Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2529624_0001.png
BILAG 2
Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 68
Offentligt
Tabel: Oversigt over årligt forbrug og videreførsler 2013-2020 samt forventet forbrug 2021-2025 for konti med midler fra § 28.11.15.10. Pulje til
takstnedsættelser 2013-2025 (mio. kr., løbende priser)
Forbrug
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
Opsparing
primo 2021
28.53.01.10.45. Takstnedsættelser uden
for myldretiden i
lokaltrafikken
2021
Forventet forbrug
2022
2023
2024
2025
Bemærkninger
Bevilling
99,5
261,6
236,1
305,8
314,6
330,3
325,1
342,2
341,9
346,8
346,8
346,8
346,8 I 2013 er der tilbageført mindreforbrug på 200 mio. kr. til
§ 28.11.15.20., jf akt. 41 af 19. december 2013.
Forbrug/forventet forbrug
81,5
112,2
175,0
214,3
239,9
259,9
298,6
180,0
245,0
298,6
346,8
346,8
346,8
Videreførsel
18,0
149,4
61,1
91,5
74,7
70,4
26,5
162,2
653,7
28.53.04.20.46. Ungdomskort
Bevilling
163,4
306,9
308,5
316,4
318,5
319,5
322,7
275,4
278,1
281,9
281,9
281,9
281,9 Denne række viser den samlede bevilling, hvori der også
indgår bevilling fra § 28.11.15.20. Pulje til investeringer til
forbedringer af den kollektive trafik og fra § 28.11.17.10.
Reserve til initiativer inden for kollektiv trafik.
Forbrug/forventet forbrug
101,7
338,5
251,4
252,0
288,3
240,6
249,8
215,4
183,2
216,2
281,9
281,9
281,9
Videreførsel
61,7
-31,6
57,1
64,4
30,2
78,9
72,9
60,0
393,5
28.53.02.30.46. Pulje til forbedringer af
kollektiv trafik i
yderområder
Bevilling
51,0
57,9
58,5
14,2
43,0
26,8
-5,9
-5,7
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0 Bevilling i 2018 er finansieret fra § 28.11.15.20. Pulje til
investeringer i forbedringer af den kollektive trafik.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om ministeren vil give en status for det årlige forbrug og årlige uforbrugte midler på de forskellige elementer, der indgår i takstdelen af “Bedre & Billigere-aftalen, fra 2012 til nu og forventet forbrugte og uforbrugte midler til og med 2025, herunder i hvilket omfang uforbrugte midler er blevet genbrugt, til transportministeren
2529624_0002.png
Forbrug/forventet forbrug
48,8
26,4
33,1
17,7
30,7
12,2
-5,9
-5,7
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Videreførsel
2,2
31,5
25,4
-3,5
12,3
14,6
0,0
0,0
82,5
I 2013 er der bortfaldet 6,4 mio. kr. som følge af
annullerede tilsagn, hvilket blev tilbageført til §
28.11.15.10. Pulje til takstnedsættelser i 2018 på FL15.
28.53.03.10.45. Rabatter til
passagergrupper på
fjernbusruterne
Bevilling
21,3
24,1
26,1
33,3
26,5
26,8
27,1
5,0
5,0
5,1
5,1
5,1
5,1 Denne række viser den samlede bevilling, der kun delvist
er finansieret af § 28.11.15.10. Pulje til takstnedsættelser,
fordi der oprindeligt var afsat midler på kontoen.
Forbrug/forventet forbrug
16,4
19,9
23,7
29,0
15,9
13,9
1,6
0,6
2,5
4,0
5,1
5,1
5,1
Videreførsel
0,0
0,0
2,4
4,3
10,6
12,9
25,5
4,4
60,2
Før 2015 var bevillingstypen "Anden bevilling", og
videreførslerne starter derfor først fra 2015.
19.82.02.10.46. Udvidelse af
modtagerkredsen for
ungdomskortet
Bevilling
0,0
16,5
35,0
36,2
37,3
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0 Denne række viser den andel af den samlede bevilling på
kontoen, der er finansieret af § 28.11.15.10. Pulje til
takstnedsættelser.
Forbrug/forventet forbrug
0,0
6,7
15,6
20,1
16,7
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0 Det årlige forbrug af bevillingen fra § 28.11.15.10. Pulje til
takstnedsættelser er estimeret ved en opgørelse af
udvidelsen af ordningen, dvs. antallet af personer, som
ikke får SU, men som har Ungdomskort i perioden, og de
tilhørende udgifter i form af refusion.
Videreførsel
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Bevillingen er en lovbunden bevilling, hvorfor der ikke
videreføres midler.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om ministeren vil give en status for det årlige forbrug og årlige uforbrugte midler på de forskellige elementer, der indgår i takstdelen af “Bedre & Billigere-aftalen, fra 2012 til nu og forventet forbrugte og uforbrugte midler til og med 2025, herunder i hvilket omfang uforbrugte midler er blevet genbrugt, til transportministeren
2529624_0003.png
28.63.01.32.22. Forberedelse af
anlægsprojekter,
Kollektiv trafik
Bevilling
0,0
0,0
0,0
1,9
0,2
0,0
6,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0 Undersøgelserne blev tilført 0,3 mio. kr. i 2016 fra andre
undersøgelser på § 28.63.01.32. Derfor er bevillingen
højere end udmøntningen fra § 28.11.15.10. Pulje til
takstnedsættelser.
Forbrug/forventet forbrug
0,0
0,0
0,0
1,4
0,6
0,0
0,9
2,8
2,3
0,0
0,0
0,0
0,0
Videreførsel
0,0
0,0
0,0
0,5
-0,4
0,0
5,1
-2,8
2,4
De resterende udisponerede videreførsel vedrører
undersøgelsen af ny station ved Kalundborg Øst.
28.63.08.40.51. Aftaler om kollektiv trafik
(En ny station ved
Kalundborg Øst, Laurbjerg
St. og Stilling St.)
Bevilling
0,0
0,0
0,0
0,0
2,2
16,7
4,5
2,1
2,2
13,1
0,5
0,0
0,0 Der er foretaget afløbsændringer siden udmøntning fra §
28.11.15.10. Pulje til takstnedsættelser.
Forbrug/forventet forbrug
0,0
0,0
0,0
0,0
0,7
17,3
3,9
1,1
3,9
12,0
0,1
0,0
0,0
Videreførsel
0,0
0,0
0,0
0,0
1,5
-0,6
0,6
1,0
2,5
Den resterende udisponerede videreførsel vedrører
Laurbjerg St., hvilket bortfalder på bevillingsafregningen
2021.
28.11.71.45.22. Analyse: Mulighed for
bedre og billigere
kollektiv trafik i
yderområderne
Bevilling
0,0
0,0
0,0
0,5
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om ministeren vil give en status for det årlige forbrug og årlige uforbrugte midler på de forskellige elementer, der indgår i takstdelen af “Bedre & Billigere-aftalen, fra 2012 til nu og forventet forbrugte og uforbrugte midler til og med 2025, herunder i hvilket omfang uforbrugte midler er blevet genbrugt, til transportministeren
2529624_0004.png
Forbrug/forventet forbrug
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,5
0,0
0,0
Videreførsel
0,0
0,0
0,0
0,5
0,0
-0,5
0,0
0,0
0,0
28.11.35.30.46. Reservation til trinbræt i
Thorsager
Bevilling
0,0
0,0
0,0
8,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Forbrug/forventet forbrug
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
8,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Videreførsel
0,0
0,0
0,0
8,1
0,0
-8,1
0,0
0,0
0,0
28.63.02.75.51. Pulje til forbedring af
tilgængeligheden på
Banedanmarks stationer
Bevilling
0,0
0,0
0,0
29,3
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Forbrug/forventet forbrug
0,0
0,0
0,0
0,0
1,5
3,7
0,4
8,2
4,2
3,2
8,2
0,0
0,0
Videreførsel
0,0
0,0
0,0
29,3
-1,5
-3,7
-0,4
-8,2
15,6
Der forventes ingen udisponeret videreførsel.
28.53.01.50.45. Kompensationsordning
sfa. Takst Sjælland reform
Bevilling
0,0
0,0
0,0
0,0
7,5
19,2
15,4
5,0
5,0
0,0
0,0
0,0
0,0 Bevillingen i 2017 på 7,5 mio. kr. er udmøntet fra §
28.11.15.20. Pulje til takstnedsættelser, jf. akt. 139 af 6.
september 2017
Forbrug/forventet forbrug
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,5
1,1
1,4
0,4
0,0
0,0
0,0
0,0
Videreførsel
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
18,7
14,3
3,6
36,6
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om ministeren vil give en status for det årlige forbrug og årlige uforbrugte midler på de forskellige elementer, der indgår i takstdelen af “Bedre & Billigere-aftalen, fra 2012 til nu og forventet forbrugte og uforbrugte midler til og med 2025, herunder i hvilket omfang uforbrugte midler er blevet genbrugt, til transportministeren
2529624_0005.png
28.53.01.60.45. Kompensationsordning
sfa. Takst Vest reform
Bevilling
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
5,0
5,1
5,1
5,2
0,0
0,0
0,0
Forbrug/forventet forbrug
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,9
0,9
1,5
1,5
0,0
0,0
0,0
Videreførsel
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
4,1
4,2
8,3
28.53.02.40.46. Tilskud til Passagerpulsen
Bevilling
0,0
6,0
6,1
6,1
6,1
6,2
6,5
6,5
6,5
6,6
6,6
0,0
0,00 Bevillingen er kun delvist finansieret af § 28.11.15.20.
Pulje til takstnedsættelser. Før 2019 følger bevillingen af
Aftale mellem den daværende SR-regering, Dansk
Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten om
metro, letbane, nærbane og cykler af juni 2014. Fra 2020
og frem følger bevilling af Aftale om udmøntning af
reserve til initiativer inden for kollektiv trafik af 2. april
2020.
Forbrug/forventet forbrug
0,0
3,9
6,4
6,4
6,6
6,7
6,4
6,4
6,5
6,6
6,6
0,0
0,0
Videreførsel
0,0
2,1
-0,3
-0,3
-0,5
-0,5
0,1
0,1
0,7
28.52.01.10.46. Udvikling af de danske
stationer
Bevilling
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
3,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Forbrug/forventet forbrug
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
3,0
0,0
0,0
0,0
Videreførsel
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
3,0
0,0
3,0
Der forventes ingen udisponeret videreførsel.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om ministeren vil give en status for det årlige forbrug og årlige uforbrugte midler på de forskellige elementer, der indgår i takstdelen af “Bedre & Billigere-aftalen, fra 2012 til nu og forventet forbrugte og uforbrugte midler til og med 2025, herunder i hvilket omfang uforbrugte midler er blevet genbrugt, til transportministeren
2529624_0006.png
28.11.71.42.22. Odense Letbane, etape 2
(Vollsmose),
forberedende arbejder
Bevilling
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
15,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Forbrug/forventet forbrug
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
9,2
5,8
0,0
0,0
0,0
0,0
Videreførsel
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
15,0
-9,2
5,8
Der forventes ingen udisponeret videreførsel.
28.63.02.78.51. Perronforlængelser,
Haslev og Herfølge
stationer - anlægsprojekt
Bevilling
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
16,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Forbrug/forventet forbrug
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,1
1,1
5,6
9,1
0,0
0,0
Videreførsel
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
16,0
-0,1
15,9
Der forventet ingen udisponeret videreførsel. Difference
mellem opsparing primo 2021 og forventet forbrug 2022-
2024 skyldes afrundinger.
28.11.71.43.22. Off-peak analyse
Bevilling
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
2,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Forbrug
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
1,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Videreførsel
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
2,0
-1,0
1,0
Analysen er afsluttet, og den resterende videreførsel på
1,0 mio. kr. bortfalder på bevillingsafregningen for 2021.
m
Note: Afvigelser mellem opsparing primo 2021 og videreførsler i perioden 2013-2020 skyldes afrundinger.