Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
29. juni 2022
2022-4121
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 27. juni 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Spørgsmål nr. 585:
Vil ministeren redegøre for, om ministeren vil ændre loven, så
havne kan engagere sig i Power-to-X, som f.eks. Fredericia Havn
gerne vil det?
Svar:
Den nuværende havnelov giver kommunale selvstyrehavne og ak-
tieselskabshavne adgang til at eje og drive bølge- og vindenergian-
læg og sælge overskudsproduktion herfra.
Havneloven giver ikke de kommunale selvstyrehavne og aktiesel-
skabshavne adgang til generelt at beskæftige sig med produktion af
elektricitet eller produktion af brændstoffer, herunder PtX.
For privatejede havne rummer havneloven ingen begrænsninger i,
hvilken virksomhed havnen kan drive.
Havnelovens begrænsninger i forhold til de kommunale selvstyre-
havne og aktieselskabshavne gælder alene for havnenes adgang til
selv at eje og drive den pågældende virksomhed.
Det er med den eksisterende havnelov således muligt for havnene
at udleje havnearealer til private virksomheder, som ønsker at pro-
ducere PtX. Udlejningen af havnearealerne forudsætter, at aktivite-
terne på de udlejede havnearealer enten understøtter søtransport,
forudsætter havnenær beliggenhed eller at arealerne ikke kan udle-
jes til sådanne aktiviteter. Den nuværende havnelov prioriterer
dermed havnearealerne til havneaktiviteter.
Retstilstanden kan ses som udtryk for en mere generel kommunal-
og statsstøtteretlig forudsætning om, at kommuner som udgangs-
punkt ikke må involvere sig i forretningsmæssig virksomhed, og at