Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
29. august 2022
2022-4506
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 1. august 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Hans Andersen (V).
Spørgsmål nr. 609:
Ministeren bedes redegøre for, om regeringen har alternative løs-
ninger for at begrænse forsinkelserne på Kystbanen, nu når det har
vist sig, at en delvis afkobling fra det svenske jernbanenet ikke har
haft den ønskede effekt?
Svar:
Passagererne skal kunne regne med køreplanen, og det er derfor
utilfredsstillende, når DSB’s punktlighed ikke lever op til de krav,
der fremgår af kontrakten mellem DSB og Transportministeriet.
Transportministeriet følger udviklingen i punktligheden tæt, her-
under punktligheden på Kystbanen. Denne opfølgning sker som
led i ministeriets løbende møder med DSB og Banedanmark, hvor
fokus er på at sikre, at der er det nødvendige fokus og samarbejde
om at løfte punktligheden.
Den lave punktlighed er blandt andet et resultat af flere års mang-
lende politisk prioritering af jernbanen, som desværre har medført
et togsystem, som ikke lever op til passagerernes forventninger.
Af den grund er der grund til at glæde sig over, at regeringen sam-
men med et bredt flertal i Folketinget indgik aftalen om Infrastruk-
turplan 2035, hvor der blandt andet blev igangsat nye jernbane-
projekter og afsat yderligere 12,5 mia. kr. til øget vedligehold og
fornyelse af jernbanen i perioden frem til 2035. Dette kom oveni de
allerede igangsatte store projekter med nyt signalsystem, elektrifi-
cering og indkøb af nye elektriske tog.
For at reducere forsinkelserne, blev Kystbanen med køreplanskiftet
i december 2021 delvist afkoblet fra den svenske trafik, idet togene