Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
30. juni 2022
2022-4085
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 24. juni 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra MFU Lars Boje Mathiesen (NB).
Spørgsmål nr. 574:
Vil ministeren oplyse, om det er rigtigt, at ledelsen i lufthavnene i
Nuuk og Illulisat har iværksat en udskiftning af al sikkerhedsudstyr
(røntgen for bagagescanning, kropsvisitering o.l.) i forbindelse med
gennemgribende moderniseringer? Og vil ministeren oplyse, hvor-
når de to lufthavne sidst fik udskiftet deres sikkerhedsudstyr, og
om kravene til det nye sikkerhedsudstyr er højere end for det eksi-
sterende udstyr? Og er ministeren enig i, at sikkerhedsudstyr nor-
malt udskiftes hvert 15.-20. år?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, der har oplyst føl-
gende, som jeg henholder mig til:
”Trafikstyrelsen har ikke kendskab til, at Mittarfeqarfiit (MIT), der
som selvstyreejet virksomhed har ansvar for drift af lufthavne og
helikopterflyvepladser i Grønland, har besluttet at udskifte udstyr
til screening af passagerer og deres medbragte bagage i de nuvæ-
rende lufthavne i Nuuk og Ilulissat. For begge de nuværende luft-
havne gælder det, at udstyr til screening af passagerer og deres
medbragte bagage blev udskiftet i 2019.
For så vidt angår de nye lufthavne i Nuuk og Ilulissat, er det Kalaa-
llit Airports International A/S (KAIR), der ejes af den danske stat
og Grønlands Selvstyre i fællesskab, som er bygherre. KAIR har til-
kendegivet, at begge lufthavne anlægges med udgangspunkt i, at de
skal kunne opnå anerkendelse som såkaldte One-Stop-Security-
lufthavne i forhold til EU. For at opnå anerkendelse som One-Stop-
Security-lufthavn skal lufthavnene leve op til de samme regler for
blandt andet udstyr til screening af passagerer og deres medbragte
bagage som lufthavne i EU.