Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2520518_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
31. januar 2022
2021-3680
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 19. november 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 80:
Vil ministeren fremsende et kort notat om typisk sammenhæng
mellem passagermængder og valg af transportsystem i europæiske
byer/opland, der er sammenlignelige med København, idet der
tænkes på busser, højklasset transport (BRT), letbaner og metro/S-
tog? Der anmodes desuden om en række repræsentative eksempler
på, hvor store passagermængder der er knyttet til letbaneløsninger
i europæiske byer, og om en præsentation af anslåede passager-
mængder på de letbaneløsninger og BRT-løsninger, der er foreslået
i hovedstadsområdet i diverse rapporter gennem de seneste 10 år,
herunder de letbanerapporter som er udarbejdet af DTU for Re-
gion Hovedstaden og foreslået af organisationen letbaner.dk?
Svar:
Ministeriet har bedt Transport Divisionen på DTU om bidrag til at
besvare spørgsmålet. DTU’s notat er vedlagt.
Jeg vil gerne knytte nogle bemærkninger dertil.
I notatet præsenteres indledningsvist en tabeloversigt over antal
påstigere i den kollektive transport pr. indbygger i København og
47 udvalgte europæiske byområder (DTU’s notat, figur 1).
København ligger cirka midt i tabellen. Det indikerer umiddelbart,
at der er rum til at udvikle den kollektive transport i København
yderligere.
Med Infrastrukturplan 2035 har vi også netop lagt sporene for en
række betydelige forbedringer af den kollektive transport i hoved-
stadsområdet. Det er jeg meget tilfreds med.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 80: Spm. om ministeren vil fremsende et kort notat om typisk sammenhæng mellem passagermængder og valg af transportsystem i europæiske byer/opland, der er sammenlignelige med København, idet der tænkes på busser, højklasset transport (BRT), letbaner og metro/S-tog, til transportministeren
2520518_0002.png
Side 2/3
Det er også vigtigt at være opmærksom på, at oversigten ikke med-
tager alle aspekter af det københavnske transportbillede.
Vi er en stolt cykelnation, og i oversigtstabellen for antal påstigere
pr. indbygger er der ikke medtaget, hvor mange cykelture der også
foretages årligt. Cyklen vil for mange københavnere være et første
valg til at transportere sig – også forud for den kollektive transport.
Sådan skal det også gerne blive ved med at være, selvom det altså
kan være med til at reducere antallet af påstigere i busser og tog.
Samtidig ønsker vi, at flere skifter bilen ud med den kollektive
transport. Notatet fra DTU viser netop, at bilejerskabet er lavest i
København sammenlignet med Hamborg, Oslo, Lissabon, Göte-
borg, Stockholm og Zürich. Her ligger kun Amsterdam på samme
niveau – en by der cykelmæssigt nok minder om København, men
som samtidig har et lavere antal påstigere årligt pr. indbygger.
Derudover er metoden afgrænset til at inkludere passagertal for de
systemer, der ligger inden for storbyområdet. For København sva-
rer det til, at passagertal inkluderer metronetværket, S-togsnetvær-
ket og Kystbanen, mens regionaltog til/fra øvrige Sjælland ikke er
inkluderet. Det betyder, at den pendlertrafik ude fra Sjælland, som
blandt andet kan være overflyttet fra bilerne og den lokale trafik,
der vælger at benytte regionaltogene, ikke indgår i opgørelsen.
Generelt bemærker DTU endvidere, at det på trods af en ensartet
metode i opgørelsen af passagertal og karakteristika for de inklude-
rede byområder, i praksis ikke har været muligt at kontrollere for
alle betydende forhold. Eksempelvis blev der kontrolleret for over-
ordnede økonomiske data for byområdet (BNP pr. capita), mens
det ikke var muligt at kontrollere for prisniveauet for henholdsvis
kollektive rejser og private rejser (bil).
DTU’s notat indeholder en oversigt over resultater for analyser af
udvalgte letbane- og BRT-projekter i hovedstadsområdet siden
2010. Her bemærker DTU, at rapporterne er udarbejdet under for-
skellige forudsætninger, og derfor ikke umiddelbart kan sammen-
lignes direkte. Der kan eksempelvis være forskelle imellem, hvor-
dan det kollektive netværk ser ud i basis-situationen, der sammen-
lignes med.
Vi skal som sagt udvikle den kollektive transport yderligere – også i
hovedstadsområdet. Derfor er jeg meget glad for den brede aftale
om Infrastrukturplan 2035, hvor vi netop har afsat midler til at
styrke den kollektive transport.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 80: Spm. om ministeren vil fremsende et kort notat om typisk sammenhæng mellem passagermængder og valg af transportsystem i europæiske byer/opland, der er sammenlignelige med København, idet der tænkes på busser, højklasset transport (BRT), letbaner og metro/S-tog, til transportministeren
2520518_0003.png
Side 3/3
Det er også vigtigt, at den kollektive transport fastholder brugerne
og fokuserer på tilfredsheden med den kollektive trafik, som Passa-
gerpulsen belyser i deres rapport
Danskerne og kollektiv transport
2021.
I rapporten konkluderes det blandt andet, at tilfredsheden
med den kollektive transport er stigende for de unge brugere. Det
er yderst positivt, at der er en stigning hos netop de unge, som jo er
fremtidens brugere af både det eksisterende system og de mange
nye projekter, vi har sat i gang.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht