Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2626730_0001.png
Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 1215
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
5. september 2022
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Sagsbeh: Simon Holmelund Lange
Sagsnr.: 2022-0030-7918
Dok.:
2547294
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 1215 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1215 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 10. august 2022. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Mattias Tesfaye
/
Niklas V. Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 654: MFU spm. om ministeren vil arbejde for en fast-track ordning eller arbejde for at ophæve grænsekontrollen, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1215 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for, om der er noget til hinder for, at
pendlere - ligesom under corona - udstyres med et kort til hurti-
gere passage over grænsen?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
forudsætter, at et sådant kort vil være udstedt af en
kompetent myndighed i en sådan form og kvalitet, at det ikke
uden videre kan forfalskes, samt at kortet ikke fritager dets in-
dehaver fuldstændigt fra at blive udtaget til stikprøvevis kontrol,
men at kortets formål alene vil være at synliggøre over for poli-
tipersonalet på grænsen, at kortindehaveren jævnligt pendler
over grænsen mellem hhv. Danmark og Tyskland og/eller Dan-
mark og Sverige, således at politiet kan tilpasse sin kontrol der-
efter.
Til brug for besvarelsen har Rigspolitiet indhentet udtalelser fra
Syd- og Sønderjyllands Politi og Københavns Politi, da langt
størstedelen af de pendlere, der dagligt krydser grænsen til Dan-
mark, gør dette i disse to politikredse. Rigspolitiet har alene an-
modet politikredsene om at forholde sig til, hvorvidt der kan
være noget politioperativt til hinder for, at pendlere udstyres
med et pendlerkort til hurtigere passage over grænsen, samt
hvorvidt kortet kan have en effekt for dets indehaver på den ven-
tetid, der kan opstå i forbindelse med grænsepassage, herunder
som følge af de lokale trafikale og geografiske forhold.
Syd- og Sønderjyllands Politi har oplyst, at det er politikredsens
vurdering, at der ikke er noget politioperativt til hinder for, at
pendlere over den dansk/tyske grænse udstyres med et "pendler-
kort", der f.eks. tydeligt kan ses i deres bilers forrude under pas-
sage af grænsen.
Det er dog Syd- og Sønderjyllands Politis vurdering, at et sådant
"pendlerkort" ikke vil have en effekt ved grænsepassage, idet
pendlere kører i samme vognbaner som de øvrige trafikanter.
Trafikken på den dansk-tyske grænse giver sædvanligvis ikke
anledning til kødannelse i hverdagene, selv om der dog kan op-
stå kødannelse i ferieperioder og i weekender, hvor lørdag ty-
pisk er skiftedag i sommerhuse. Etableringen af en ordning med
udstedelsen af ”pendlerkort” skønnes derfor som udgangspunkt
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 654: MFU spm. om ministeren vil arbejde for en fast-track ordning eller arbejde for at ophæve grænsekontrollen, til justitsministeren
ikke at have en reel nyttevirkning uden for disse afgrænsede
tidsperioder.
Københavns Politi har oplyst, at det er politikredsens opfattelse,
at der politioperativt ikke er noget til hinder for, at der etableres
en ordning med kort til pendlere, som skal passere den dansk-
svenske grænse på Øresundsbroen.
For så vidt angår personer, der passerer den dansk-svenske
grænse med tog, er det Københavns Politis vurdering, at et tog
i tilfælde af en fuldstændig grænsekontrol
ikke vil kunne
fortsætte fra Kastrup Lufthavn, før alle rejsende er kontrolleret,
hvorfor udstedelsen af ”pendlerkort” til faste pendlere skønnes
at ville få en begrænset praktisk betydning for denne gruppe af
rejsende. I det tilfælde, hvor togrejsende skal stige af i Kastrup
Lufthavn, kan det foreslåede tiltag ganske vist få en vis betyd-
ning, da de rejsende, som er færdigkontrolleret, vil kunne for-
lade perronen uden at vente på, at alle bliver kontrolleret fær-
digt. Den eventuelle tidsbesparelse vurderes dog at blive beske-
den.
For så vidt angår den kørende trafik, er det Københavns Politis
vurdering, at det
henset til den fysiske indretning på Øresunds-
broen
ikke er praktisk muligt at etablere en grænsekontrol,
hvor rejsende fordeles til forskellige køer for henholdsvis pend-
lere og øvrige rejsende. Årsagen hertil er, at fremgangsmåden
forudsætter, at rejsende vil skulle placere sig i særskilte vogn-
baner allerede på vej mod grænseovergangen og dernæst køre
frem til rette kontrolsted. Det vurderes ikke at være praktisk mu-
ligt at føre den kørende trafik på broen frem til kontrol i to vogn-
baner.
Rigspolitiet skal hertil bemærke, at artikel 10 i Schengengræn-
sekodeksen angiver retningslinjerne for oprettelsen af og skilt-
ningen for særlige baner på grænseovergangsstederne, hvilket
skønnes at udelukke muligheden for at udskille pendlere fra den
øvrige trafik. Sammenfattende er det derfor Rigspolitiets vurde-
ring, at indførelsen af et ”pendlerkort” vil have en meget be-
grænset indvirkning på nedbringelsen af den ventetid, der kan
opstå i forbindelse med passage af grænserne til både Tyskland
og Sverige.”
Side 3/3