Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
20. december 2021
2021-3680
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 19. november stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Henning Hyldested EL.
Spørgsmål nr. 79:
Vil ministeren give en vurdering af det samfundsøkonomiske tab,
hvis det antages, at tidligere brugere af kollektiv trafik nu kører i
bil i stedet, og dermed øger kødannelser på vejnettet? Vurderin-
gen bedes tage afsæt i Trafikministeriets nyhed om, at passager-
tallet er faldet 10-15 pct., jf. nyheden ”Den kollektive trafik savner
hver 10. passager” fra 29. september 2021 (www.trm.dk/nyhe-
der/2021/den-kollektive-trafik-savner-hver-10-passager/), og
den bedes især fokusere på hovedstadsområdet, hvor det samlede
antal kollektive passagerer i 2019 var ca. 400 mio. (eksklusive re-
gionalbanerne) fordelt med 215 mio. passagerer hos Movia, 79
mio. passagerer i metroen og 112 mio. passagerer med S-toget,
hvilket vil sige, at et fald i passagertallet på 10-15 pct. medfører
op til 60 mio. flere bilkørsler på vejnettet i Region Hovedstaden,
hvilket svarer til 270.000 flere biler dagligt på vejnettet i Region
Hovedstaden. Beregningen af det samfundsøkonomiske tab kan
f.eks. baseres på, at hhv. 50 pct., 75 pct. og 100 pct. af de tidligere
kollektive brugere nu kører i egen bil.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som oplyser føl-
gende:
”Det er umiddelbart ikke muligt at vurdere den samfundsøkonomi-
ske betydning af en overflytning af 10-15 pct. kollektive ture til bil-
transport uden at vide mere konkret, hvor og hvornår disse bilture
skulle foregå. Der er f.eks. strækninger og tidspunkter, hvor mere
trafik har relativt stor betydning for trængsel, og omvendt stræk-
ninger og tidspunkter, hvor øget trafik ikke har betydning for
trængsel.