Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af har udvalget efter ønske fra Katrine Robsøe (RV) stillet mig følgende
spørgsmål:
Alm. del spørgsmål
11. april 2022
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Vil ministeren give et kvalificeret bud på, hvor stor en andel af faldet i ansøgninger i
Postboks 2135
1015 København K
kvote 2 i 2022, der med en vis sandsynlighed kan forklares ved det generelt højere op-
Tel. 3392 9700
tag i 2020 og 2021?
www.ufm.dk
Svar
I år har 48.801 ansøgere søgt om optagelse på en videregående uddannelse in-
den 15. marts kl. 12, som er fristen for ansøgning i kvote 2. Det er næsten 12.000
færre end sidste år og knap 9.000 færre end i 2020 svarende til et fald på hhv. 20
og 15 pct.
En del af faldet i søgningen til kvote 2 i 2022 kan forventeligt tilskrives den ekstra-
ordinære høje søgning og optagelse i 2020 og 2021 grundet COVID-19 og sam-
fundets tilbagevenden til mere normale forhold i 2022.
Optaget på de videregående uddannelser har således under COVID-19 været på-
virket på linje med en række andre aktiviteter i det danske samfund. Det har for-
venteligt bidraget til rekordhøje optag i 2020 og 2021. Det kan f.eks. være unge,
som i en normal situation først ville have søgt optagelse i 2022 eller senere, men
som fordi aktiviteter såsom arbejde, højskoleophold og udenlandsrejser blev be-
grænset af pandemien, fremrykkede deres uddannelsesstart.
Det rekordhøje optag i 2020 og 2021 blev desuden understøttet politisk ved, at et
bredt flertal i Folketinget afsatte midler til, at uddannelsesinstitutionerne ekstraordi-
nært kunne oprette flere studiepladser. Cirka 4.000 af disse blev oprettet i 2020 og
2.000 i 2021. I alt blev der således optaget hhv. 69.526 og 67.425 nye studerende
i 2020 og 2021 svarende til et meroptag på hhv. 6 og 3 pct. i forhold til i 2019.
Faldet i kvote 2-ansøgningerne i 2022 vurderes imidlertid også at være påvirket af
andre faktorer end et rekord højt optag i 2020 og 2021.
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
310492
Side 1/2