Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
7. september 2022
2022-4819
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 22. august 2022 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rasmus Helveg Petersen
(RV).
Spørgsmål nr. 633:
Vil ministeren oplyse, hvilke projekter i ”Infrastrukturplan 2035”
ministeren vurderer har direkte eller indirekte indvirkning på ud-
bygning af vedvarende energi, som f.eks. en ordentlig forbindelse
til Esbjerg Havn, der forventes at blive udskibningshavn for mange
havvindmøller, jf. artiklen ”Borgmester og havn presser på for at
redde vindjob i Esbjerg: Grøn omstilling kræver tidssvarende infra-
struktur” fra Jydske Vestkysten den 15. marts 2021
(https://jv.dk/artikel/borgmester-og-havn-presser-p%C3%A5-for-
at-redde-vindjob-i-esbjerg-gr%C3%B8n-omstilling-kr%C3%A6ver-
tidssvarende-infrastruktur)?
Svar:
Med Aftale om Infrastrukturplan 2035 er der generelt et stort fo-
kus på at sikre fremkommelighed, herunder i særdeleshed også
fremkommelighed for erhvervslivets transporter. ”Direkte eller in-
direkte indvirkning på udbygning af vedvarende energi” kan dog
forstås på flere måder, og spørgsmålet må konkretiseres yderligere,
hvis der skal udarbejdes en egentlig projektliste.
For så vidt angår Esbjerg Havn, har Vejdirektoratet oplyst føl-
gende, som jeg kan henholde mig til:
”Der udskibes i dag et betydeligt antal vindmøllekomponenter fra
eksempelvis Esbjerg Havn, og dimensionerne på disse vokser lø-
bende. Transporter af elementer med højde og bredde på op til 10-
12 meter og mange hundrede tons i vægt på 2-sporede veje, som
samlet har en vejbredde på 6-8 meter, giver udfordringer for veje,
trafikanter og naboer.