Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2501740_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
15. december 2021
2021-3652
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 18. november 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 77
Vil ministeren redegøre for problematikken med ubalance i DSB-
toges ankomsttider til Ålborg og videre afgange med lokalbaner til
andre dele af Nordjylland? Og vil ministeren sørge for, at kørepla-
nerne indrettes, så det bliver muligt at nå videre togafgange inden
for rimelig tid?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB og Nordjyske Jernbaner, som
har ansvaret for tilrettelæggelsen af køreplaner ift. korrespondan-
cetider på Aalborg Station. DSB oplyser følgende:
”DSB forsøger så vidt muligt at opfylde alle ønsker til køreplaner og
skiftemuligheder til lokalbaner – herunder til Nordjyske Jernba-
ners trafik i Nordjylland. Desværre er det ikke muligt at sikre lige
gode skifteforbindelser i alle tilfælde.
DSB har i den nuværende køreplan to tog i timen med ankomst i
Aalborg: IC-toget København/Aarhus-Aalborg, som har ankomst i
Aalborg i minuttal 50, og Lyntoget København/Aarhus-Aalborg,
som har ankomst i Aalborg i minuttal 06. Fra Aalborg afgår der Re-
gionaltog mod hhv. Frederikshavn og Hirtshals i henholdsvis mi-
nuttal 14 og 44, jf. Rejseplanen. Disse tog køres af Nordjyske Jern-
baner, som også fastlægger køreplanen for regionaltogene i Nord-
jylland.
I hverdagene er skiftetiden fra DSB-tog til NJ-tog i Aalborg mellem
8 og 54 minutter mod Hjørring og videre mod Frederikshavn hhv.
Hirtshals, afhængig af rejsens udgangspunkt og destination. Der er
ikke forskel på dagtimer og ydertimer i hverdagene.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om ministeren vil redegøre for problematikken med ubalance i DSB-toges ankomsttider til Ålborg og videre afgange med lokalbaner til andre dele af Nordjylland, til transportministeren
2501740_0002.png
Side 2/2
I weekenden er skiftetiden i dagtimerne mellem 8 og 51 minutter
mod Hjørring og videre mod Frederikshavn hhv. Hirtshals af-
hængig af rejsens udgangspunkt og destination. I ydertimerne er
der kun forbindelse én gang i timen mellem IC og Regionaltog mod
Hjørring/Frederikshavn. Her er skiftetiden 24 minutter.
DSB’s IC- og Lyntog kører i bestemte tidssystemer, som skal hænge
sammen i det samlede landssystem, hvor vi udnytter vores tog
bedst muligt, tager højde for begrænsninger i pladsen på skinnerne
og sikrer samspillet med øvrige afgange og trafikselskaber i hele
landet. En ændring af ankomsttiderne i Aalborg, vil derfor have
konsekvenser for køretider og skifteforbindelser andre steder i lan-
det og til ulempe for andre kunder i fjern- og regionaltrafikken.
Forud for et køreplanskifte fremsender DSB skitser til køreplanen
til de lokale trafikselskaber. Det giver de lokale trafikselskaber mu-
lighed for bl.a. at gennemgå skifteforbindelser i lokalområdet.
Der er desuden ikke planlagt større ændringer i den kommende kø-
replan K22.”
Nordjyske Jernbaner oplyser følgende:
”I Nordjylland udarbejder vi køreplanen i samarbejde med Regio-
nen, NT og DSB. Vi kører i et sammenhængende system i hele
Vendsyssel med reel halvtimesdrift og ikke ”bare” 2 tog i timen.
Det giver udfordringer og prioriteringer når vores (Regionens) sy-
stem møder et system, hvor der godt nok ankommer 2 tog i timen,
men med hhv. 16 og 44 minutters mellemrum. Det nuværende sy-
stem og dermed korrespondancer er fastlagt ud fra størst mulig
hensyn til passagerstrømme og dermed kundetilfredshed.”
På baggrund af DSB og Nordjyske Jernbaners bidrag noterer jeg
mig, at begge togoperatører har et stort fokus på at udarbejde en
køreplan, der tilgodeser flest mulige passagerer.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht