Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2518137_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
25. januar 2022
2021-3784
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 25. november 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 93:
Vil ministeren – med Rigsrevisionens og Statsrevisorernes beret-
ning om Banedanmarks håndtering af manglen på validatorer
(TRU alm. del – bilag 50) – oplyse, hvor store ekstraudgifter skat-
teyderne samlet set er blevet bebyrdet med som følge af de 15 ud-
skudte og aflyste konkrete projekter som følge af mangel på valida-
torer siden 2018, dels i form af fordyrelse af anlægsprojekterne og
dels i form af afledt tab hos togoperatørerne som følge af aflyst el-
ler uregelmæssig drift og tab af passagerer? Og vil ministeren op-
lyse, hvilke konsekvenser de 15 udskudte og aflyste projekter har
haft for togdriftens generelle omdømme/prestige og for udviklin-
gen i antallet af togpassagerer i Danmark?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålets første del vedrørende ekstraudgifter,
som skatteyderne samlet set er blevet bebyrdet med som følge af de
15 udskudte og aflyste konkrete projekter som følge af manglen på
validatorer siden 2018 for Banedanmark, DSB og Arriva.
Banedanmark oplyser følgende vedrørende ekstraudgifter i form af
fordyrelse af anlægsprojekterne:
”Generelt skal det oplyses, at de fleste af Banedanmarks projekter
indeholder en høj kompleksitet, hvor flere faktorer som fx teknisk
løsning, kapacitetsmangel mv. kan give anledning til forsinkelse.
Dette bevirker, at der ved udskydelser af projekter ikke kan udledes
en direkte økonomisk effekt af en specifik udskydelsesårsag, som fx
validatormangel.
I nedenstående tabel 1 er oplistet den samlede økonomiske effekt
af et givent projekts udskydelse. De 15 projekter er samlet i tabellen
med oversigt over den anslåede fordyrelse, som udskydelsen eller
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 93: Spm. om, hvor store ekstraudgifter skatteyderne samlet set er blevet bebyrdet med som følge af de 15 udskudte og aflyste konkrete baneprojekter som følge af mangel på validatorer siden 2018, til transportministeren
2518137_0002.png
Side 2/4
aflysningen af det konkrete projekt har givet anledning til samlet
set.
Tabel 1. Estimat af samlede økonomiske effekter ved udskydelser
Projekt
Kate-
gori*
Anslået Anslået
pro-
øget
jektfor- vedlige-
dyrelse, hold,
mio. kr. mio. kr.
10 til 15
10
Aalborg Station: Hastighedsopgra-
dering, sporfornyelse og forbere-
delse til elektrificering
Fredericia-Vejle: Ballastfornyelse
Holbæk-Kalundborg: Sporforny-
else
København H-Høje Taastrup:
Sporfornyelse
Roskilde-Holbæk: Immunisering**
Aarhus-Langå: Hastighedsopgra-
dering og sporfornyelse
Fredericia Station: Spor- og per-
ronfornyelse
Langå station: Sporombygning og
hastighedsopgradering
Odense-Svendborg: Udrulning af
nye signaler
Næstved Station
2
2
2
0 til 5
0 til 2
1
3
2
0 til 5
3
1
2
-85
2 til 4
0
2
2
0 til 5
2
2
0
2
2
0
-
3
2 til 5
-
*Kategorierne er: 1) Aflysning, 2) Udskydelse og 3) Midlertidige løsninger.
**Det bemærkes, at den manglende immunisering Roskilde-Holbæk ifølge
DSB har medført merudgifter for DSB til ekstra materiel. Den opgjorte min-
dreudgift er alene ift. Banedanmarks udgifter.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 93: Spm. om, hvor store ekstraudgifter skatteyderne samlet set er blevet bebyrdet med som følge af de 15 udskudte og aflyste konkrete baneprojekter som følge af mangel på validatorer siden 2018, til transportministeren
2518137_0003.png
Side 3/4
Der gøres opmærksom på, at listen med de 15 projekter i Rigsrevi-
sionens og Statsrevisorernes beretning om Banedanmarks håndte-
ring af manglen på validatorer oplister samme projekt flere gange,
da det enkelte projekt kan være udskudt ad flere omgange.
Udskydelser falder i grove træk i tre kategorier. I ovenstående tabel
1 er hvert enkelt projekt kategoriseret jf. nedenstående:
1.
Aflysning af projekter.
I tilfælde af aflysning af projekter
gennemføres projekterne slet ikke – f.eks. i tilfældet med
projektet med immunisering af strækningen Roskilde-Hol-
bæk, hvor immunisering ikke fandtes at være den mest
hensigtsmæssige løsning. Denne beslutning blev truffet på
forligskredsmøde for Signalprogrammet i maj 2020. På
trods af omkostninger til undersøgelse og ekstern kvalitets-
sikring af den mulige løsning med immunisering af stræk-
ningen Roskilde-Holbæk er der samlet set et mindrefor-
brug på ca. 85 mio. kr.
2.
Udskydelse i tid.
Projekter kan ved en forsinkelse eller ved
indledende afklaring af f.eks. valideringskapacitet give an-
ledning til en udskydelse i tid, således at projektet gennem-
føres med samme omfang på et senere tidspunkt.
3.
Anvendelse af midlertidige løsninger.
Der ses ved behov
for udskydelse på flere mulige scenarier, hvoraf en mulig-
hed kan være at lave en midlertidig løsning med færre res-
sourcer. Den endelige løsning udføres efterfølgende. De
midlertidige løsninger vælges i høj grad ud fra et ønske om
at begrænse den trafikale konsekvens af udskydelsen. Et
eksempel herpå er projektet Næstved Station. Den midler-
tidige løsning giver typisk en mindre meromkostning.”
DSB oplyser følgende vedrørende ekstraudgifter i form af afledt tab
hos DSB som følge af aflyst eller uregelmæssig drift og tab af passa-
gerer:
”DSB kan oplyse, at det vil have økonomiske konsekvenser for
DSB, hvis et anlægsprojekt ikke gennemføres, eller hvis færdiggø-
relsen af et projekt udsættes. Det kan være i form af manglende
passagerindtægter, øgede udgifter til indsættelse af erstatnings-
transport eller udbetaling af rejsetidskompensation til kunderne.
Det har ikke været muligt at opgøre de økonomiske konsekvenser
for DSB, som er forbundet med de 15 udskudte og aflyste projek-
ter.”
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 93: Spm. om, hvor store ekstraudgifter skatteyderne samlet set er blevet bebyrdet med som følge af de 15 udskudte og aflyste konkrete baneprojekter som følge af mangel på validatorer siden 2018, til transportministeren
2518137_0004.png
Side 4/4
Arriva oplyser følgende vedrørende ekstraudgifter i form af afledt
tab hos Arriva som følge af aflyst eller uregelmæssig drift og tab af
passagerer:
”Når infrastrukturen ikke lever op til forventningerne, giver det Ar-
riva ekstraomkostninger og reducerede billetindtægter. Omkost-
ningerne (ved aflysninger) er til indsættelse af erstatningsbusser
eller anden erstatningstransport, og de reducerede billetindtægter
er et resultat af, at passagererne falder fra. Mest åbenlyst får Arriva
ikke passagerindtægter ved et aflyst tog, og der er desuden den af-
ledte effekt, at passagererne også falder fra, når der indsættes er-
statningstransport. Arriva er en privat virksomhed, der ikke kan
sende regningen for disse ekstraomkostninger videre til staten og
dermed skatteyderne. Udskydelsen af Banedanmarks projekter har
derfor ikke kostet skatteyderne noget for afledt tab hos Arriva som
følge af aflyst eller uregelmæssig drift og tab af passagerer.”
Jeg har også forelagt spørgsmålets anden del vedrørende de konse-
kvenser, som de 15 udskudte og aflyste projekter har haft for tog-
driftens generelle omdømme/prestige og for udviklingen i antallet
af togpassagerer i Danmark for Banedanmark.
Banedanmark oplyser følgende:
”Udskydelse af projekter betyder, at en nødvendig fornyelse eller
opgradering af jernbanen ikke gennemføres. Dermed er der større
risiko for, at infrastrukturen bidrager til forsinkelser af tog. Dette
vil i sig selv bidrage negativt til jernbanens omdømme som trans-
portform. Derfor har det haft meget høj prioritet i Banedanmark at
håndtere situationen med manglende validatorer. Situationen i
2022 er, at alle valideringsopgaver på nuværende tidspunkt er res-
sourcebesat, og Banedanmark vurderer, at der senest fra andet
halvår 2022 vil være en større valideringskapacitet end antal nu-
værende opgaver.”
Jeg henholder mig til Banedanmark, DSB og Arrivas svar.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht