Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2503012_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
16. december 2021
2021-3914
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 2. december 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikke-medlem af udvalget Ka-
rina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Spørgsmål nr. 98:
Vil ministeren redegøre for, om det ifølge lovgivningen er vanvids-
kørsel, hvis en ældre person (uden forsæt) tager fejl og kører ned
på motorvejen i den forkerte retning? Og mener ministeren i be-
kræftende fald, at det har været tanken med loven, at den skulle
ramme mennesker uden fortsæt til vanvidskørsel? Der henvises til
artiklen ”Politiet jagter 85-årig vanvidsbilist” fra Newsbreak.dk den
26. november 2021 (https://newsbreak.dk/kultur/politiet-jagter-
85-arig-vanvidsbilist/859816!/)
Svar:
Vanvidskørsel er ikke et selvstændigt straffedelikt, men en beteg-
nelse, der anvendes i forhold til fastlæggelse af sanktioner for flere
forskellige grovere færdselsforseelser.
Ved lov nr. 534 af 27. marts 2021 om ændring af færdselsloven blev
det fastlagt, at følgende færdselsforseelser i sanktionsmæssig sam-
menhæng betegnes som vanvidskørsel:
uagtsomt manddrab under særligt skærpende omstændig-
heder (straffelovens § 241, 2. pkt.),
uagtsom forvoldelse af betydelig skade på nogens legeme
eller helbred under særligt skærpende omstændigheder
(straffelovens § 249, 2. pkt.),
forsætlig forvoldelse af nærliggende fare for nogens liv eller
førlighed (straffelovens § 252, stk. 1),
særlig hensynsløs kørsel (færdselslovens § 118, stk. 10, jf. §
126, stk. 1, nr. 4),
kørsel med en hastighedsoverskridelse på mere end 100
pct. ved kørsel med mere end 100 km i timen (færdselslo-
vens § 126, stk.1, nr. 11)
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 98: MFU spm. om det ifølge lovgivningen er vanvidskørsel, hvis en ældre person (uden forsæt) tager fejl og kører ned på motorvejen i den forkerte retning, til transportministeren
2503012_0002.png
Side 2/2
kørsel med en hastighed på 200 km i timen eller der over
(færdselslovens § 126, stk. 1, 10), og
spirituskørsel med en promille over 2,00.
Tilregnelseskravet i forhold til overtrædelse af færdselslovens be-
stemmelser er ikke forsæt, men derimod uagtsomhed. Med undta-
gelse af straffelovens § 252, stk. 1, kræves der således ikke forsæt til
de færdselsforseelser, der i sanktionsmæssig sammenhæng beteg-
nes som vanvidskørsel.
Kørsel mod færdselsretningen på motorvej vil typisk være omfattet
af enten færdselslovens § 126, stk. 1, nr. 4, om særlig hensynsløs
kørsel eller af færdselslovens § 125, stk. 1, nr. 1, om tilsidesættelse
af væsentlige hensyn til færdselssikkerheden, hvor der er forvoldt
skade på person eller ting eller fremkaldt fare herfor.
Overtrædelse af § 126, stk. 1, nr. 4 (særlig hensynsløs kørsel), giver
en ubetinget frakendelse af førerretten og er i sanktionsmæssig
henseende omfattet af betegnelsen vanvidskørsel. Overtrædelse af
§ 125, stk. 1, nr. 1 (tilsidesættelse af væsentlige hensyn til færdsels-
sikkerheden), giver en betinget frakendelse af førerretten og er ikke
i sanktionsmæssig henseende omfattet af betegnelsen vanvidskør-
sel.
Det centrale for anvendelsesområdet for § 126, stk. 1, nr. 4 (særlig
hensynsløs kørsel), er, at bestemmelsen skal anvendes ved kørsel,
der er karakteriseret ved, at føreren bevidst sætter sig ud over hen-
synet til andre trafikanters sikkerhed, således at der stilles krav om
en kvalificeret form for tilregnelse. Et sådant krav stilles ikke i for-
hold til § 125, stk. 1, nr. 1 (tilsidesættelse af væsentlige hensyn til
færdselssikkerheden).
Om kørsel mod færdselsretningen på motorvej betragtes som sær-
lig hensynsløs kørsel (§ 126, stk. 1, nr. 4) afhænger efter retspraksis
således af de konkrete omstændigheder ved kørslen, herun-
der hvorfor der blev kørt i den forkerte retning, over hvor lang en
strækning kørslen har fundet sted, med hvilken hastighed, det øv-
rige kørselsforløb, mængden af øvrig trafik, oversigtsforhold og
eventuel anvendelse af havariblink.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht