hospitality and Tourism Management
Innovation and entrepreneurship (overbyg-
ning), prof.bach.
Logistics Management
Service, Hospitality and Tourism Management
Computer Science
Design and Business (overbygning), prof.bach.
International Sales and Marketing (overbyg-
ning), prof.bach.
Marketing Management
International Sales and Marketing (overbyg-
ning), prof.bach.
Multimedia Design
Marketing Management
Bachelor of International Hospitality Manage-
ment (overbygning), prof.bach.
Marketing Management
Køben-
havn
Køben-
Cphbusiness
havn
Cphbusiness
Cphbusiness Lyngby
Cphbusiness Lyngby
Cphbusiness Lyngby
Zealand
Zealand
Zealand
Zealand
Zealand
Zealand
Zealand
Zealand
Zealand
Zealand
UCL
UCL
UCL
UCL
UCL
UCL
SDU
UCL
UCL
UCL
UCL
UCL
EA SydVest
EA SydVest
EA SydVest
EA SydVest
IBA Kolding
IBA Kolding
IBA Kolding
Dania
Dania
Køge
Køge
Køge
Køge
Næstved
Næstved
Roskilde
Roskilde
Roskilde
Roskilde
Odense
Odense
Odense
Odense
Odense
Odense
Odense
Odense
Odense
Vejle
Vejle
Vejle
Sønder-
borg
Sønder-
borg
Esbjerg
Esbjerg
Kolding
Kolding
Kolding
Randers
Randers
120
108
20
47
32
23
23
23
40
27
22
23
72
37
71
39
26
31
9
28
27
64
35
62
20
34
26
20
*
27
40
63
33
107
25
28
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 6/8
UFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 128: Spm. om, hvor mange uddannelsespladser der henholdsvis åbner og lukker som følge af de to politiske aftaler Aftale om reduktion af engelsksprogede videregående uddannelser og Flere og bedre uddannelsesmuligheder i hele Danmark af 25. juni 2021 og tillægsaftale af 22. marts 2022, til uddannelses- og forskningsministeren
2581012_0007.png
Service, Hospitality and Tourism Management
IT Technology
Automotive Technology
Marketing Management
IT Technology
Product Development and Integrative Technol-
ogy (overbygning), prof.bach.
Web Development (overbygning), prof.bach.
Innovation and entrepreneurship (overbyg-
ning), prof.bach.
Architectural Technology and Construction
Management, prof.bach.
Chemical and Biotechnical Science
Chemical and Biotechnical Technology and
Food Technology (overbygning), prof.bach.
Financial Management and Service, prof.bach.
Global Business Engineering, ing.prof.bach.
Marketing Management
Nature and Agricultural Management (over-
bygning), prof.bach.
Value Chain Management, prof.bach.
Global nutrition and health, prof.bach.
Global Management and Manufacturing ,
ing.prof.bach.
International Sales and Marketing (overbyg-
ning), prof.bach.
Architectural Technology and Construction
Management, prof.bach.
Information and Communication Technology,
ing.prof.bach.
Supply Engineering, Water, Waste Water and
District Heating, ing.prof.bach.
Civil Engineering, ing.prof.bach.
Global Business Engineering, ing.prof.bach.
Marketing Management
Mechanical Engineering, ing.prof.bach.
Value Chain Management, prof.bach.
Bachelor of International Hospitality Manage-
ment (overbygning), prof.bach.
International Sales and Marketing (overbyg-
ning), prof.bach.
Service, Hospitality and Tourism Management
Sport Management (overbygning), prof.bach.
Export and Technology Management,
prof.bach.
Marketing Management
Computer Science
Design, Technology and Business
Digital Concept Development (overbygning),
prof.bach.
Dania
Dania
Dania
Dania
EA Aarhus
EA Aarhus
EA Aarhus
EA Aarhus
VIA
EA Aarhus
EA Aarhus
EA Aarhus
VIA
EA Aarhus
EA Aarhus
VIA
VIA
AU
VIA
VIA
VIA
VIA
VIA
VIA
VIA
VIA
VIA
UCN
UCN
UCN
UCN
UCN
UCN
UCN
UCN
UCN
Randers
Viborg
Viborg
Viborg
Aarhus
Aarhus
Aarhus
Aarhus
Aarhus
Aarhus
Aarhus
Aarhus
Aarhus
Aarhus
Aarhus
Aarhus
Herning
Herning
Horsens
Horsens
Horsens
Horsens
Horsens
Horsens
Horsens
Horsens
Horsens
Aalborg
Aalborg
Aalborg
Aalborg
Aalborg
Aalborg
Aalborg
Aalborg
Aalborg
51
16
20
29
33
17
41
79
84
39
7
38
38
71
7
64
37
26
61
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
154
59
21
91
40
25
29
35
96
41
41
43
56
30
18
Side 7/8
UFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 128: Spm. om, hvor mange uddannelsespladser der henholdsvis åbner og lukker som følge af de to politiske aftaler Aftale om reduktion af engelsksprogede videregående uddannelser og Flere og bedre uddannelsesmuligheder i hele Danmark af 25. juni 2021 og tillægsaftale af 22. marts 2022, til uddannelses- og forskningsministeren
2581012_0008.png
Multimedia Design
Web Development (overbygning), prof.bach.
Architectural Technology and Construction
Management, prof.bach.
Automation Engineering
Software Development (overbygning),
prof.bach.
I alt
UCN
UCN
UCN
UCN
UCN
Aalborg
Aalborg
Aalborg
Aalborg
Aalborg
28
18
54
17
21
3.912
Anm.:
* Mindre end fem uddannelsespladser
Der er anvendt følgende forkortelser i tabellen:
Erhvervsakademiet Copenhagen Business
Academy (Cphbusiness), Københavns Erhvervsakademi (KEA), Københavns Professionshøj-
skole (KP), Copenhagen Business School (CBS), Professionshøjskolen Absalon (Absalon),
Roskilde Universitet (RUC), Syddansk Universitet (SDU), Erhvervsakademiet Zealand (EA
Zealand), Erhvervsakademiet SydVest (EA SydVest), Fredericia Maskinmesterskole (FMS),
Erhvervsakademiet IBA Kolding (IBA Kolding), Professionshøjskolen UC Syddanmark (UC
SYD), Professionshøjskolen UCL (UCL), Professionshøjskolen VIA (VIA), Aarhus Universitet
(AU), Erhvervsakademiet Dania (Dania), Professionshøjskolen Nordjylland (UCN), Maritime
and Polytechnic University College (MARTEC), Det Kongelige Akademi (DKA).
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Kilde:
Med venlig hilsen
Jesper Petersen
Side 8/8