Folketingets Uddannelses- og Forsk-
ningsudvalg
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2022 - 1709
Doknr.
502697
Dato
11-04-2022
Svar på spørgsmål fra ikkemedlem Alex Vanopslagh (LA) stillet den 21. marts 2022.
Spørgsmål nr.115:
”Vil ministeren redegøre for det
gældende regelsæt i forhold til DTU Wind Energys
salg af testydelser i konkurrence med kommercielle aktører?”
Svar:
Der lægges til grund, at der spørges til aktiviteter i henhold til lov om testcentre for
store vindmøller ved Høvsøre og Østerild (testcenterloven), som fastsætter de plan-
lægningsmæssige rammer for testcentrene og fastlægger anvendelsen af testcentrene.
Af lovens § 2, stk. 1, fremgår, at Danmarks Tekniske Universitet (DTU) er ansvarlig for
anlæg og drift af testcentrene. Af § 2, stk. 2, fremgår, at det er brugerne af standplad-
serne, der afholder alle udgifterne til anlæg og drift af testcentrene. Af § 16, stk. 1,
fremgår, at arealer, der skal anvendes til standpladser, kan udlejes til vindmølleprodu-
center. Testcenterloven giver dermed DTU hjemmel til at udleje standpladser til brug
for vindmølleproducenter, der ønsker at teste nye prototypevindmøller. I medfør af
testcenterloven har DTU således hjemmel til salg af testydelser forstået som DTU’s ad-
gang til at udleje testpladser i Høvsøre og Østerild til vindmølleproducenter, der øn-
sker at teste nye prototypevindmøller.
På baggrund af Energistyrelsens ’Analyse af rammevilkår for forsøgsmøller’ fra okto-
ber 2021 har regeringen, V, DF, RV, SF, K og LA i december 2021 indgået aftale om
’Gode rammevilkår
for test af prototype- og serie 0-
vindmøller’. Aftalen omfatter bl.a.
et servicetjek af udlejnings- og tildelingsvilkår ved de nationale testcentre for store
vindmøller ved Høvsøre og Østerild.
Med venlig hilsen
Kaare Dybvad Bek