Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
3. oktober 2022
2022-4045
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 22. juni 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Hans Christian Schmidt (V).
Spørgsmål nr. 565:
Vil ministeren tage initiativ til at få EU til også at indregne udled-
ningerne ved at producere og transportere en bil i vurderingen af
den klimabelastende udledning fra bilen, så der kommer sammen-
lignelige tal, hvormed det ikke længere vil fremstå ens, om en bil
kommer fra f.eks. Japan eller fra Tyskland? Som kontekst henvises
til materiale fra foretræde fra De Danske Bilimportører vedrørende
beslutningsforslag B 147 om bilreklamer (TRU alm. del – bilag
332).
Svar:
Jeg er enig i ønsket om at skabe adgang til yderligere information
om den samlede klimabelastning for forskellige typer af køretøjer,
og at energimærkningen følger den teknologiske udvikling.
Færdselsstyrelsen, der administrerer reglerne på området, har på
den baggrund fokus på, hvordan livcyklusanalyser kan tænkes ind i
en revision af EU-reglerne. Ændringer i forbrugerinformationer og
krav til energimærkningen for personbiler bør således som ud-
gangspunkt ske på EU-niveau henset til samhandlen mellem lande.
Færdselsstyrelsen har, forelagt spørgsmålet, supplerende oplyst
følgende:
”Færdselsstyrelsen forstår spørgsmålet således, at der i spørgsmå-
let ved ”sammenlignelige tal, som er udregnet ud fra udlednin-
gerne ved at producere og transportere en bil”, menes en bils livs-
cyklusanalyse.
Den relevante regulering på området fremgår af direktiv
1999/94/EF af 13. december 1999. Direktivet fastsætter krav til
forbrugeroplysninger om brændstoføkonomi og CO
2
-emissioner i