Transportministere n
Transportudvalget
Folketinget
1 2. august 2022
2 022-4040
Fr ederiksholms Kanal 27 F
1 220 København K
T elefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 22. juni 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 556:
Vil ministeren give en status på udvikling af godsbaneterræ-
net/Jernbanebyen beliggende sydvest for Dybbølsbro Station, her-
under overvejelser om sammensætningen af den boligmasse, der
skal nyopføres på området, særligt overvejelser vedrørende almen-
nyttigt byggeri?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, der har svaret følgende, som
jeg kan henvise til:
”Startredegørelsen for Jernbanebyen blev vedtaget i Økonomiud-
valget i Københavns Kommune i april 2022. Planen er, at der skal
foreligge et udkast til lokalplan i 2. kvartal 2023 med en endelig
vedtagelse i 4. kvartal 2023.
Jernbanebyen ligger mellem Vesterbro og Københavns Havn. Om-
rådet afgrænses af de to bue-slagsformede træk: baneterrænet mod
nord og Vasbygade mod syd. Internt opdeles det i et nordligt og
sydligt område adskilt af Metroens klargøringscenter (CMC). Cen-
tralt i det nordlige område danner de ældste værksteds- og remise-
bygninger deres egen bymidte. Der ligger fortsat jernbanespor,
som har transporteret tog fra deres ankomst ved drejeskiven og ind
i bygningerne. Disse spor og anlæg skaber sammen med bygnings-
funktionerne og beplantningen i området den overordnede fortæl-
ling om Jernbanebyens egenart. Dertil kommer boligområdet Den
Gule By og ’trælageret’ (i dag kendt som ’Banegaarden’) som to
særlige kvarterer.
Jernbanebyen omfatter et areal på ca. 555.000 m2, hvoraf de area-
ler, der aktuelt kan udvikles syd for Otto Busses Vej, udgør ca.
367.000 m2. Helhedsplanen har en bebyggelsesprocent på 100