Notat
Til
Vedr.
Fra
Transportministeriet, att. Marianne Gyldenløv Laursen
Input til besvarelse af TRU spørgsmål 80 om passagermængder i forskel-
lige kollektive transportsystemer
DTU Management, Transport Divisionen
Vedr passagermængder i forskellige kollektive transportsy-
stemer
Transportministeriet har bedt Transport Divisionen på DTU om at udarbejde et kort
notat om den typiske sammenhæng mellem passagermængder og valg af trans-
portsystem i europæiske byer, der er sammenlignelige med København, herunder
specifikt passagermængder knyttet til letbaneløsninger, samt om en præsentation
af anslåede passagermængder på de letbaneløsninger og BRT-løsninger, der er
foreslået i Hovedstadsområdet i diverse rapporter gennem de seneste 10 år.
Notatet udarbejdes i forbindelse med besvarelse af TRU spørgsmål 80:
”Vil ministeren fremsende et kort notat om typisk sammenhæng mellem passager-
mængder og valg af transportsystem i europæiske byer/opland, der er sammenlig-
nelige med København, idet der tænkes på busser, højklasset transport (BRT), let-
baner og metro/S-tog? Der anmodes desuden om en række repræsentative ek-
sempler på, hvor store passagermængder der er knyttet til letbaneløsninger i euro-
pæiske byer, og om en præsentation af anslåede passagermængder på de letba-
neløsninger og BRT-løsninger, der er foreslået i hovedstadsområdet i diverse rap-
porter gennem de seneste 10 år, herunder de letbanerapporter som er udarbejdet
af DTU for Region Hovedstaden og foreslået af organisationen letbaner.dk?”
21. januar 2022
JBIN/NIPI/OANI
Passagermængder fordelt på modalitet
Transport Divisionen på DTU Management har tidligere udarbejdet en analyse af
passagermængder i kollektiv transport for 48 udvalgte europæiske byområder (Ing-
vardson & Nielsen, 2018a). I artiklen blev der indsamlet data fra 48 europæiske
byer vedr. passagermængder i det kollektive netværk, fordelt på metro, S-tog, let-
bane og busser. For de banebaserede systemer indsamledes yderligere karakteri-
stika om netværket, herunder banelængde, antal linjer samt antal stationer. For
busser var dette ikke muligt for alle byer. Det var ligeledes heller ikke muligt at ind-
samle data specifikt for BRT, da det ofte inkluderes i det samlede passagertal i
CVR-nr. DK 30 06 09 46
DTU Management
Institut for Teknologi, Ledelse og
Økonomi
Transport Divisionen
Bygningstorvet
Bygning 116b
2800 Kgs. Lyngby
Tlf. 45 25 48 00
Dir. 45 25 65 54
Fax 45 93 34 35
www.man.dtu.dk