Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2617823_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
5. september 2022
2022-4631
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 10. august 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Lars
Boje Mathiesen (NB).
Spørgsmål nr. 615:
Vil ministeren redegøre for, hvorvidt tilladelseskravet for rutebils-
drift (fjernbusser) er foreneligt med artikel 56 (om tjenesteydelser-
nes fri bevægelighed) i Traktaten om Den Europæiske Unions
Funktionsmåde (TEUF) og TEUF artikel 49 (om fri etableringsret),
og vil ministeren særligt redegøre for, hvorfor eventuelt alment
tvingende hensyn bag kravet ikke kan opnås med mindre indgri-
bende regulering, jævnfør proportionalitetsprincippet?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Færdselsstyrelsen, da det er styrel-
sen, der udsteder nationale og internationale tilladelser til buskør-
sel. Styrelsen oplyser følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Reglerne om udstedelse af en tilladelse til rutekørsel, herunder
fjernbuskørsel, er fastsat i Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning (EF) nr. 1073/2009
1
, som er implementeret i dansk lovgiv-
ning i henholdsvis bekendtgørelse om rutekørsel og lov om trafik-
selskaber.
Det følger af Europa-Parlamentets og Rådets forordning
1071/2009
2
, at en busvognmand blandt andet skal opfylde etable-
ringskravet, dvs. være etableret i den medlemsstat, hvor busvogn-
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1073/2009 af 21.
oktober 2009 om fælles regler for adgang til det internationale marked
for buskørsel og om ændring af forordning (EF) nr. 561/2006.
2
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1071/2009 af 21.
oktober 2009 om fælles regler om betingelser for udøvelse af vejtrans-
porterhvervet og om ophævelse af Rådets direktiv 96/26/EF.
1
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 615: MFU spm. om, hvorvidt tilladelseskravet for rutebilsdrift (fjernbusser) er foreneligt med artikel 56 (om tjenesteydelsernes fri bevægelighed) i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF) og TEUF artikel 49 (om fri etableringsret), til transportministeren
2617823_0002.png
Side 2/2
manden søger om fællesskabstilladelse til buskørsel for at få ud-
stedt en fællesskabstilladelse. Fællesskabstilladelsen er en forud-
sætning for at få udstedt en rutetilladelse.
Det er muligt for en EU-borger at etablere busvognmandsvirksom-
hed i Danmark. Er busvognmanden etableret i Danmark kan vogn-
manden søge om en fællesskabstilladelse til buskørsel og efterføl-
gende opnå tilladelse til rutekørsel, herunder tilladelse til fjernbus-
kørsel.
En busvognmand, som er etableret i en EU-medlemsstat uden for
Danmark, har mulighed for at udføre rutekørsel gennem Danmark
eller til Danmark, herunder i Danmark, hvis kørslen udføres som
led i en international rute og den danske del af ruten opfylder reg-
lerne om fjernbuskørsel.
Færdselsstyrelsen finder ikke, at det ligger inden for styrelsens
kompetencer at afgøre, hvorvidt tilladelseskravet fastsat i forord-
ningen er uforeneligt med Traktaten om Den Europæiske Unions
Funktionsmådes bestemmelser om tjenesteydelsernes fri bevæge-
lighed eller om fri etableringsret eller er i strid med proportionali-
tetsprincippet.”
Jeg kan supplerende bemærke, at Transportministeriet ikke finder
grund til at stille spørgsmålstegn ved den vurdering, der i sin tid
blev foretaget af Europa-Kommissionen, og godkendt i Rådet og
Parlamentet, om forordningernes forenelighed med ovennævnte
traktat.
Ligeledes vil sådanne spørgsmål om retsakters forenelighed med
traktaten ikke kunne afgøres af Transportministeriet, men vil
skulle forelægges EU-Domstolen ved præjudicielle spørgsmål, idet
Domstolen har kompetence til at fortolke traktaterne og retsakter
udstedt af EU-institutionerne.
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen