Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 30. marts 2022 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 118
Hvordan vil ministeren sikre, at studerende i en ny læreruddannelse fortsat kan
lære at inddrage uderummet i deres undervisning, hvis de nuværende specialise-
ringsmoduler udgår af uddannelsen? Der henvises til UFU alm. del
–
bilag 85
Svar
Jeg lægger til grund, at der i spørgsmålet henvises til, at udviklingsgruppen for læ-
reruddannelsen anbefaler, at det, der i dag kaldes specialiseringsmoduler på læ-
reruddannelsen, afskaffes. Anbefalingen skal ses i lyset af, at udviklingsgruppen
også foreslår, at modulstrukturen afskaffes til fordel for en fag- og semesterstruk-
tur.
De kompetencer, der hidtil er blevet sat særligt fokus på i specialiseringsmodu-
lerne, vil ifølge udviklingsgruppen fremadrettet og i relevant omfang skulle integre-
res andre steder i læreruddannelsen (undervisningsfag og/eller Lærernes Grund-
faglighed). En anden mulighed er, at nogle af emnerne fra specialiseringsmodu-
lerne fremadrettet vil skulle udbydes som efteruddannelse.
Jeg forventer i nær fremtid at indkalde til politiske forhandlinger om den nye lærer-
uddannelse, og jeg kan derfor ikke på nuværende tidspunkt sige noget om, hvor-
dan uderummet fremover vil blive integreret i læreruddannelsen.
Med venlig hilsen
25. april 2022
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
310197
Jesper Petersen
Side 1/1