Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2504186_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
17. december 2021
2021-3789
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 26. november 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål nr. 94:
Vil ministeren redegøre for årsager til, hvorfor lastbilchauffører for-
lader transportbranchen og for igangværende og kommende fast-
holdelsesinitiativer overfor lastbilchauffører?
Svar:
Indledningsvis skal jeg bemærke, at det kan være svært at oplyse
konkrete årsager til, at lastbilchauffører forlader transportbran-
chen, idet hverken Transportministeriet eller Færdselsstyrelsen
indhenter data, der belyser dette for hvert enkelt tilfælde.
Jeg er dog opmærksom på, at der for tiden opleves chaufførmangel,
og at en stor andel af de danske lastbilschauffører er over 50 år, hvil-
ket inden for en kortere årrække kan udgøre et problem, når en så
stor andel af lastbilschauffører kan forventes at gå på pension no-
genlunde samtidigt.
Jeg anser derfor spørgsmålet om chaufførmangel som en vigtig
dagsorden. Derfor er jeg også blevet enig med Folketingets Trans-
portudvalg om at afholde en høring med branchen i starten af det
nye år.
For så vidt angår fastholdelse og rekruttering, mener jeg det er vig-
tigt, at vi fra politisk side sikrer, at det er attraktivt at være lastbil-
chauffør. Dette fremmer vi blandt andet ved skabe rammer for gode
løn- og arbejdsvilkår, hvilket regeringen har haft stort fokus på siden
den tiltrådte.
Af konkrete initiativer kan jeg nævne vedtagelsen af vejpakken og de
nationale regler om fastsættelse af omkostningsniveau/aflønnings-
krav.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 94: Spm. om ministeren vil redegøre for årsager til, hvorfor lastbilchauffører forlader transportbranchen og for igangværende og kommende fastholdelsesinitiativer overfor lastbilchauffører, til transportministeren
2504186_0002.png
Side 2/2
Hvad angår vejpakken er der skabt bedre vilkår for den enkelte
chauffør samtidigt med at der skabes bedre rammer for at sikre lige
konkurrence i EU. Begge elementer mener jeg er til gavn for det dan-
ske vejgodserhverv.
Herudover har vi med vores nationale regler om omkostningsni-
veau/aflønningskrav sikret, at udenlandske virksomheder, der ud-
fører cabotage og kombineret transport i Danmark, aflønner deres
chauffører på et niveau svarende til det danske, hvorved vi sikrer lige
konkurrencevilkår, når der udføres national kørsel i Danmark.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht