Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2488768_0001.png
Side 1 af 16
Talemanuskript til brug for samråd 23. november vedr. chaufførmangel
Samrådsspørgsmål A
Hvad er ministerens holdning til, og hvilke initiativer vil
ministeren tage her og nu og på længere sigt for at løse
problemet med den alvorlige mangel på taxichauffører - ikke
mindst i landdistrikterne, herunder i forhold til de meget lange
ventetider hos Færdselsstyrelsen i relation til udstedelse af
chaufførtilladelser, styrket rekruttering af unge chauffører samt
frivillig fastholdelse af ældre chauffører?
Samrådsspørgsmål B
Hvad er ministerens holdning til, og hvilke initiativet vil
ministeren tage her og nu og på længere sigt for at løse
problemet med den alvorlige mangel på lastbilchauffører og
buschauffører, herunder i forhold til at styrke rekrutteringen
blandt unge til branchen samt frivillig fastholdelse af ældre
chauffører?
Samrådsspørger er Kristian Pihl Lorentzen (V)
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 83: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 23/11-21 om manglen på chauffører, til transportministeren
2488768_0002.png
Side 2 af 16
Besvarelse
Indledning
Tak for spørgsmålene der vedrører sagsbehandlingstider hos
Færdselsstyrelsen for så vidt angår taxitilladelser og
chaufførmangel i både taxi-, lastbil- og busbranchen.
Jeg vil besvare spørgsmålene samlet.
Jeg vil indledningsvis besvare spørgsmålet om
sagsbehandlingstider, hvorefter jeg vil besvare spørgsmålene
om chaufførmangel.
Indledning til sagsbehandlingstider i Færdselsstyrelsen
Dagens emne er vigtigt, da det har betydning for borgere i hele
landet.
Nok har vi en veludbygget kollektiv transportsektor i form af
bus, tog og letbaner, men der er steder, tidspunkter og
omstændigheder, hvor der er behov for andet – det kan være en
taxi eller en flextur.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 83: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 23/11-21 om manglen på chauffører, til transportministeren
Side 3 af 16
Om man har brug for at komme fra Skjern til Lem efter en aften
i festligt lag, eller skal fra Jyllinge til Frederikssund, kan det
være vigtigt, at man kan bestille en taxi.
Det er da også derfor, at et bredt flertal i Folketinget står bag
moderniseringen af taxiloven, som vi indgik aftale om i 2017.
Med den aftale er man enig om, at vi også løbende evaluerer
taxiloven. Den næste af disse evalueringer er på grund af
COVID-19 udskudt til 2022 – til næste år.
Aftalekredsen kan således løbende overveje tiltag, som
optimerer taxisektorens lovgrundlag. Senest har vi med Aftale
om justering af taxiloven m.v. (i marts i år), aftalt at:
- overenskomstkravet i taxilovens § 10 også skal gælde for
gamle taxitilladelser,
- at der skal indføres dokumentation for sprogkravet på
chaufføruddannelsen,
- og at afgiften for en vognmandstilladelse ændres til et
gebyr.
Foruden regeringen omfatter aftalen Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti, Venstre og
Dansk Folkeparti.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 83: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 23/11-21 om manglen på chauffører, til transportministeren
2488768_0004.png
Side 4 af 16
[Pause]
Sagsbehandlingstider
For så vidt angår sagsbehandlingstider, så har jeg forståelse for,
at det må være frustrerende, hvis man står med et job ved
hånden, og man så skal vente på et chaufførkort.
Men jeg er fortrøstningsfuld. Færdselsstyrelsen sagsbehandler
og får godkendt rigtig mange ansøgninger om chaufførkort.
I 2019 – som må siges at være det seneste år, hvor vi var i en
”normaltilstand” før corona – der godkendte Færdselsstyrelsen
ca. 6.500 ansøgninger om chaufførkort.
Det tal var selvfølgelig lavere i 2020 og det er det indtil videre
også her i 2021 på grund af COVID-19. Det bunder i færre
ansøgninger under coronakrisen. Men fra januar til og med
oktober i 2021 er der godkendt ca. 3.000 ansøgninger om
chaufførkort.
I alt har Færdselsstyrelsen godkendt 21.184 ansøgninger om
chaufførkort, siden de overtog opgaven i 2018. Det skal ses i
relation til, at der er ca. 7.700 køretøjer registreret til taxikørsel,
offentlig-service-trafik, limousinekørsel og anden
erhvervsmæssig persontransport.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 83: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 23/11-21 om manglen på chauffører, til transportministeren
Side 5 af 16
Derudover er der stadig gyldige førerkort fra tiden før, at
Færdselsstyrelsen overtog.
