Udvalget for Forretningsordenen 2021-22
UFO Alm.del
Offentligt
2501805_0001.png
Folketinget
Udvalget for Forretningsordenen
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
15. december 2021
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Sagsbeh: Oliver Arieli
Sagsnr.: 2021-0032/23-0055
Dok.:
2239601
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 104 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for
Forretningsordenen
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 104 (Alm. del), som Folketin-
gets Udvalg for Forretningsordenen har stillet til justitsministeren den 1. de-
cember 2021.
Nick Hækkerup
/
Henrik Skovgaard-Petersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
UFO, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 104: Spm. om grundlovens rammer for sammensætning af Folketingets udvalg
Spørgsmål nr. 104 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Forretnings-
ordenen:
”Hvilke grænser sætter grundlovens § 52 efter Justitsministeri-
ets opfattelse for mulighederne for at sammensætte Folketingets
stående udvalg på en anden måde end det, der i dag følger af
Folketingets forretningsorden, f.eks. således at udvalgene sam-
mensættes af ét medlem fra hver folketingsgruppe, men med
forskellige stemmevægte svarende folketingsgruppernes stør-
relse, eller således at udvalgene sammensættes med et medlem
fra hver folketingsgruppe suppleret med et antal medlemmer,
som vælges efter forholdstal?”
Svar
:
1.
Grundlovens § 52 har følgende ordlyd:
”Folketingets valg af medlemmer til kommissioner og hverv
sker efter forholdstal.”
Jens Peter Christensen m.fl., Grundloven med kommentarer (2015), side
337, anfører bl.a., at bestemmelsen finder direkte anvendelse ved Folketin-
gets valg til egentlige folketingsudvalg, herunder stående udvalg, jf. §§ 7 og
8 i Folketingets forretningsorden, til parlamentariske kommissioner, jf.
grundlovens § 51, hvor det i lovgivningen er bestemt, at Folketinget vælger
et antal medlemmer til kommissioner, hverv og lignende, jf. lov nr. 281 af
24. oktober 1953 om ændringer i lovgivningen om Folketingets valg af med-
lemmer til visse kommissioner og nævn m.v., samt ved valg af statsreviso-
rer, jf. grundlovens § 47, stk. 2.
Kravet om forholdstalsvalg medfører i praksis, at Folketingets valg af med-
lemmer til bl.a. stående udvalg skal ske således, at Folketingets partier re-
præsenteres i forhold til deres mandattal i Folketinget, jf. også bl.a. Jens
Peter Christensen m.fl., Dansk Statsret (3. udg., 2020), side. 115.
Der må i kravet om forholdstalsvalg i grundlovens § 52 formentlig antages
at ligge et krav om, at Folketingets valg af medlemmer til kommissioner og
hverv skal ske efter forholdstal på grundlag af Folketingets sammensætning
på det tidspunkt, hvor valget foretages. Det må endvidere formentlig anses
for uforeneligt med bestemmelsen at gennemføre en ordning, hvorefter Fol-
ketingets medlemmer afskæres fra at slutte sig sammen (herunder indgå
Side 2/4
UFO, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 104: Spm. om grundlovens rammer for sammensætning af Folketingets udvalg
valgforbund) med henblik på det enkelte valg. Der henvises i den forbin-
delse til det af Justitsministeriet anførte i bilag 2 til betænkning over forslag
til lov om statsrevisorerne og forslag til folketingsbeslutning om statsrevi-
sorernes valg og virksomhed, afgivet af Udvalget for Forretningsordenen
den 17. juni 1975, jf. Folketingstidende 1974-75 (2. samling), tillæg B, sp.
1457 ff.
