Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2614234_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
26. august 2022
2022-4194
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 29. juni 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karsten Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 596:
EU-direktivet om periodesyn af motorcykler blev implementeret
gennem vedtagelsen af lovforslag L 90 (vejsidesyn af motorcykler
m.v.) (2021-22). Reglerne er komplicerede, og hjælp og informa-
tion er vanskelig at opdrive for motorcyklister. Hvad mener mini-
steren om den måde, det efterfølgende arbejde er blevet håndteret
på, herunder den mangelfulde information til branchen?
Svar:
Med vedtagelsen af lovforslag L 90 (Vejsidesyn af motorcykler
m.v.) (2021-2022) fik Færdselsstyrelsen tildelt kompetencen til at
foretage vejsidekontroller af motorcykler, som et alternativ til peri-
odiske syn af motorcykler. Det fremgår af direktiv 2014/45/EU
(periodesynsdirektivet), at medlemsstaterne fra den 1. januar 2022
som udgangspunkt skulle indføre regler om periodesyn for motor-
cykler, men at motorcykler dog kunne undtages fra kravet om peri-
odesyn, såfremt der i stedet blev indført effektive alternative trafik-
sikkerhedsforanstaltninger under hensyntagen til ulykkesstatikker
og lignende.
Det er samlet set vurderingen, at der er mindst samme færdselssik-
kerhedsmæssige gevinst ved vejsidesyn af motorcykler som ved pe-
riodisk syn, ligesom vejsidesynet som alternativ til faste periodiske
syn er betydeligt mindre bebyrdende for ejerne af landets ca.
165.000 indregistrerede motorcykler. Dette fremgår også af be-
mærkningerne til det vedtagne lovforslag, der indførte hjemmels-
grundlaget for vejsidesyn af motorcykler.
Der blev med lovændringen ikke stillet nye krav til motorcykler el-
ler til motorcykelejerne. Motorcykelejere skal – som hidtil - sikre,
at deres motorcykler overholder de gældende tekniske krav, herun-
der støjkrav, hvilket de også skulle før vedtagelsen af lovforslaget,
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 596: Spm. om, hvad ministeren mener om den måde, det efterfølgende arbejde med vejsidesyn af motorcykler m.v. er blevet håndteret på, herunder den mangelfulde information til branchen, til transportministeren
2614234_0002.png
Side 2/2
hvor det kun var politiet, som kunne kontrollere dette i forbindelse
med deres almindelige færdselskontrol.
Der vil med Færdselsstyrelsens nye kompetence være tale om mål-
rettede kontroller af motorcyklernes tekniske stand og overhol-
delse af støjkrav, som ikke nødvendigvis altid er i samme fokus un-
der politiets almindelige færdselskontrol. Dette er baggrunden for,
at der blev indført hjemmel til, at Færdselsstyrelsen kan anvende
deres kompetencer til også at kontrollere motorcyklerne, således at
politiet også kan fokusere på andre politimæssige opgaver under
deres færdselskontroller.
For at informere såvel ejere af motorcykler som motorcykelbran-
chen og andre interesserede publicerede Færdselsstyrelsen den 6.
maj 2022 en udførlig FAQ på deres hjemmeside; ”Få svar på dine
spørgsmål om vejsidesyn og motorcykelstøj”. Denne FAQ indehol-
der bl.a. information om baggrunden for indførelse af vejsidesyn af
motorcykler, beskrivelse af, hvad der undersøges ved et vejsidesyn,
krav til udstødning på motorcykler, konsekvenser såfremt der ved
vejsidesynet konstateres fejl på motorcyklen mv.
Færdselsstyrelsen udsendte desuden primo januar 2022, i forbin-
delse med udstedelse af bekendtgørelse om udførelse af syn af mo-
torcykler ved vejsiden, et nyhedsbrev, hvor styrelsen informerede
om de nye regler. Nyhedsbrevet udsendes til alle, der er tilmeldt
styrelsens nyhedsbrevsordning, ligesom det er publiceret på styrel-
sens hjemmeside.
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen