Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2620637_0001.png
Notat
Rettighedshavere på/langs Øresundsmotorvejen
Øresundsmotorvejen ejes og drives af A/S Øresund. Øresundsmotorvejen blev oprindeligt ud-
ført med to spor i hver retning, men er forberedt til tre spor i hver retning. Med aftale om Infra-
strukturplan 2035 af 28. juni 2021 er der afsat 15 mio. kr. til miljøkonsekvensvurdering af en ud-
videlse af Øresundsmotorvejen og andre tiltag til forbedring af fremkommeligheden på Øre-
sundsmotorvejen, som pt. udføres af Sund & Bælt A/S.
Nedenfor redegøres overordnet for naboforhold og rettighedshavere langs Øresundsmotorvejen
set i forhold til den foreslåede udvidelse af motorvejen. Da motorvejen er forberedt til tre spor i
hver retning, vil udvidelsen, for en stor dels vedkommende, kunne etableres uden inddragelse
af naboarealer. For at kunne gennemføre projektet, vil det dog være nødvendigt at udpege mid-
lertidige arbejdspladsarealer til brug for anlægsarbejdet. Disse arealer vil ikke nødvendigvis
være nærmeste nabo til motorvejen.
Det skal nævnes, at der inden for projektområdet er ledningsejere, som vil blive berørt af projek-
tet, da deres ledninger kan være i konflikt med de nye anlæg. Antallet af ledningsejere, som på-
virkes, graden af påvirkningen og de pågældende ledningers beskyttelsesstatus vil blive klarlagt
i forbindelse med miljøkonsekvensvurderingen.
Overordnet beskrivelse af naboforhold og rettighedshavere langs Øresundsmotorvejen:
Københavns Kommune, Vest (fra Amagermotorvejen til tilslutningsanlægget ved Ørestad):
Den vestlige del af Øresundsmotorvejen fra tilkoblingen til Amagermotorvejen, som ejes af Vej-
direktoratet, frem til tilslutningsanlægget ved Ørestad er beliggende i et åbent naturområde,
som er ejet af Naturstyrelsen. Længst mod vest grænser projektområdet op til arealer langs Se-
linevej, der er ejet af Københavns Kommune.
Københavns Kommune, Øst (fra tilslutningsanlægget ved Ørestad til Oliefabriksvej):
Fra Ørestad skifter arealerne omkring motorvejen karakter. Mens hele motorvejens nordlige
side her grænser op til Øresundsbanen, der er ejet af A/S Øresund, så er de sydlige arealer en
kombination af erhvervs- og udviklingsejendomme frem til Ørestads østlige kanal. Øst for kana-
len ejer Københavns Kommune de nærmeste arealer syd for motorvejen. Arealerne anvendes
til kolonihaver og strækker sig frem til Oliefabriksvej.
Tårnby Kommune, Vest (fra Oliefabriksvej til Amager Landevej):
På strækningen fra Oliefabriksvej og frem til Amager Landevej er motorvejens nærmeste nabo
mod nord fortsat Øresundsbanen. Syd for motorvejen er den vestlige del præget af parcelhus-
bebyggelse med tilhørende adgangsveje, herunder ejes flere af de nærmeste naboarealer af
Tårnby Kommune i form af grønne kiler og stiforbindelser frem til Englandsvej. Øst for Eng-
landsvej ligger Gemmas Allé og grønne arealer/boldbaner mm. ejet af Tårnby Kommune hen til
parcelhusene langs Nordstjerne Allé.
Mellem Nordstjerne Allé og Amager Landevej er området syd for motorvejen igen præget af
parcelhusbebyggelse med tilhørende adgangsveje, herunder ejes nogle af de nærmeste nabo-
arealer af Tårnby Kommune i form af mindre grønne arealer.
8. september 2022
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 627: Spm. om ministeren vil redegøre for de forskellige rettighedshavere på/langs Øresundsmotorvejen, til transportministeren
2620637_0002.png
Tårnby Kommune, Øst (fra Amager Landevej til Øresund):
På strækningen fra Amager Landevej og frem til Kastrupvej er motorvejens nærmeste nabo
mod nord fortsat Øresundsbanen. I området syd for motorvejen forløber Lufthavns Boulevarden.
Her ligger et par erhvervsejendomme umiddelbart inden lufthavnens arealer, som herefter fort-
sætter ud til Øresundsforbindelsen.
Området nord for motorvejen og øst for Kastrupvej anvendes primært til beboelse inkl. tilhø-
rende veje og stier. Dels i form af ejerlejligheder og dels i form af parcelhusbebyggelse. Enkelte
arealer i området er ejet af ledningsejere.
Ud over udvidelse af motorvejen på denne strækning undersøges også mulighederne for at for-
bedre adgangsforholdene i tilslutningsanlægget til Amager Strandvej. Løsningerne, som under-
søges, vil kunne risikere at medføre ekspropriation af op til 11 parcelhuse på Crilles Tønnesens
Allé umiddelbart nord for motorvejen og vest for Amager Strandvej afhængig af valg af endelig
løsning. Dette undersøges grundigt i miljøkonsekvensvurderingen.
Side 2/2
8. september 2022