Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2601058_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
28. juni 2022
2022-4039
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 22. juni 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 522:
Vil ministeren kommentere udtalelserne fra den svenske transport-
minister, Tomas Eneroth, som beskrevet i artiklen ”Sverige vil un-
dersøge HH-forbindelsen, Europasporet og Øresundsmetroen med
Danmark” bragt i News Øresund den 14. juni 2022?
Svar:
Jeg noterer mig, at den svenske regering har fremlagt en ny natio-
nal infrastrukturplan for 2022-2033, hvor det fremgår, at den
svenske regering ønsker at udrede kapacitet og redundans for
transport over Øresund. Heri indgår også en fast forbindelse Hel-
singborg-Helsingør (HH).
Der er tidligere gennemført en indledende strategisk analyse af en
eventuel fast HH-forbindelse. Analysen viste, at den skitserede
kombinerede vej- og baneforbindelse – i modsætning til en ren vej-
forbindelse – ikke umiddelbart kan brugerfinansieres.
For så vidt angår jernbaneforbindelsen var den i analysen forudsat
alene at være til persontog. Jeg bemærker i forlængelse heraf, at
såfremt en fast HH-forbindelse skal skabe redundans for bane-
godstrafikken, vil det indebære, at godstog enten skal føres via
Kystbanen eller, at der etableres en helt ny jernbanekorridor gen-
nem Nordsjælland. Idéen om Europasporet vil indebære en jernba-
netunnel fra Landskrona på tværs af Øresund og ind under Køben-
havns centrum.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 552: Spm. om ministeren vil kommentere udtalelserne fra den svenske transportminister, Tomas Eneroth, som beskrevet i artiklen Sverige vil undersøge HH-forbindelsen, Europasporet og Øresundsmetroen med Danmark bragt i News Øresund den 14. juni 2022, til transportministeren
2601058_0002.png
Side 2/2
Jeg vurderer ikke, at de nævnte løsninger er realistiske at gennem-
føre, men jeg er altid åben over for at diskutere mulige forbedrin-
ger af den trafikale infrastruktur i Øresundsregionen.
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen