Transportministere n
Transportudvalget
Folketinget
2 5 . august 2022
2 022-4144
Fr ederiksholms Kanal 27 F
1 220 København K
T elefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 28. juni 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 589:
Vil ministeren redegøre for, om udregningerne af prisen på en Kat-
tegatforbindelse tager højde for de voldsomme prisstigninger in-
den for bygge- og anlægssektoren, der har været på det seneste?
Prisen på en kombineret forbindelse blev i 2018 vurderet til 150
mia. kr. i nutidspriser, men vurderes nu til at være 110-114 mia. kr.
Vil ministeren forklare, hv orfor og hvordan dette prisfald er frem-
kommet?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, Sund & Bælt og
Trafikstyrelsen, der gennemførte forundersøgelsen, der oplyser føl-
gende, som jeg kan henholde mig til:
”Det vurderes, at det er den langsigtede prisudvikling, der er rele-
vant for anlægsomkostningerne snarere end de aktuelle udsving i
anlægsomkostningerne.
For så vidt angår anlægsoverslaget for en kombineret vej- og jern-
baneforbindelse, er der i forbindelse med forundersøgelsen foreta-
get mere detaljerede beregninger af kyst-kyst-projektet. I forhold
til tidligere analyser af projektet er anlægsoverslaget for en kombi-
neret vej- og jernbaneforbindelse reduceret. Det skyldes primært,
at de enhedspriser, der tidligere var anvendt til prissætning af
broer, var baseret på, at broerne var dimensioneret til godstog.
Prissætning af broer er nu baseret på lavere enhedspriser på broer,
der alene er dimensioneret til passagertog.
De lavere udgifter til at anlægge en kombineret vej- og jernbanefor-
bindelse skyldes endvidere indregning af besparelsespotentialet
ved genanvendelse af tunnelelementfabrikken i Rødbyhavn, der
opføres i forbindelse med Femern Bælt-projektet. Dertil kommer