Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2614689_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
29. august 2022
2022-4506
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 1. august 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Hans Andersen (V).
Spørgsmål nr. 609:
Ministeren bedes redegøre for, om regeringen har alternative løs-
ninger for at begrænse forsinkelserne på Kystbanen, nu når det har
vist sig, at en delvis afkobling fra det svenske jernbanenet ikke har
haft den ønskede effekt?
Svar:
Passagererne skal kunne regne med køreplanen, og det er derfor
utilfredsstillende, når DSB’s punktlighed ikke lever op til de krav,
der fremgår af kontrakten mellem DSB og Transportministeriet.
Transportministeriet følger udviklingen i punktligheden tæt, her-
under punktligheden på Kystbanen. Denne opfølgning sker som
led i ministeriets løbende møder med DSB og Banedanmark, hvor
fokus er på at sikre, at der er det nødvendige fokus og samarbejde
om at løfte punktligheden.
Den lave punktlighed er blandt andet et resultat af flere års mang-
lende politisk prioritering af jernbanen, som desværre har medført
et togsystem, som ikke lever op til passagerernes forventninger.
Af den grund er der grund til at glæde sig over, at regeringen sam-
men med et bredt flertal i Folketinget indgik aftalen om Infrastruk-
turplan 2035, hvor der blandt andet blev igangsat nye jernbane-
projekter og afsat yderligere 12,5 mia. kr. til øget vedligehold og
fornyelse af jernbanen i perioden frem til 2035. Dette kom oveni de
allerede igangsatte store projekter med nyt signalsystem, elektrifi-
cering og indkøb af nye elektriske tog.
For at reducere forsinkelserne, blev Kystbanen med køreplanskiftet
i december 2021 delvist afkoblet fra den svenske trafik, idet togene
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 611: Spm. om, hvordan ministeriet forholder sig til, at 23 procent af alle tog i maj 2022 på Kystbanen var mere end tre minutter forsinkede, hvilket svarer til hvert femte tog, til transportministeren
2614689_0002.png
Side 2/2
til Nivå i 2022 fortsat kører koblet til tog fra Sverige. Med køre-
planskiftet i december 2022 vil Kystbanen blive fuldt afkoblet fra
den svenske trafik, og det er fortsat Transportministeriets forvent-
ning, at dette alt andet lige vil have en positiv effekt på Kystbanens
punktlighed.
I forhold til initiativer til at forbedre punkligheden på Kystbanen i
2022 har Banedanmark oplyst følgende:
”Der blev med køreplanskiftet i december 2021 indlagt en for kort
vendetid for ankomne tog på Helsingør Station, som i praksis viste
sig at medføre, at indkomne forsinkede tog ofte også var forsin-
kede, når de kørte fra Helsingør. Det er jernbanevirksomhederne,
der har ansvaret for, at vendetiderne er tilstrækkelige, når de søger
om at køre på jernbanen. Siden maj 2022 er den indlagte vendetid
i køreplanen øget, og fra køreplanskiftet i december 2022 vil den
indlagte vendetid blive sat yderligere op.”
På længere sigt vil udrulningen af nye signaler og indsættelsen af
DSB’s nye tog også medføre en forbedret betjening af Kystbanen,
herunder en øget punktlighed, da særligt de gamle signaler i dag er
en kilde til forsinkelser ikke bare på Kystbanen, men også i resten
af landet.
Med den politiske aftale om Infrastrukturplan 2035 er endvidere
afsat midler til en strategisk analyse af perspektiverne i en omlæg-
ning af driften på Kystbanen til automatisk S-tog. Analysen ser
samtidig på perspektiverne i en forbedring af regionaltogsdriften.
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen