Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
25. januar 2022
2021-3784
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 25. november 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 93:
Vil ministeren – med Rigsrevisionens og Statsrevisorernes beret-
ning om Banedanmarks håndtering af manglen på validatorer
(TRU alm. del – bilag 50) – oplyse, hvor store ekstraudgifter skat-
teyderne samlet set er blevet bebyrdet med som følge af de 15 ud-
skudte og aflyste konkrete projekter som følge af mangel på valida-
torer siden 2018, dels i form af fordyrelse af anlægsprojekterne og
dels i form af afledt tab hos togoperatørerne som følge af aflyst el-
ler uregelmæssig drift og tab af passagerer? Og vil ministeren op-
lyse, hvilke konsekvenser de 15 udskudte og aflyste projekter har
haft for togdriftens generelle omdømme/prestige og for udviklin-
gen i antallet af togpassagerer i Danmark?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålets første del vedrørende ekstraudgifter,
som skatteyderne samlet set er blevet bebyrdet med som følge af de
15 udskudte og aflyste konkrete projekter som følge af manglen på
validatorer siden 2018 for Banedanmark, DSB og Arriva.
Banedanmark oplyser følgende vedrørende ekstraudgifter i form af
fordyrelse af anlægsprojekterne:
”Generelt skal det oplyses, at de fleste af Banedanmarks projekter
indeholder en høj kompleksitet, hvor flere faktorer som fx teknisk
løsning, kapacitetsmangel mv. kan give anledning til forsinkelse.
Dette bevirker, at der ved udskydelser af projekter ikke kan udledes
en direkte økonomisk effekt af en specifik udskydelsesårsag, som fx
validatormangel.
I nedenstående tabel 1 er oplistet den samlede økonomiske effekt
af et givent projekts udskydelse. De 15 projekter er samlet i tabellen
med oversigt over den anslåede fordyrelse, som udskydelsen eller