Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
16. september 2022
2022-5001
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 31. august 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Mogens Jensen (S).
Spørgsmål nr. 655:
Vil ministeren kommentere henvendelsen fra Tommy O. Jensen og
Jørgen Gade om at styrke togtrafikken til og fra Midt- og Vestjyl-
land jf. TRU alm. del – bilag 369? og hvad agter ministeren at gøre
for at styrke togtrafikken til og fra Vestjylland?
Svar:
Med regeringens udspil ”Danmark fremad” forud for forhandlin-
gerne om aftalen om Infrastrukturplan 2035 mellem regeringen
(Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folke-
parti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti,
Liberal Alliance, Alternativet og Kristendemokraterne satte rege-
ringen fokus på hurtigere og flere tog på tværs af landet og regio-
nerne. Det har således været og er fortsat en prioritet, at sikre gode
togforbindelser, da det er vigtigt for sammenhængskraften i Dan-
mark. Jeg har derfor også stor forståelse for ønskerne om at få for-
bedret betjeningen på den skrå bane mellem Vejle og Struer samt
Thybanen.
Med aftalen om Infrastrukturplan 2035, som hviler på et bredt
flertal i Folketinget, blev der besluttet en række store infrastruktur-
projekter, som også forbedrer rejsetiden fra København til byer på
den skrå bane og Thybanen. Med de nye og allerede igangværende
projekter forventes rejsetiden at blive knap en halv time kortere
mellem København og eksempelvis Struer.
Ønskerne om en direkte forbindelse mellem København og den
skrå bane er også afspejlet i aftalen om Infrastrukturplan 2035,
idet det fremgår:
”Parterne er desuden enige om at gennemføre en
undersøgelse af mulighederne for, hvorledes batteritog kan bru-
ges i landsdelstrafikken og dermed muliggøre en fastholdelse af
en direkte togforbindelse mellem København, Herning og Struer.”