Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2528974_0001.png
Færdselsstyrelsen
Sorsigvej 35
6760 Ribe
Telefon: 7221 8899
E-mail: [email protected]
Web:
www.fstyr.dk
Notat
Sagsbehandler:
SBRE
Sagsnr.: 2021-115663
Baggrundsnotat til besvarelse af TRU alm. del spm. 91
Indeværende notat indeholder en oversigt over de krav, der er for at kunne blive og arbejde som
hhv. lastbilchauffør, varebilschauffør, buschauffør og taxichauffør.
EU-regulering
Alderskrav for udstedelse af kørekort samt gennemførelse af kvalifikationsuddannelser til lastbil
og bus er fastsat i henhold til kørekortdirektivet og uddannelsesdirektivet.
Det fremgår af uddannelsesdirektivet, at medlemsstaterne, såfremt de vælger at implementere
det, nationalt har mulighed for at sænke alderskravet for førere af køretøjer med kørekortskate-
gorierne D, D+E, D1 og D1+E, til henholdsvis 18 og 20 år i forhold til at føre en lille eller stor
bus, såfremt føreren er indehaver af et kvalifikationsbevis. For så vidt angår førere af store bus-
ser, hvortil kørekortskategori D eller D+E er påkrævet, kan alderskravet endvidere sænkes til
18 år, såfremt føreren er indehaver af et kvalifikationsbevis, samt at rutekørsel med personer
ikke over-stiger 50 km, eller at køretøjet ikke medfører passagerer.
Der er således mulighed for nationalt at implementere regler, der gør det muligt at føre lille og
stor bus fra man er 18 år, såfremt undtagelsesbetingelserne er opfyldt.
National regulering
Danmark har ikke udnyttet mulighederne i uddannelsesdirektivet for at sænke alderskravet for
førere af ovennævnte køretøjer. Det fremgår derfor af kørekortbekendtgørelsen, samt bekendt-
gørelse om kvalifikationskrav til visse førere af køretøjer i vejtransport, at der kan udstedes kø-
rekort til kørekortskategorierne D, D/E, D1 og D1/E til personer, der er fyldt 21 år, og som er i
besiddelse af det påkrævede kvalifikationsbevis. Det er derfor for nuværende ikke muligt at føre
lille eller stor bus før man er 21 år i Danmark.
Det fremgår endvidere af kvalifikationsbekendtgørelsen, at førere af dansk registrerede busser,
der anvendes ved international personbefordring, foruden at være i besiddelse at det påkræve-
de kvalifikationsbevis, skal være fyldt 23 år, samt godtgøre, at de i mindst to år sammenlagt har
virket enten som førere af lastbiler, hvis største tilladte totalvægt er over 3.500 kg, eller som fø-
rere af busser. Det er derfor for nuværende ikke muligt at føre lille eller stor bus, ved internatio-
nal personbefordring, før man er 23 år.
Lærlingeordninger
Færdselsstyrelsen har ikke erfaringer med lærlingeordninger, idet erhvervsuddannelser hører
under Børne- og Undervisningsministeriet. Det kan oplyses, at der er følgende erhvervsuddan-
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 91: Spm. om ministeren vil oversende et notat, der redegør for unges muligheder og barrierer i forhold til at blive og arbejde som henholdsvis bus-, lastbil- og taxachauffør, til transportministeren
2528974_0002.png
nelser inden for chaufførområdet: Buschauffør i kollektiv trafik, kranfører, turistbuschauffør og
vejgods-transportuddannelsen.
Uddannelserne består af et grundforløb og hovedforløb, og på hovedforløbet veksles mellem
skoleophold og oplæring i en virksomhed (læreplads). For at blive optaget skal ansøgere opfyl-
dede generelle adgangskrav til erhvervsuddannelserne. Eleven skal have en uddannelsesaftale
med en virksomhed senest, når eleven skal videre i hovedforløb. Ansøgere kan få godskrivning
for dele af eller hele grundforløbet samt dele af hovedforløbet på grundlag af relevant forudgå-
ende uddannelse og erhvervserfaring.
Arbejdsmarkedets parter skal gennem de faglige udvalg, for chaufføruddannelsernes vedkom-
mende er det Transporterhvervets Uddannelser (TUR), virke for, at der tilvejebringes det antal
lærepladser, der er behov for ud fra en vurdering af elevernes og lærlingenes uddannelsesøn-
sker og de forventede fremtidige beskæftigelsesmuligheder. Med trepartsaftalen fra november
2020 om flere lærepladser og entydigt ansvar er det tilføjet, at de faglige udvalg også skal virke
for, at der tilvejebringes det antal lærepladser, der er behov for ud fra hensynet til tidlig aftale-
indgåelse mellem elev og virksomhed og flere lærepladser. Med aftalen er de faglige udvalg
blevet tilført ca. 120 mio. kr. årligt, der skal understøtte det lærepladsunderstøttende arbejde,
søgningen til ogkvaliteten af uddannelserne.
Med trepartsaftalen fra november 2020 har udbydere af erhvervsuddannelser, hvilket typisk er
erhvervsskoler, fået ansvar for at fremskaffe uddannelsesaftaler til de elever, der ikke selv har
indgået en aftale med en virksomhed. Konkret er der fastsat nationale målsætninger om, at
skolerne skal sikre, at der ved 15. undervisningsuge i grundforløbets 2. del er indgået uddan-
nelses-aftaler for 60 pct. af eleverne på hver enkelt uddannelse og ved afslutningen af grundfor-
løbets 2.del skal være indgået aftaler for 80 pct. af eleverne. Målsætningerne gælder fra 2022.
Ordninger via AMU
Uddannelser, der kan føre til chaufføruddannelsesbevis, varebilschaufførbevis og chaufførkort
kan alle tages som arbejdsmarkedsuddannelser. Varigheden er mellem 3 dage (varebilschauf-
førbevis, hvor det forudsættes, at kursisten har kørekort) og 50 dage (chaufføruddannelsesbe-
vis,hvor kørekort indgår i uddannelsen).
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 91: Spm. om ministeren vil oversende et notat, der redegør for unges muligheder og barrierer i forhold til at blive og arbejde som henholdsvis bus-, lastbil- og taxachauffør, til transportministeren
2528974_0003.png
Færdselsstyrelsen har i skemaet nedenfor oplistet kravene og udgifterne i forhold til udstedelse af kørekort til lastbil, bus, varebil og taxi.
Skemaet indeholder delelementer fra både kørekort- og kvalifikationsbekendtgørelsen. Skemaet tager udgangspunkt i reguleringen fra kvalifikati-
onsbekendtgørelsen, idet denne bekendtgørelse er erhvervsorienteret.
TRU spørgsmål 91 er rettet mod at belyse unges muligheder og barrierer for at arbejde i transportbranchen. Skemaet belyser derfor anvendelsen af
kørekortkategorierne med udgangspunkt i kvalifikationsbekendtgørelsen.
Lastbilchauffør
Grundlæggende kvalifikati-
onsuddannelse
1
:
Buschauffør
Grundlæggende kvalifikati-
onsuddannelse:
Varebilschauffør
18 år
Taxichauffør
21 år
Alderskrav (er-
hvervsmæssig
anvendelse)
Det bemærkes, at udstedelse
Lille lastbil (C1) og stor lastbil Lille bus (D1) og stor bus (D) af et varebilschaufføruddan-
(C) kan føres fra det fyldte 18. kan føres fra det fyldte 21. år. nelsesbevis ikke forudsætter,
år.
at man er indehaver af et kø-
Intensiv grundlæggende kvali-
rekort, men at beviset først
Intensiv grundlæggende kvali- fikationsuddannelse:
kan anvendes når man har
fikationsuddannelse:
erhvervet kørekort til almin-
Lille bus (D1) kan føres fra det delig bil (kat. B).
Lille lastbil (C1) kan føres fra fyldte 21. år.
det fyldte 18. år.
I princippet kan man således
Stor bus (D) kan fra det fyldte også udføre varebilskørsel
Stor lastbil (C) kan føres fra
21. år, føres ved rutekørsel,
fra det 17. år, såfremt man
det fyldte 18. år, hvis det er
der ikke overstiger 50 km, el- har opnået kørekort her, men
som led i kvalifikationsuddan- ler hvis det er som led i kvalifi- i så fald skal det være med
nelsen, hvis man er i forsva-
kationsuddannelsen, hvis man en ledsager i bilen efter disse
ret, hjemmeværnet eller det
er i forsvaret, hjemmeværnet retningslinjer.
statslige redningsberedskab, eller det statslige redningsbe-
eller er mekaniker eller lig-
redskab, eller er mekaniker
2
nende.
eller lignende.
3
Stor lastbil (C) kan føres fra
det fyldte 21. år.
Stor bus (D) kan føres fra det
fyldte 23. år.
1
2
Det er en forudsætning, at der er gennemført det anførte kvalifikationskursus, samt at personen er indehaver af de nødvendige kørekortskategorier.
Undtagelserne begrænser indehaverens anvendelsesmuligheder af kørekortet, indtil den pågældende fylder 21 år.
3
Undtagelserne begrænser indehaverens anvendelsesmuligheder af kørekortet, indtil den pågældende fylder 23 år.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 91: Spm. om ministeren vil oversende et notat, der redegør for unges muligheder og barrierer i forhold til at blive og arbejde som henholdsvis bus-, lastbil- og taxachauffør, til transportministeren
2528974_0004.png
Vandelskrav
-
I forbindelse med behandling -
af en ansøgning om udstedel-
se af kørekort til erhvervs-
mæssig personbefordring fo-
retager styrelsen en vurdering
af, om ansøger opfylder kra-
vene til vandel.
Vandel betyder, at ansøger
ikke må være dømt for et
strafbart forhold, der kan be-
grunde en nærliggende fare
for nye lovovertrædelser i for-
bindelse med arbejdet som
chauffør.
I forbindelse med behandling
af en ansøgning om udstedel-
se af chaufførkort foretager
styrelsen en vurdering af, om
ansøger opfylder kravene til
vandel.
Vandel betyder, at ansøger
ikke må være dømt for et
strafbart forhold, der kan be-
grunde en nærliggende fare
for nye lovovertrædelser i for-
bindelse med arbejdet som
chauffør.
Helbredskrav
Der er særlige krav til, at en
chauffør som får udstedt og
fornyet kørekort til lastbil skal
opfylde nærmere bestemte
helbredskrav.
Disse krav fremgår af køre-
kortbekendtgørelsens bilag
2.
Ved udstedelse og fornyelse
skal der vedlægges en læge-
attest (og ved anmodning
skal evt. speciallægeerklæ-
ringer fremsendes til brug
Der er særlige krav til, at en
chauffør som får udstedt og
fornyet kørekort til bus skal
opfylde nærmere bestemte
helbredskrav.
Disse krav fremgår af køre-
kortbekendtgørelsens bilag
2.
Ved udstedelse og fornyelse
skal der vedlægges en læge-
attest (og ved anmodning
skal evt. speciallægeerklæ-
ringer fremsendes til brug
Der er alene krav om, at en
chauffør, som udfører vare-
bilskørsel, er godkendt til at
få udstedt kørekort til almin-
delig bil.
Der er særlige krav til, at en
chauffør som udfører er-
hvervsmæssig persontrans-
port i biler skal opfylde nær-
mere bestemte krav. Disse
krav fremgår af taxibekendt-
gørelsens bilag 1.
For udstedelse og fornyelse
skal man således tilveje-
bringe en lægeattest (og evt.
speciallægeerklæringer ved
vurderingen af, om helbreds-
kravene er opfyldt)
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 91: Spm. om ministeren vil oversende et notat, der redegør for unges muligheder og barrierer i forhold til at blive og arbejde som henholdsvis bus-, lastbil- og taxachauffør, til transportministeren
2528974_0005.png
ved vurderingen af, om hel-
bredskravene er opfyldt)
ved vurderingen af, om hel-
bredskravene er opfyldt)
Kørekortkrav
C1 lille lastbil eller C stor
lastbil (alt efter køretøj der
anvendes)
Chaufføruddannelsesbevis
(CUB)
Kurserne kan tages i AMU.
For den grundlæggende kva-
lifikationsuddannelse betales
der her en pris pr. kursusdag.
Prisen er på 128 kr. pr. dag,
hvis man er tilskudsberetti-
get, og op til ca. 1.100 kr. pr.
dag hvis man ikke er til-
skudsberettiget.
1
Hvis man er over 21 år, afvik-
les kurset over 30 dage (inkl.
10 dage til kørekort), og hvis
man er under 21 år, afvikles
kurset på 50 dage (inkl. 10
dage).
D1 lille bus eller D stor bus
(alt efter køretøj der anven-
des)
Chaufføruddannelsesbevis
(CUB)
Kurserne kan tages i AMU.
For den grundlæggende kva-
lifikationsuddannelse betales
der her en pris pr. kursusdag.
Prisen er på 128 kr. pr. dag,
hvis man er tilskudsberetti-
get, og op til ca. 1.100 kr. pr.
dag hvis man ikke er til-
skudsberettiget.
Hvis man er over 23 år, afvik-
les kurset over 30 dage (inkl.
10 dage til kørekort) og hvis
man er mellem 21 og 23 år,
afvikles kurset på 50 dage
(inkl. 10 dage).
Kørekort til almindelig bil (ka-
tegori B)
Kørekort til almindelig bil (ka-
tegori B) i minimum 3 år
Uddannelses-
krav
Udgifter til
grunduddan-
nelse (2022 pri-
ser)
Varebilschaufføruddannel- ses- Chaufførkort (CEP)
bevis (VUB)
Kurserne kan tages i AMU.
Ved kvalifikationsuddannel-
sen (grunduddannelse) for
varebilschauffører betaler
man en pris pr. kursusdag.
Prisen er på 128 kr. pr. dag,
hvis man er tilskudsberetti-
get, og op til ca. 1.100 kr. pr.
dag hvis man ikke er til-
skudsberettiget.
Grunduddannelsen tager 3
dage.
Samlet deltagerpris for til-
skudsberettigede kursister:
ca. 400 kr.
Kurserne kan tages i AMU.
Ved kvalifikationsuddannel-
sen for chauffører, der skal
udføre erhvervsmæssig per-
sontransport, betaler man en
pris pr. kursusdag.
Prisen er på 128 kr. pr. dag,
hvis man er tilskudsberetti-
get, og op til ca. 1.100 kr. pr.
dag hvis man ikke er til-
skudsberettiget.
Kurset tager i alt 10 dage, og
der er ikke efteruddannelse
på ordningen. Hvis man sør-
ger for at forny sin kvalifika-
tion, skal man således ikke
gennemgå efteruddannelse.
Hvis man ikke fornyer sin
1
Kursister, der har en videregående uddannelse er uden for AMU-målgruppen og udløser derfor ikke statstilskud, hvorfor kursisten skal betale
en deltagerbetaling svarende til det normale deltagerbetalingsniveau og de statslige taxametertilskud.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 91: Spm. om ministeren vil oversende et notat, der redegør for unges muligheder og barrierer i forhold til at blive og arbejde som henholdsvis bus-, lastbil- og taxachauffør, til transportministeren
2528974_0006.png
Den samlede deltagerpris af-
hænger derfor af den enkel-
tes alder, uddannelsesniveau
og hvorvidt relevant kørekort
indgår i uddannelsen eller ej.
For tilskudsberettigede kursi-
ster: mellem ca. 2.600 og
6.400 kr.
For ikke tilskudsberettigede
kursister: mellem ca. 19.000
og 56.000 kr.
Såfremt kursisten også tager
kørekort, vil der være et ge-
byr på minimum 1000 kr. til
prøveaflæggelse
Den samlede deltagerpris af-
hænger derfor af den enkel-
tes alder, uddannelsesniveau
og hvorvidt relevant kørekort
indgår i uddannelsen eller ej.
For tilskudsberettigede kur-
sister: mellem ca. 2.600 og
6.400 kr.
For ikke tilskudsberettigede
kursister: mellem ca. 22.000
og 56.000 kr.
Såfremt kursisten også tager
kørekort, vil der være et ge-
byr på minimum 1000 kr. til
prøveaflæggelse.
Dog er gebyret for prøveaf-
læggelse på 1780 kr. for
kombinationsprøve, hvor der
aflægges prøve for både kø-
rekort til bus og kørekort til
erhvervsmæssig personbe-
fordring til bus.
Samlet deltagerpris for ikke
tilskudsberettigede kursister:
ca. 3.300 kr.
kvalifikation, skal man igen
på kursus, når der er forløbet
10 år.
Samlet deltagerpris for til-
skudsberettigede kursister:
ca. 1.300 kr.
Samlet deltagerpris for ikke
tilskudsberettigede kursister:
ca. 11.200 kr.
Udgifter til efter-
uddannelse
(2022 priser)
Kurserne kan tages i AMU.
Efteruddannelsen er på 5
dage. Der er krav om, at ud-
dannelsen tages hvert 5. år.
Prisen er på 128 kr. pr. dag,
hvis man er tilskudsberetti-
get, og op til ca. 1.100 kr. pr.
Kurserne kan tages i AMU.
Efteruddannelsen er på 5
dage. Der er krav om, at ud-
dannelsen tages hvert 5. år.
Prisen er på 128 kr. pr. dag,
hvis man er tilskudsberetti-
get, og op til ca. 1.100 kr. pr.
Kurserne kan tages i AMU.
Efteruddannelsen er på 2
dage. Der er krav om, at ud-
dannelsen tages hvert 5. år.
Prisen er på 128 kr. pr. dag,
hvis man er tilskudsberetti-
get, og op til ca. 1.100 kr. pr.
Ingen efteruddannelse.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 91: Spm. om ministeren vil oversende et notat, der redegør for unges muligheder og barrierer i forhold til at blive og arbejde som henholdsvis bus-, lastbil- og taxachauffør, til transportministeren
2528974_0007.png
dag hvis man ikke er til-
skudsberettiget.
Efteruddannelsen kan tages
modulopdelt med 2 dages
obligatorisk indhold, 2 dages
brancherettet indhold og 1
dags valgfrit indhold.
Samlet pris for tilskudsberet-
tigede kursister: 640 kr.
Samlet pris for ikke tilskuds-
berettigede kursister: op til
ca. 5.700 kr.
Udgifter til køre-
kort
(kun fornyelse)
180 kr. pr. udstedelse, dog 0
kr. ved fornyelser af tidsbe-
grænsede kørekort.
Fornyelse sker som ud-
gangspunkt hvert 5 år.
Der skal vedlægges en læge-
attest ved ansøgning om for-
nyelse.
130 kr. (2021)
dag hvis man ikke er til-
skudsberettiget.
Efteruddannelsen kan tages
modulopdelt med 2 dages
obligatorisk indhold, 2 dages
brancherettet indhold og 1
dags valgfrit indhold.
Samlet pris for tilskudsberet-
tigede kursister: 640 kr.
Samlet pris for ikke tilskuds-
berettigede kursister: op til
ca. 5.700 kr.
(kun fornyelse)
180 kr. pr. udstedelse, dog 0
kr. ved fornyelser af tidsbe-
grænsede kørekort.
Fornyelse sker som ud-
gangspunkt hvert 5 år.
Der skal vedlægges en læge-
attest ved ansøgning om for-
nyelse.
130 kr. (2021)
dag hvis man ikke er til-
skudsberettiget.
Samlet pris for tilskudsberet-
tigede kursister: 256 kr.
Samlet pris for ikke tilskuds-
berettigede kursister: ca.
2.100 kr.
Ikke særlige udgifter der mål-
retter sig erhvervet
Ikke særlige udgifter der mål-
retter sig erhvervet.
Udgifter til ud-
dannelsesbevis
500 kr. (2021)
1470 kr. (2021)
1470 kr. (2022)
130 kr. (2022)
130 kr. (2022)
270 kr. (2022)