Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
15. august 2022
2022-4192
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 29. juni 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Susan Kronborg (RV).
Spørgsmål nr. 594:
Aarhus Havn modtager pt. ca. 70 pct. af hele Danmarks container-
gods, og havnen planlægger en udvidelse med henblik på bl.a. at
kunne modtage større mængder containere til distribution af varer
rundt i landet, men godsdistribution videre til Fyn og Sjælland in-
debærer landtransport med klimabelastende lastbiler. Vurderer
ministeren, at det er hensigtsmæssigt ud fra et klimahensyn?
Svar:
Det fremgår af Klimapartnerskabet for Det Blå Danmark "Vejen
mod en mere klimavenlig skibsfart" (2020), at skibsfarten er den
mest energieffektive transportform over lange afstande, hvis man
sammenligner med fx flytransport og lastbiler. Skibsfart er med
andre ord en klima- og energieffektiv måde at transportere varer
på, og derfor giver det selvfølgelig rigtig god mening, at mest mu-
ligt gods transporteres via skib, hvor det er muligt.
Som anført i spørgsmålet, er det Århus Havn, der står for den på-
gældende havneudvidelse, og der er dermed tale om et kommunalt
havneprojekt. Vurderingen af behovet og omfanget af havneudvi-
delsen er således op til Århus Havn og Århus Kommune.
Jeg henviser endvidere til min besvarelse af udvalgets spørgsmål
593 (TRU alm. del) for så vidt angår fordelingen af godshåndte-
ringskapaciteten på tværs af de danske havne og de forestående
analyser på havneområdet.
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen