Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2602618_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
30. juni 2022
2022-4043
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 22. juni 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Niels Flemming Hansen (KF).
Spørgsmål nr. 562:
Vil ministeren tage initiativ til at angive tidsperiode for muliggø-
relse af gps-anflyvninger? Som kontekst henvises til materiale fra
foretræde fra Læsø Kommune om udvidelse af Læsø Flyveplads
(TRU alm. del – bilag 301).
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, som har oplyst føl-
gende, som jeg henholder mig til.
”Trafikstyrelsen kan oplyse, at det allerede i dag er tilladt at an-
vende GPS-anflyvningsprocedurer, såfremt der etableres lufttrafik-
tjeneste. Trafikstyrelsen kan derudover oplyse, at man ønsker at
understøtte udviklingen af en model for en GPS-anflyvningsproce-
dure uden samtidig etablering af lufttrafiktjeneste, som kan anven-
des bredt på mindre danske flyvepladser.
Trafikstyrelsen anfører, at det fortsat er et ønske at understøtte ud-
viklingen i luftfartsbranchen som efterspurgt af interessenterne,
men at dette ikke unødigt må være på bekostning af sikkerhedsni-
veauet i dansk luftfart.
Trafikstyrelsen deltager derfor i relevante internationale arbejds-
grupper, herunder i EU-regi, for at lære af andre landes erfaringer.
I EU-regi, er der udarbejdet europæisk vejledningsmateriale til ri-
sikovurdering af anvendelsen af GPS-procedurer til flyvepladser
uden samtidig etablering af lufttrafiktjenester. Vejledningen, som
udkom i 2021, er rettet specifikt mod privat- og fritidsflyvning, og
således ikke for kommercielle flyvninger, ud fra en betragtning om,
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 562: Spm. om ministeren vil tage initiativ til at angive tidsperiode for muliggørelse af gps-anflyvninger, til transportministeren
2602618_0002.png
Side 2/2
at privat- og fritidsflyvning er underlagt et lavere flyvesikkerheds-
niveau end kommerciel flyvning, hvilket flugter med linjen i Dan-
mark.
Trafikstyrelsen vil i efteråret indkalde luftfartsbranchen til en dis-
kussion af mulighederne i henhold til vejledning og afdække om
der er behov for yderligere national supplerende vejledningsmate-
riale.”
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen