Udvalget for Forretningsordenen 2021-22
UFO Alm.del
Offentligt
2479883_0001.png
Udvalget for Forretningsordenen 2020-21
UFO Alm.del - Bilag 21
Offentligt
Notits om hastefremsættelse af forslag til Lov om midlertidigt
forbud mod hold af mink og ildere som led i håndteringen af
COVID-19
Regeringen besluttede den 3. november 2020, at alle mink i Danmark skal aflives hurtigst muligt af
hensyn til folkesundheden. Beslutningen blev truffet, efter at sundhedsmyndighederne samme dag
fremsendte en risikovurdering, der understregede, at tilstedeværelsen af mink i Danmark i sig selv
udgør en risiko for folkesundheden og effekten af kommende vacciner mod COVID-19 i den
nuværende situation.
1
Efter konstateringen af den omfattende og hastigt voksende spredning af smitte med COVID-19 i
danske minkbesætninger fra september 2020 traf regeringen beslutning om aflivning af mink på
smittede farme samt besætninger i en sikkerhedszone rundt om disse besætninger. Denne beslutning
blev truffet med hjemmel i lov om hold af dyr, der giver hjemmel til aflivning af smittede dyr og dyr i
sikkerhedszoner rundt om smittede dyr i forbindelse med udbrud af visse husdyrsygdomme og
zoonotiske smitstoffer.
Der vurderes imidlertid ikke i lov om hold af dyr at være hjemmel til at påbyde aflivning af raske dyr
uden for de i henhold til loven etablerede beskyttelseszoner.
For at implementere regeringens beslutning fremsættes der et lovforslag med henblik på at indføre et
midlertidigt forbud mod erhvervsmæssigt hold af mink og ildere i Danmark og etablere hjemmel til
aflivning og bortskaffelse af mink og ildere i Danmark, herunder aflivning af raske mink uden for de i
forvejen etablerede beskyttelseszoner.
Der lægges endvidere op til, at der fastsættes regler om direkte erstatning og/eller kompensation for de
mink, der aflives i 2020, som svarer til vilkårene i den eksisterende regulering af husdyr. Der lægges
samtidig op til at indføre en bemyndigelse til ved bekendtgørelse at fastsætte regler om øvrige former
for kompensation og erstatning.
Det bemærkes, at det vil bero på en konkret vurdering, der også vil afhænge af indholdet af disse
regler, om den foreslåede ordning vil udgøre ekspropriation over for den enkelte erhvervsdrivende. I
tilfælde, hvor ordningen måtte indebære et ekspropriativt indgreb, vil der skulle udbetales fuldstændig
erstatning i overensstemmelse med grundloven.
1
Notat fra Statens Serum Institut af 3. november 2020: ”En fortsat minkavl under en igangværende COVID-19
epidemi indebærer en betydelig risiko for folkesundheden, herunder for mulighederne for at forebygge COVID-
19 med vacciner.”
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
UFO, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 81: Spm. om manglende lovhjemmel til aflivning og bortskaffelse af mink i Danmark.
Af hensyn til en hurtig implementering af regeringens beslutning fremsættes lovforslaget til
hastebehandling i Folketinget.
Lovforslaget vil blive fremsat i Folketinget tirsdag den 10. november 2020 med ønske om vedtagelse
samme dag således, at lovforlaget kan træde i kraft lørdag den 14. november 2020.
2