Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2612712_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
23. august 2022
2022-4120
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 27. juni 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Preben Bang Henriksen (V).
Spørgsmål nr. 575:
Kan ministeren bekræfte, at en bilists parkering på et privat parke-
ringsområde ud over at være omfattet af de derom gældende regler
– tillige er omfattet af reglerne i Aftalelovens § 38 a og b vedrø-
rende forbrugeraftaler?
Svar:
Jeg er oplyst om, at udgangspunktet for privat parkering er, at det
er et privatretligt anliggende mellem to private parter, dvs. på den
ene side en bilist, som ønsker at parkere på et offentligt tilgænge-
ligt privat område, og på den anden side en grundejer, som stiller
arealer til rådighed.
Der er dog nogle regler i færdselslovens § 122 c
og d, som private selskaber skal leve op til for retmæssigt at kunne
pålægge en parkeringsafgift.
Det følger af færdselslovens § 122 c, stk. 1, at når bilister parkerer
på et offentligt tilgængeligt privat område, kan der kun pålægges
afgift, hvis dette fremgår tydeligt af skiltningen. Endvidere følger
det af færdselslovens § 122 c, stk. 2, at den, der pålægger afgiften
skal være tilmeldt Parkeringsklagenævnet og tydeligt skal have vej-
ledt om klageadgang hertil, jf. færdselslovens § 122 d.
Overtrædelser af parkeringsrestriktioner på offentligt tilgængelige
private parkeringspladser vil derfor som udgangspunkt pålægges
på et rent aftaleretligt grundlag, herunder efter aftalelovens §§ 38 a
og 38 b om forbrugeraftaler.
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen