Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Udvalg for Forretningsordenen
Dato: 20-12-2021
Enhed: JURPEM
Sagsbeh.: DEPAMHL
Sagsnr.: 2118466
Dok. nr.: 2017242
Folketingets Udvalg for Forretningsordenen har den 25. november 2021 stillet føl-
gende spørgsmål nr. 98 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V) og Sophie Løhde (V).
Spørgsmål nr. 98:
”Vil
ministeren redegøre for, hvilke retningslinjer og hvilken praksis ministeriet arbej-
der efter i relevansvurderingen af materiale, der udleveres til Minkkommissionen?”
Svar:
Minkkommissionens formand har i brev af 29. april 2021 til bl.a. Sundhedsministeriet
anmodet om:
”at ministerierne påbegynder indsamlingen af alt materiale, som kan
være relevant for kommissionens
arbejde.”
Af eksempler fremhæves:
”Dette kunne
f.eks. være dokumenter, herunder, breve, notater og notitser, mails, sms’er og chats.”
Det fremgår endvidere af brevet, at indsamlingen af materiale også omfatter, at en
kopi af relevante medarbejderes og ministres konti for mails, sms og eventuelle chats
stilles til rådighed for Kommissionen med henblik på egne søgninger.
Sundhedsministeriets materialeudlevering baserer sig på de ønsker til udlevering, der
er kommet fra Minkkommissionen, herunder udlevering af fulde mailbokse, sms-be-
skeder samt gennemgang af materiale på baggrund af med Minkkommissionen af-
talte søgekriterier og tidsperiode.
Det kan derudover oplyses, at Sundhedsministeriet, foruden udlevering af kopi af
fulde mailbokse og sms-beskeder, har udleveret mere end 5.000 dokumenter til
Minkkommissionen.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Anna Margarethe Holt Läu