Det bemærkes, at det følger af grundlovens § 48, at Folketinget selv fastsæt-
ter sin forretningsorden, der indeholder de nærmere bestemmelser vedrø-
rende forretningsgang og ordens opretholdelse. Følgende fremgår af Folke-
tingets forretningsorden § 36, stk. 1:
”Når Folketinget skal vælge medlemmer til udvalg, kommissio-
ner og hverv, sker det efter forholdstal (grl. § 52). Beregningen
sker efter følgende principper: Tingets medlemmer deles efter
valggrupper, der hver for sig omfatter de folketingsgrupper og
medlemmer, der har anmeldt til formanden at ville stemme sam-
men i et eller flere nærmere angivne tilfælde, for en vis tid eller
indtil videre. Hver valggruppes medlemstal opføres derefter på
en særskilt liste, og antallet deles på listen med 1, 2, 3 osv., indtil
hver listes stemmetal er delt med et tal så stort som det antal, der
i det højeste kan ventes at blive listen til del. Det største af de
delingstal, der er fremkommet på den nævnte måde, giver den
valggruppe, som det er tilfaldet, ret til pladsen som nr. 1. Det
næststørste giver ret til pladsen som nr. 2 osv., indtil man har
nået det fulde antal, som skal vælges. Er delingstal lige store,
afgøres rækkefølgen ved lodtrækning. Hver valggruppe medde-
ler gennem Lovsekretariatet formanden, hvilke folketingsgrup-
per og medlemmer valggruppen består af, og hvem valggruppen
har udpeget til de pågældende valg. Lovsekretariatet kontrolle-
rer på formandens vegne, at valggruppen har udpeget det antal,
som den er berettiget til efter forholdstalsberegningen. Forman-
den oplæser derefter navnene på de valgte eller foranlediger, at
navnene indgår i referatet af Folketingets forhandlinger uden at
være læst op.”
Der henvises i øvrigt for så vidt angår sammensætningen af stående udvalg,
jf. § 7 i Folketingets forretningsorden, til afsnit 4.1 om nedsættelse og sam-
mensætning af udvalgene i Håndbog i Folketingsarbejdet.
Det bemærkes endelig, at grundlovens § 52 antages at vedrøre de tilfælde,
hvor valget af medlemmer til kommissioner og hverv er henlagt til Folke-
tinget som sådant, jf. bl.a. Jens Peter Christensen m.fl., Grundloven med
kommentarer (2015), side 337. Jens Peter Christensen m.fl., a.st., anfører
Side 3/4
UFO, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 104: Spm. om grundlovens rammer for sammensætning af Folketingets udvalg
videre, at det er i overensstemmelse hermed, at det eksempelvis ved lov be-
stemmes, at de i Finansudvalget repræsenterede partier hvert udpeger ét
medlem, at hvert af de i Folketinget repræsenterede partier udpeger et med-
lem, eller at de folketingspartier, som har sæde i Folketingets Præsidium,
udpeger medlemmerne.
Som yderligere eksempel kan nævnes kapitel XIX i Folketingets forret-
ningsorden om undersøgelser med særlig parlamentarisk forankring, der i §
61 indeholder bestemmelser om sammensætningen af Granskningsudvalget.
Det følger navnlig af bestemmelsens stk. 2, at Granskningsudvalget sam-
mensættes af et medlem fra hver af de folketingsgrupper, der er repræsente-
ret i Udvalget for Forretningsordenen, samt observatørerne i dette udvalg
fra Folketingets øvrige folketingsgrupper. Der kan tilsvarende henvises til
forretningsordenens § 59, der vedrører Underudvalget under Udvalget for
Forretningsordenen.
2.
På den anførte baggrund vil det efter Justitsministeriets opfattelse ikke
være i overensstemmelse med kravet om forholdstalsvalg i grundlovens §
52, såfremt det fastsættes, at Folketingets egentlige udvalg sammensættes af
ét medlem fra hver folketingsgruppe, eller at udvalgene sammensættes af ét
medlem fra hver folketingsgruppe suppleret med et antal medlemmer, som
vælges efter forholdstal. Det bemærkes dog tillige, at det efter Justitsmini-
steriets opfattelse i første række tilkommer Folketinget at tage stilling til
rækkevidden af grundlovens § 52 i forbindelse med fastsættelsen af sin for-
retningsorden.
Side 4/4