[Pause]
Når det så kommer til sagsbehandlingstiderne, som både
dagens spørger og en række aviser på det seneste har vist
interesse i, ser det overvejende fornuftigt ud.
Færdselsstyrelsen differentierer mellem ”komplicerede” og
”ikke-komplicerede” sager.
De ikke-komplicerede sager udgør 92 pct. af
ansøgningerne. De behandles af administrative
medarbejdere, og sagsbehandlingstiden har været under 6
uger det seneste år (de seneste 12 måneder).
Så er der de sidste 8 pct. Det er de komplicerede sager, som
kræver, at en jurist eller lægefaglig konsulent inddrages i
vurderingen af ansøgningen. Det sker, når der er
anmærkninger på lægeattesten og/eller straffeattesten. Fx
hvis en ansøger lider af et fysisk handicap, som kræver en
nærmere granskning og vurdering af, hvorvidt ansøgeren
kan få udstedt et chaufførkort.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 83: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 23/11-21 om manglen på chauffører, til transportministeren
2488768_0006.png
Side 6 af 16
Størstedelen af de komplicerede sager (6 af de 8 pct.) bliver
behandlet inden for ca. 4 måneder. De resterende 2 pct. har
en væsentlig længere sagsbehandlingstid.
Jeg har fuld forståelse for, at man som ansøger kan være
frustreret over, at ens sag kan være længe om at blive
færdigbehandlet, hvis den viser sig at være en kompliceret sag.
[Pause]
Igangsatte initiativer for hurtigere sagsbehandling
Færdselsstyrelsen arbejder da også løbende med at nedbringe
sagsbehandlingstiden. Nogle konkrete indsatser, som
Færdselsstyrelsen har gjort:
For det første udarbejdet administrationsgrundlag og
skabeloner, der optimerer sagsbehandlingstiden. Fx er det
bl.a. blevet klarere defineret, hvornår en sag kræver en
lægefaglig vurdering – det har ledt til en reduktion i sager,
der videresendes til Færdselsstyrelsens tilknyttede læge.
For det andet er der blevet opnormeret fra ca. 1 (0,8)
juridisk årsværk til 5 juridiske årsværk.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 83: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 23/11-21 om manglen på chauffører, til transportministeren
2488768_0007.png
Side 7 af 16
For det tredje er selve ansøgningsprocessen blevet
optimeret, så der kun sagsbehandles på fuldt oplyste sager.
For det fjerde er det nu muligt at udstede midlertidige
chaufførkort for ansøgere med fornyelsessager, så de kan
fortsætte kørslen mens, at deres sag behandles.
[Pause]
Om chaufførmangel
For så vidt angår chaufførmangel, spørges der både ind til
muligheden for rekruttering af unge samt frivillig fastholdelse af
de ældre.
Inden jeg kommer til det konkrete spørgsmål om rekruttering af
unge samt frivillig fastholdelse af ældre vil jeg gerne starte lidt
mere generelt, og kort kigge på situationen i helikopter-
perspektiv.
Det er jo ingen hemmelighed, at det sidste godt halvandet år har
været meget udfordrende for transportbranchen og i
særdeleshed for persontransporten, som følge af den globale
sundhedskrise.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 83: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 23/11-21 om manglen på chauffører, til transportministeren
Side 8 af 16
Branchen og chaufførerne har været under pres, og mange
chauffører måtte enten omskoles eller afskediges, da der
simpelthen ikke var den fornødne efterspørgsel.
Én af forklaringerne på, at der kan være chaufførmangel er, at vi
jo heldigvis står et bedre sted nu end vi gjorde for et år siden, og
at branchen igen ser en fornyet efterspørgsel.
Jeg håber derfor, at de chauffører som enten blev omskolet eller
afskediget vil finde vej tilbage, og at dette kan løse noget af
udfordringen med chaufførmangel.
Omvendt, så viser tal fra Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering, at der findes ledige taxichauffører i alle dele af
landet.
En forklaring på det kan jo være, at sektoren efterspørger et
højere kvalifikationsniveau for de taxichauffører, der i dag
bliver uddannet. Jeg vil med glæde modtage input til, hvad vi
eventuelt kan gøre ved det.
[Pause]
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 83: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 23/11-21 om manglen på chauffører, til transportministeren
2488768_0009.png
Side 9 af 16
Rekruttering og fastholdelse
Hvis vi så skal se på de konkrete initiativer i forhold til de unge
og ældre, som spørgeren nævner i sine samrådsspørgsmål, så
lad mig starte med de ældre, da reglerne herfor er fælles for de
brancher, som spørgeren nævner.
Initiativer til frivillig fastholdelse af ældre chauffører
I forhold til spørgsmålet om frivillig fastholdelse af ældre
chauffører så skal jeg skynde mig at sige, at dette faktisk hører
under beskæftigelsesministerens ressort.
Jeg ved dog, at der i dag er nogle muligheder for at fastholde
ældre chauffører. Det er nemlig tilladt at have en vis indkomst
uden, at det påvirker folkepensionen, så længe du overholder de
gældende beløbsgrænser.
Der er også nogle muligheder for at arbejde lidt mere og tjene
lidt mere, hvis man så samtidig udsætter sin pension.
På den måde kan en person, som ellers ville få nedsat sin
pension på grund af arbejdsindkomst, i stedet vælge at opsætte
pensionen til et senere tidspunkt, hvor vedkommende ikke har
betydelige arbejdsindkomster.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 83: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 23/11-21 om manglen på chauffører, til transportministeren
2488768_0010.png
Side 10 af 16
Jeg kan ikke gå i detaljer med reglerne, da det er
beskæftigelsesministerens anliggende, ligesom eventuelle
opfølgende spørgsmål også må rettes til beskæftigelses-
ministeren.
Fremtidige tiltag
For så vidt angår fremtidige tiltag kan jeg nævne, at der er
nedsat en Kommission for tilbagetrækning og nedslidning.
Kommissionen skal blandt andet se på, om pensionssystemet
forsat understøtter, at seniorer, der kan og har lyst, bliver
længere på arbejdsmarkedet.
Kommissionen forventes at afrapportere på deres arbejde
senest første kvartal 2022.
Rekruttering af unge chauffører
I forhold til rekruttering af de unge er der umiddelbart en større
udfordring i rekrutteringen af unge buschauffører
sammenlignet med rekrutteringen af unge lastbilchauffører. Det
er der, fordi alderskravene for at køre personbefordring er noget
strengere. Det giver meget god mening, at der er nogle ekstra
krav, når du kører med et stort antal mennesker frem for gods.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 83: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 23/11-21 om manglen på chauffører, til transportministeren
Side 11 af 16
Derfor skal du som udgangspunkt være fyldt 21 år for at kunne
køre mindre busser med maksimalt 16 passagerer, og du skal
være fyldt 24 år for at kunne køre almindelige busser til
befordring af mere end 8 passagerer.
For almindelige busser, der kører strækninger på ikke over 50
km og som medtager passagerer, kan alderskravet sættes ned til
20 år.
Du skal være fyldt 23 år og kunne dokumentere to års erfaring
som lastbil- eller buschauffør for at kunne køre busser på tværs
af grænserne.
Herudover skal du i Danmark have bestået en
erhvervskøreprøve for at kunne køre erhvervsmæssig
personbefordring.
Aldersgrænserne er fastsat på baggrund af regler i
kørekortdirektivet. Direktivet giver dermed mulighed for i visse
tilfælde at sætte aldersgrænsen ned, når det sker under
iagttagelse af en række krav som f.eks. kvalifikationskursus,
erhvervskøreprøve, maksimal rutestrækning mv.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 83: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 23/11-21 om manglen på chauffører, til transportministeren
Side 12 af 16
Hvis føreren tager et kvalifikationskursus kan alderskravet for
almindelige busser imidlertid sættes helt ned til 18 år for så vidt
angår rutekørsler – det vil sige på strækninger under 50 km,
som i praksis vil være de fleste bybusser. Selve kørslen skal
foregå på medlemslandets eget område og altså ikke i
grænseregioner.
Spørgsmålet er så, om det er en god idé, og om det vil løse
udfordringen, som vi står med i dag.
Selvom jeg fuldt ud anerkender, at det er et problem, når man
mangler chauffører, så mener jeg ikke, at det er den rigtige vej
at gå at reducere alderskravene for buschauffører.
Det er min opfattelse, at det vil have en negativ påvirkning på
den oplevede tryghed for passagererne at sætte alderskravet ned
for buschauffører.
Det skal være trygt for borgerne at træde ind i bussen, og dette
ville efter min overbevisning ikke være tilfældet, hvis vi tillod
helt unge mennesker at køre bus.
I forhold til taxikørsel er det sådan i dag, at man skal være 21 år
for at få et chaufførkort. Det synes jeg sådan set er fornuftigt ud
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 83: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 23/11-21 om manglen på chauffører, til transportministeren
Side 13 af 16
fra den samme betragtning som i bussen – det skal være trygt at
sætte sig i en taxi.
Jeg mener generelt ikke, at chaufførmangel kan løses med
politiske tiltag, fordi efterspørgslen skal komme via naturlige
veje. Jeg har helt ærligt svært ved at se, hvordan vi fra politisk
side skal løse den her udfordring.
Jeg er derfor enig med branchen i, at vi skal blive bedre til at
tale chaufføruddannelsen op og anerkende de nuværende
chauffører.
På denne måde kan vi bidrage til, at chaufførerhvervet bliver
mere attraktivt, og at det dermed også bliver nemmere at
rekruttere unge til erhvervet.
Vi har nok haft en tendens til at fokusere på de dårlige historier
og de brodne kar i transporterhvervet. Vi skal alle bidrage til at
markedsføre alle de gode ting ved erhvervet.
Men det står selvfølgelig ikke alene. Fra politisk side har vi en
opgave i at understøtte gode arbejds- og lønvilkår i branchen.
Dette vil naturligvis bidrage til at gøre erhvervet tilstrækkelig
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 83: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 23/11-21 om manglen på chauffører, til transportministeren
Side 14 af 16
attraktivt. Og forholdene
er
blevet langt bedre. Det har vi bl.a.
kæmpet for i EU under forhandlingerne om vejpakken.
Vejpakken er en stor sejr, der vil være med til at styrke
rammevilkårene for EU’s vejtransporterhverv, og dermed også
være med til at forbedre forholdene for danske chauffører.
Med Vejpakken følger en række krav, der i høj grad forbedrer
chaufførenes vilkår og sikre fair konkurrence. F.eks. indføres
der krav om, at det lange hvil på mere end 45 timer skal
afholdes i egnet indkvartering.
Herudover indføres en karensperiode på 4 dage efter endt
cabotagekørsel, således man ikke kan udføre ubegrænset
cabotage. Der indføres skærpede etableringskrav til
virksomhederne med henblik på at bekæmpe
postkasseselskaber. F.eks. skal køretøjet vende hjem til
værtmedlemsstaten hver ottende uge, mens virksomheden skal
sikre at chaufføren kan vende hjem hver 4. uge.
Alle disse tiltag er jeg overbevist om vil være med til at skabe
bedre vilkår for chaufførerne og dermed også gøre det mere
attraktivt at være en del af branchen.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 83: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 23/11-21 om manglen på chauffører, til transportministeren
2488768_0015.png
Side 15 af 16
Herudover har regeringen også foreslået nye nationale tiltag til
netop at sikre ordnende forhold på varebilsområdet. Her kan
nævnes regeringens forslag til ændring af de nationale
varebilsregler, hvor vi foreslår en ophævelse af den såkaldte 11
kg-regel. Forslaget medfører, at alle, der udfører godskørsel for
fremmed regning i varebil over 2.500 kg skal have en tilladelse
– og det er uagtet vægten på den pakken, der transporteres. En
ophævelse af reglen vil være med til både at sikre fair og lige
konkurrence samt ordende forhold i varebilsbranchen, hvilket
er til gavn for både chauffører og branchen som helhed.
Og på taxiområdet indfører vi som nævnt nu, at overenskomst-
kravet også skal gælde for gamle taxitilladelser. Det vil betyde,
at uanset om man som vognmand har en ny eller gammel
tilladelse, så skal man tilbyde sine chauffører vilkår, som mindst
er på niveau med de landsdækkende repræsentative
overenskomster på området. Det synes jeg er et klart signal til
branchen – men også potentielle chauffører – om, at vi mener
det alvorligt. Der skal være ordentlige arbejdsvilkår for de
ansatte.
Afslutning
Jeg vil også gerne opfordre spørgeren eller andre til at komme
med konkrete forslag til løsninger på den her problemstilling.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 83: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 23/11-21 om manglen på chauffører, til transportministeren
Side 16 af 16
Jeg er meget åben over for at se nærmere på de forslag og ideer,
som udvalgets medlemmer måtte have.