Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2626047_0001.png
22. september 2022
J.nr. 2022 - 9134
Til Folketinget
Transportudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 662 af 6. september 2022 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Niels Flemming Hansen (KF).
Jeppe Bruus
/ Mette Kildegaard Graversen
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 662: Spm. om, hvad ministeren mener om, at brancheorganisationen Dansk Transport og Logistik forudser, at vognmænd – der bliver hårdt presset af kilometerafgiften på CO2, der træder i kraft i 2025 – ikke har råd til at købe el-lastvogne, til skatteministeren
2626047_0002.png
Spørgsmål
Hvad mener ministeren om, at brancheorganisationen ”Dansk Transport og Logistik”
forudser, at vognmænd
der bliver hårdt presset af kilometerafgiften på CO
2
, der træder
i kraft i 2025
ikke har råd til at købe el-lastvogne? Og mener ministeren, at det kan
medføre, at transportbranchen ikke når de ønskede CO
2
-besparelser?
Svar
Regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten indgik den 24. juni
2022 aftale om
Kilometerbaseret vejafgift for lastbiler.
Aftalen følger op på
Aftale om Grøn omstil-
ling af vejtransport
fra december 2020.
Aftalen indebærer, at lastbiler fremover skal betale afgift efter, hvor langt de kører, og
hvor meget CO
2
de udleder. Derved vil grønne lastbiler, såsom fx el-lastbiler, skulle be-
tale mindst i afgift. Aftalen skønnes at indebære en samlet CO
2
-reduktion på ca. 0,3 mio.
ton i 2025 og 0,4 mio. ton i 2030.
Den kilometerbaserede vejafgift træder i kraft i 2025, så vognmændene har tid til at om-
stille sig. Det er korrekt, at udbuddet af grønne lastbiler i dag er begrænset, og at de er dy-
rere end tilsvarende konventionelle lastbiler. Det må dog forventes, at dette vil ændre sig
frem mod 2025 i takt med efterspørgslen stiger, bl.a. på grund af EU-reguleringen.
I Energistyrelsens seneste Klimastatus- og fremskrivning fra 2022 er der fx en øget for-
ventning til elektrificering af vejtransporten, herunder lastbiler, i forhold til fremskrivnin-
gen fra 2021. Dette skal bl.a. ses i lyset af, at køretøjsproducenterne forventes at skærpe
indsatsen hen mod flere elektriske køretøjer, som led i opfyldelsen af de europæiske CO
2
-
forordninger, der stiller krav til reduktionen i udledningerne fra nye lastbiler.
Det er således forsat regeringens forventning, at vejafgiften vil medføre CO
2
-reduktioner
i transportsektoren.
Side 2 af 2