Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2489977_0001.png
30. november 2021
J.nr. 2021 - 8647
Til Folketinget
Transportudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 69 af 8. november 2021 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Niels Flemming Hansen (KF).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 69: Spm. om ministeren kan bekræfte, at en diesellastbil på 8 ton totalvægt uden partikelfilter koster 3.200 kr. om året i afgift, mens en diesellastbil på 3,5 ton totalvægt med partikelfilter, som kører længere på literen, koster 14.000 kr. om året i afgift? Og i så fald hvad er ministerens holdning til, at en vognmand pålægges en større afgift ved at eje en mere miljørigtig lastbil, til skatteministeren
2489977_0002.png
Spørgsmål
Kan ministeren bekræfte, at en diesellastbil på 8 ton totalvægt uden partikelfilter koster
3.200 kr. om året i afgift, mens en diesellastbil på 3,5 ton totalvægt med partikelfilter,
som kører længere på literen, koster 14.000 kr. om året i afgift? Og i så fald hvad er
ministerens holdning til, at en vognmand pålægges en større afgift ved at eje en mere
miljørigtig lastbil?
Svar
Det skal indledningsvist bemærkes, at et køretøj kun betragtes som en lastbil, såfremt to-
talvægten er over 3.500 kg, mens der ellers er tale om en varebil. Det lægges derfor til
grund, at den af spørger omtalte diesellastbil på 3,5 ton totalvægt med partikelfilter reelt
identificeres som en varebil i afgiftsmæssig sammenhæng.
For lastbiler betales der en årlig vægt- og udligningsafgift. Det fremgår af vægtafgiftslo-
ven, at en dieseldreven lastbil med højst to aksler med en totalvægt mellem 7.001-8.000
kg betaler 2.052 kr. i vægtafgift samt 1.150 kr. i udligningsafgift, hvilket samlet giver 3.202
kr. i afgifter om året.
Varebiler, der er registreret første gang efter den 18. marts 2009, betaler ejerafgift efter
brændstofforbrugsafgiftsloven. Ejerafgiften er for nye biler differentieret efter gram CO
2
udledt pr. kilometer. Det er muligt, at en dieselvarebil med en totalvægt på 3.500 kg sam-
let skal betale en årlig ejer- og udligningsafgift på 14.000 kr., hvilket dog afhænger af bi-
lens CO
2
-udledning. Såfremt en dieselvarebil betaler en årlig afgift på over 14.000 kr., vil
det indebære en CO
2
-udledning på mindst 290 gram CO
2
pr. km, svarende til en brænd-
stofeffektivitet på ca. 9-10 km/l.
Afgifterne på lastbiler er således lavere end afgifterne på varebiler, hvilket bl.a. skyldes
hensynet til erhverv. Afgifter på varebiler skal dog også ses i sammenhæng med afgifterne
på personbiler, da varebiler i en række tilfælde er nære substitutter. Derudover skal den
lavere udligningsafgift ses i lyset af, at der for lastbiler ikke vurderes at være samme ben-
zindrevne alternativer, som der er for varebiler.
For dieseldrevene varebiler uden godkendt partikelfilter betales der desuden et tillæg på
1.000 kr. årligt. Der er intet tillæg for partikeludslip for diesellastbiler med en totalvægt
over 3.500 kg, hvorfor der ikke er nogen afgiftsmæssig forskel på lastbiler med og uden
partikelfilter. Det skal bl.a. ses i lyset af, at de dansk indregistrerede lastbiler er i konkur-
rence med udenlandske lastbiler. Såfremt danske diesellastbiler skulle betale afgift for
manglende partikelfilter, vil det forværre deres konkurrenceevne. Indførelsen af en tilsva-
rende afgift, der også gælder for udenlandske lastbiler i Danmark, vurderes at indebære
betydelige administrative og kontrolmæssige omkostninger.
Endeligt bemærkes det, at aftalepartierne bag
Aftale om grøn omstilling af vejtransporten
blev
enige om, at Danmark fra 2025 træder ud af samarbejdet om eurovignetten (vejbenyttel-
sesafgiften) mhp. at indføre en CO
2
-differentieret kilometerbaseret vejafgift for lastbiler.
Afgifter på lastbiler er i dag fastsat betydeligt under de samfundsøkonomiske
Side 2 af 3
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 69: Spm. om ministeren kan bekræfte, at en diesellastbil på 8 ton totalvægt uden partikelfilter koster 3.200 kr. om året i afgift, mens en diesellastbil på 3,5 ton totalvægt med partikelfilter, som kører længere på literen, koster 14.000 kr. om året i afgift? Og i så fald hvad er ministerens holdning til, at en vognmand pålægges en større afgift ved at eje en mere miljørigtig lastbil, til skatteministeren
2489977_0003.png
omkostninger, som opstår gennem lastbilernes slid på infrastrukturen, ulykker, støj, luft-
forurening, bidrag til trængsel og udledning af CO
2
. Derved vil der være væsentlige sam-
fundsøkonomiske fordele ved at indføre en kilometerbaseret vejafgift for lastbiler. Den
nye afgift vil således være målrettet lastbilernes CO
2
-udledning, og mere miljørigtige last-
biler vil tilgodeses afgiftsmæssigt.
Side 3 af 3