Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2603222_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
30. juni 2022
2022-4048
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 22. juni 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kristian Phil Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 567:
Kan ministeren oplyse om andre EU-landes erfaringer med gps-sy-
stemer i små lufthavne? Som kontekst henvises til materiale fra fo-
retræde fra Læsø Kommune om udvidelse af Læsø Flyveplads
(TRU alm. del - bilag 301).
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, som
har oplyst føl-
gende, som jeg henholder mig til.
”Trafikstyrelsen kan oplyse, at det allerede i dag er tilladt at an-
vende GPS-anflyvningsprocedurer indenfor EU, men langt de fle-
ste lande kræver samtidig etablering af lufttrafiktjeneste. Etable-
ringskravene fastsættes nationalt under hensyntagen til den lokale
luftrumsstruktur, geografiske og meteorologiske forhold samt en
række andre nationale kriterier. Det er således som udgangspunkt
ikke muligt at foretage direkte sammenligning af de konkrete løs-
ningsmodeller i andre EU-lande med danske forhold.
GPS-anflyvningsprocedurer uden samtidig etablering af lufttrafik-
tjeneste er ifølge Trafikstyrelsens umiddelbare oplysninger ikke
vidt udbredt på europæisk plan. Finland, Frankrig, Schweiz, Stor-
britannien og Østrig har enkeltstående eksempler på GPS-anflyv-
ningsprocedurer uden lufttrafiktjeneste, men ingen af landene har
udbredt muligheden som et generelt koncept.
Trafikstyrelsen kan oplyse, at man i Finland har tilladt GPS-anflyv-
ninger til flyvepladser, hvor der normalvis er etableret lufttrafiktje-
neste, udenfor dennes tjenestetid, primært i nattetimerne, hvor der
er meget lidt eller ingen øvrig lufttrafik. Dette dog med klart forbe-
hold for, at de givne operationer foretages under pilotens eget an-
svar.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 567: Spm. om, hvad ministeren kan oplyse om andre EU-landes erfaringer med gps-systemer i små lufthavne, til transportministeren
2603222_0002.png
Side 2/2
Trafikstyrelsen kan derudover oplyse, at man i Storbritannien har
udsendt nationale retningslinjer for, hvorledes GPS-anflyvninger
uden lufttrafiktjeneste vil kunne godkendes. Ifølge styrelsens op-
lysninger er der dog endnu ikke godkendt nogen reelle procedurer.
I Danmark er der krav om, at der ved anvendelse af instrumentan-
flyvningsprocedurer, herunder GPS-anflyvninger, etableres lufttra-
fiktjeneste ved den relevante flyveplads, jf. Bestemmelser for Luft-
fart (BL) 7-21.”
Jeg skal slutteligt henvise til mit svar på TRU spørgsmål 562 angå-
ende muligheden for at anvende GPS-anflyvning i Danmark.
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen