Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2610295_0001.png
Transportministere n
Transportudvalget
Folketinget
1 2. august 2022
2 022-4040
Fr ederiksholms Kanal 27 F
1 220 København K
T elefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 22. juni 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 556:
Vil ministeren give en status på udvikling af godsbaneterræ-
net/Jernbanebyen beliggende sydvest for Dybbølsbro Station, her-
under overvejelser om sammensætningen af den boligmasse, der
skal nyopføres på området, særligt overvejelser vedrørende almen-
nyttigt byggeri?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, der har svaret følgende, som
jeg kan henvise til:
”Startredegørelsen for Jernbanebyen blev vedtaget i Økonomiud-
valget i Københavns Kommune i april 2022. Planen er, at der skal
foreligge et udkast til lokalplan i 2. kvartal 2023 med en endelig
vedtagelse i 4. kvartal 2023.
Jernbanebyen ligger mellem Vesterbro og Københavns Havn. Om-
rådet afgrænses af de to bue-slagsformede træk: baneterrænet mod
nord og Vasbygade mod syd. Internt opdeles det i et nordligt og
sydligt område adskilt af Metroens klargøringscenter (CMC). Cen-
tralt i det nordlige område danner de ældste værksteds- og remise-
bygninger deres egen bymidte. Der ligger fortsat jernbanespor,
som har transporteret tog fra deres ankomst ved drejeskiven og ind
i bygningerne. Disse spor og anlæg skaber sammen med bygnings-
funktionerne og beplantningen i området den overordnede fortæl-
ling om Jernbanebyens egenart. Dertil kommer boligområdet Den
Gule By og ’trælageret’ (i dag kendt som ’Banegaarden’) som to
særlige kvarterer.
Jernbanebyen omfatter et areal på ca. 555.000 m2, hvoraf de area-
ler, der aktuelt kan udvikles syd for Otto Busses Vej, udgør ca.
367.000 m2. Helhedsplanen har en bebyggelsesprocent på 100
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om ministeren vil give en status på udvikling af godsbaneterrænet/jernbanebyen beliggende sydvest for Dybbølsbro Station, herunder overvejelser om sammensætningen af den boligmasse, der skal nyopføres på området, særligt overvejelser vedrørende almennyttigt byggeri, til transportministeren
2610295_0002.png
Side 2/2
procent nord for CMC, svarende til ca. 218.000 m2 inkl. eksiste-
rende bygninger og på 175 procent syd og vest for CMC, svarende
til ca. 260.000 m2.
På baggrund af Kommuneplan 2019 er der indarbejdet en række
kommunale funktioner, herunder en skole, daginstitutioner, et so-
cialt botilbud, et plejehjem samt fodboldbaner og en offentlig park.
Den maksimale bygningshøjde er generelt 10-28 m (3-8 etager),
herudover er der 15-20 bygninger mellem 28 og 40 m. En byg-
ningshøjde på 40 m svarer til ca. 12-13 etager. Etagearealet af de
høje bygninger skønnes at udgøre ca. 15 % af det samlede etage-
areal.
Der vil i lokalplansforslaget blive stillet krav om minimum 25 % al-
mene boliger jf. kommuneplanen. Bygherre stiler mod, at byområ-
det certificeres som DGNB til guld-niveau.
Området indrettes som en delvist bilfri bydel, hvor parkering er
placeret i periferien, og kørsel på de interne gader begrænses til
primært at være servicekørsel. Derved muliggøres et grønt ”væv”,
som er bydelens fredeliggjorte gader og forbindelser, hvor der
plantes træer, og som fletter de grønne rum sammen.
For at kunne håndtere støj fra Vasbygade, arbejdes der med en
strategi kaldet Perlekæden, som bl.a. består af grønne espalie-
rer/glasskærme, erhvervsbebyggelse og p-huse som værn mod stø-
jen. I forhold til CMC og Banedanmarks aktiviteter mod vest og
nord arbejdes der på en løsning af støjproblematikkerne, som skal
være afklarede, inden lokalplansforslaget kan fremlægges. En an-
den strategi er Hverdagsbyen/kvartererne, hvor bydelen inddeles i
forskellige kvarterer med hver deres identitet og mødesteder. En-
delig er der strategien Værkstedsbyen, som omfatter bevaring og
transformation af eksisterende bygninger samt nye værkstedsfunk-
tioner og udadvendte funktioner i stueetager.”
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen