Uddannelses- og Forskningsudvalget 2021-22
UFU Alm.del
Offentligt
2487185_0001.png
Bilag til svar på UFU alm. del
spm. 12
Bilag 1: Skema over status på anbefalinger i ViV-rapporten
Anbefaling
Initiativer
Tidsperspektiv
STYRKE INDIVIDUELLE ELEMENTER I SYSTEMET
Der er løbende dialog med universiteternes bestyrelsesformænd og rektorer om universiteternes
vigtige rolle ift. bl.a. innovation og teknologioverførsel, særligt i relation til den grønne omstilling.
Dialogen med universiteterne sker derudover bl.a. igennem de strategiske rammekontrakter, hvor
der årligt er en dybdegående dialog om fremdrift og resultater. Uddannelses- og Forskningsstyrel-
1
Tydeliggøre og styrke universiteters
sen er ved at afslutte forhandlingerne ned uddannelsesinstitutionerne om de nye rammekontrakter
rolle i innovation og teknologioverførsel
for 2022-25.
Regeringen har som en del af udspillet Danmark Kan Mere I annonceret Partnerskab for Viden og
Vækst, der skal samle erhvervslivet, videninstitutioner og centrale aktører i innovationssystemet og 2021-2022
komme med anbefalinger til, hvordan viden og forskning i højere grad kan bredes ud til virksomhe-
derne, særligt SMV'erne.
Regeringen og en bred gruppe af Folketingets partier har vedtaget en justering af Innovationsfon- Den nye lov trådte i kraft fra
dens lovgrundlag. Det nye lovgrundlag pålægger fonden at udvikle strategiske virkemidler, der
2
Skabe strategiske instrumenter til at
udvikle økosystemer og domæner
kan løfte forsknings- og innovationskapaciteten inden for hele forsknings- eller teknologiområder.
fonden kan udmønte midler til en missionsdreven forskningsindsats.
1.7.2021. De første midler til de
grønne missioner vil blive udmøntet
gen af 2021,
Pågår.
Løbende.
Der er som led i aftalerne om forskningsreserven for 2021 og 2022 afsat midler til, at Innovations- af Innovationsfonden inden udgan-
Der er som opfølgning på regeringens life science strategi indgået aftale om at afsætte midler på
3
Forbedre faciliteter og tilgængelig-
hed af fysiske økosystemer (accelerato-
rer, inkubatorer, forskerparker)
finansloven til at medfinansiere initiativet Open Entrepreneurship. Initiativet skal fremme etable-
ring af flere iværksættervirksomheder med afsæt i universiteternes forskning
Beskrivelser af GTS'ernes test- og demonstrationsfaciliteter er gjort tilgængelig via teknologiskin-
frastruktur.dk. Det er ambitionen på sigt at skabe et sammenhængende overblik, hvor også f.eks.
universiteternes relevante faciliteter indgår.
2022-2023.
Pågår.
UFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om, at redegøre punkt for punkt for, hvorledes ministeren har fulgt op på de konkrete anbefalinger, ministeren modtog fra et internationalt evalueringspanel, til uddannelses- og forskningsministeren
2487185_0002.png
Anbefaling
Initiativer
Rammerne for resultatkontrakterne for 2021-2024 med GTS er tilpasset, så kontrakterne understøtter,
at GTS-nettet sætter et større strategisk aftryk i dansk erhvervsliv og i innovations- og erhvervsfrem-
mesystemet, bl.a. ved at lette brugen af finansieringen til strategiske, tværgående samarbejder mel-
lem GTS-institutterne og med både danske og internationale videninstitutioner, klynger, erhvervshuse
m.fl. Samtidig understøtter de nye rammer, at GTS lettere kan styrke samarbejdet med andre dele af
innovations- og erhvervsfremmesystemet og dermed muligheden for, at også andre dele af systemet
kan investere i at nyttiggøre den teknologiske service, der udvikles og tilbydes virksomhederne.
Beskrivelser af GTS'ernes test- og demonstrationsfaciliteter er gjort tilgængelig via teknologiskinfra-
struktur.dk. Det er ambitionen på sigt at skabe et sammenhængende overblik, hvor også f.eks. univer-
siteternes relevante faciliteter indgår.
Tidsperspektiv
Nye resultatkontrakter for
GTS for perioden 2021-2024
er trådt i kraft januar 2021.
4
– Bedre definere GTS’ rolle og ud-
vikle dem til et strategisk bindeled
mellem universiteter og virksomhe-
der, særligt SMV’er
Pågår
FORBEDRE KOORDINATION OG SAMARBEJDE
5
Stimulere samarbejde mellem pri-
Forum for Forskningsfinansiering, der samler universiteter og offentlige og private fonde, er videreført. Løbende. Seneste møde i Fo-
vate fonde og med offentlige forsk-
ningsfinansierende fonde
Der pågår løbende bilateral dialog mellem Uddannelses- og Forskningsministeriet og medlemmene af rum for Forskningsfinansiering
Forum for Forskningsfinansiering, ligesom der løbende er dialog mellem medlemmerne.
afholdt marts 2020.
Side
2/4
UFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om, at redegøre punkt for punkt for, hvorledes ministeren har fulgt op på de konkrete anbefalinger, ministeren modtog fra et internationalt evalueringspanel, til uddannelses- og forskningsministeren
2487185_0003.png
Anbefaling
Initiativer
I forhold til innovationsindsatsen arbejdes der løbende på tværs mellem Erhvervsministeriet og
Uddannelses- og Forskningsministeriet. Uddannelses- og Forskningsministeriet samarbejder med
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse om det fælles offentligt finansierede klyngeprogram i Dan-
mark ”Innovationskraft:
Danske klynger for viden og erhverv 2021-2024”, herunder om en fælles
evalueringsramme med henblik på styrket effektmåling og synliggørelse af klyngeindsatsen.
Ministerierne har samarbejdet om at styrke sammenhængen mellem arbejdet i de tværkommunale
erhvervshuse og i innovationsfremmesystemet. GTS og Innovationsfonden indsætter i 2021 en
fælles medarbejder i de 6 tværkommunale erhvervshuse.
Ministerierne samarbejder endvidere om etableringen af 8 lokale erhvervsfyrtårne på baggrund af
anbefalingerne fra de regionale vækstteams.
Ministerierne vil endvidere i fællesskab sekretariatsbetjene det kommende Partnerskab for Viden
og Vækst, som regeringen vil nedsætte som led i implementeringen af Danmark Kan Mere I. Part-
nerskab for Viden og Vækst skal samle erhvervslivet, vidensinstitutioner og centrale aktører i inno-
vationssystemet og komme med anbefalinger til, hvordan viden og forskning i højere grad kan
bedres ud til virksomheder, særligt SMV'er.
Tidsperspektiv
2021-2024
6
Forbedre koordination på tværs af
systemet med KPI’er, øget mobilitet,
en fælles fremsynsøvelse og en tvær-
ministeriel komité
Fra 2021 og frem
Pågår
2021-2022
7
Styrke eksisterende internationale
forbindelser ved at oprette kontakt-
punkter i hele landet, styrke klyngers
og innovationsnetværks evner til at
støtte internationalisering, oprettelse
af et program til tiltrækning af uden-
landske multinationale selskabers
F&U-afdelinger og gennemgang af in-
citamenterne for at tiltrække EU-midler
og andre internationale midler til Dan-
marks F&U-aktiviteter
De seks erhvervshuse med seks tilknyttede filialer rundt i hele landet blev oprettet i forbindelse
med erhvervsfremmereformen. Der er en medarbejder fra Trade Council (Eksportrådet) placeret i
hvert erhvervshus.
Der pågår løbende arbejde med at øge synligheden af og kendskab til Innovation Centre Denmark
blandt virksomheder, klynger og i erhvervsfremmesystemet. Der arbejdes desuden på et styrket
samarbejde mellem klyngerne og Innovation Centre Denmark, bl.a. via udvikling af nye indsatser.
Er etableret
Løbende.
Både de nye rammer for GTS for 2021-2024 og klyngeindsatsen understøtter og lægger op til styr- Er trådt i kraft i 2021.
ket samarbejde med internationale videninstitutioner og klynger mv.
Invest in Denmark har som den specialiserede nationale investeringsfremmeaktør
med ”strategi
for tiltrækning af udenlandske investeringer 2020-2023”, som blev offentliggjort i februar 2020,
styrket fokus på tiltrækningen af videnstunge investeringer
herunder F&U aktiviteter.
Løbende
Side
3/4
UFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om, at redegøre punkt for punkt for, hvorledes ministeren har fulgt op på de konkrete anbefalinger, ministeren modtog fra et internationalt evalueringspanel, til uddannelses- og forskningsministeren
2487185_0004.png
Anbefaling
Initiativer
Tidsperspektiv
ØGE DEN POLITISKE INNOVATIONSVÆRKTØJSKASSE
Regeringen har besluttet at etablere Laboratorium for Innovation og Kreativitet Danmark (LINKED). Der er samlet afsat 20 mio. kr. i perioden
LINKED er et iværksætter- og innovationsmiljø, hvor virksomheder, studerende og forskere samar- 2020-2022 til etablering af LINKED.
bejder tværfagligt om at skabe nye, grønne forretningsmodeller, produkter og services med ud-
gangspunkt i kreativitet, teknologi og forretningsforståelse.
8
Udnytte danske styrkepositioner
inden for ikke-forskningsbaserede
områder som design, urbanism og so-
cial innovation ved at knytte og styrke
relevante klynger og engagere mere
systematisk med relaterede initiativer
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse
har udpeget ’Design, mode og møbler’ som en styrkeposi-
tion ift. de nye erhvervsklynger. Lifestyle & Design Cluster er udpeget som national viden og er-
hvervsklynge for 2021-2024.
Design Society, herunder Dansk Design Center, blev slået sammen i januar 2020 for at skabe en
national, samlende og slagskraftig erhvervsfremmeindsats for designområdet og designtænkning.
Fonden har skiftet navn til Dansk Design Center og fået ny visuel identitet. Dansk Design Center
modtager et årligt tilskud fra staten på FL. I den forbindelse indgås en mål- og resultatplan mellem
Design Society og Erhvervsstyrelsen, som arbejder på at knytte designdagsordenen tættere på an-
dre felter, herunder særligt grøn omstilling og cirkulær økonomi.
I økonomiaftalen for 2022 blev regeringen, KL og Danske Regioner enige om at etablere en enhed
9
Løfte offentlige indkøb for innova-
tion og skabe effektiv koordinations-
mekanismer
for offentlig-privat samarbejde med henblik på at styrke offentlig-privat samarbejde om indkøb og
udvikling af innovative løsninger til den offentlige sektor, der kan understøtte velfærd og grøn om-
stilling. Enheden sammenlægges med Center for Offentlig Innovation. På finansloven for 2021 er
der desuden afsat 9 mio. kr. til den nye enhed, Center for Offentlig-Privat Innovation.
Der arbejdes p.t. på at opbygge en intern database i Uddannelses- og Forskningsministeriet, der
opsamler forsknings- og innovationsdata fra de offentlige forskningsfonde, bl.a. mhp. på sigt i øget
10
Forny fokus på effektvurdering
grad at kunne lave effektvurderinger og systemevalueringer. Der pågår samtidig et arbejde med at Pågår.
etablere evalueringsprincipper og dataindsamling vedr. klynger, Godkendt teknologisk service
(GTS) og Innovationscentrene (ICDK).
2021 og frem.
Er trådt kraft i 2021.
Dansk Design Center (Design Society) fik
ny bestyrelse i marts 2020 og har lanceret
en ny strategi for dens formål og virke frem
mod 2025 med fokus på at styrke designba-
seret innovation inden for særligt cirkulær
økonomi.
Side
4/4